Mýta a dálniční známky
Pro výpočet mýtného, které se v Itálii platí na mýtných branách u výjezdů z placených úseků, jsou stanoveny tři kategorie vozidel.
Kategorie 1: motorové vozidlo o výšce max. 1,3 m, meřeno na přední nápravě a nemá více jak 2 nápravy (např. motorka, osobní vozidlo)
Kategorie 2: motorové vozidlo s výškou nad 1,3 metry, měřeno na přední nápravě a nemá více jak 2 nápravy (např. obytný automobil, autobus, nákladní vozidlo)
Kategorie 3: motorové vozidlo se 3 nápravami (např. osobní vůz s přívěsem, nákladní vůz s 3 nápravami)
Placení mýtného
Řidič obdrží lístek, který je potřeby předložit na výjezdu z dálnice. Poté je zaúčtována projetá trasa. Mýtné je stanovováno dvěma různými systémy:
Uzavřený systém
Na většině silnicí jsou poplatky účtovány „podle uzavřeného systému“, přičemž se výše obnosu stanovuje podle délky ujeté trasy. Řidič si vytáhne na vjezdu dálniční lístek (někde je potřeba zmáčknout červené tlačítko) a tento předloží k úhradě při výjezdu z dálnice. Lístek je potřeby pečlivě uschovat, protože jeho ztráta je drahá, je účtována nejdelší možná trasa a navíc pokuta.
Otevřený systém
Na některých úsecích je mýtné vybíráno tzv. „otevřeným systémem“: není nutné si vzít dálniční lístek, protože se platí paušálně. Otevřený systém existuje na dálničních úsecích Como-Milano (A9), Varese-Milano (A3), Morgex-Aosta (A5), Torino-Bardonecchia (A32), Roma-Civitavecchia (A12), Napoli-Salerno (A3), Napoli-Pozzuoli (A56) a Messina-Villafranca (A20).
Platba – možnosti
Mýtné může být hrazeno v hotovosti a většinou ve vyhraněných pruzích i prostřednictvím běžných kreditních a platebních karet.
Některé jízdní pruhy jsou s obsluhou a u některých je k dispozici platební automat.
Více informací naleznete na www.autostrade.it.
Tipy pro bezproblémové zaplacení mýtného
Připravte si peníze nebo platební kartu.
Použijte správný jízdní pruh.
Necouvejte v jízdním pruhu (i když jsou problémy s platbou, kdy nefunguje řádně platební karta nebo není možné zaplatit, závora se otevře a je vydáno potvrzení; nicméně prostřednictvím kamery je tento nedostatek zaznamenán a je doručen předpis k dodatečné platbě, kterou je ideální provést na mýtné bráně nebo obslužném místě Punto Blu.
Není povoleno jednoduše projet (i když je závora nahoře a semafor ukazuje zelenou, nechejte si vydat mýtný lístek; při výjezdu by to jinak bylo hodnoceno jako ztráta lístku se všemi důsledky).
Zóny zákazu vjezdu „zona traffico limitato“ (ZTL)
Do mnoha italských měst mohou vjet vozidla jen se zvláštním povolením, zákaz se týká většinou historických center měst nebo centra města. Zákaz vjezdu je buď stálý, nebo jen v určitou dobu.
Zákaz je obvyklý ve většině měst, především v těch turisticky frekventovaných, například: Arezzo, Boloňa, Bolzano, Florencie, Janov, Milán (s okolím), Pisa, Řím, Terst, Turín, Verona a mnoho dalších. V Milínu a v Boloně se za vjezd během dne platí poplatky v závislosti na množství produkovaných zplodin od 2 do 10 eur za vjezd.
Poplatky za tunely a mosty
Mont Blanc Tunnel:
od 23,20 eur za motocykl/jedna cesta tam do 58,30 eur tam i za vozidlo do 3 metrů výšky a 3,5t celkové hmotnosti (www.tunnelmb.com).
Grosser St. Bernhard Tunnel:
od 12,20 eur za motocykl/jednosměrná cesta do 51,70 eur pro obytná vozidla a vícenápravová vozidla/tam a zpět (www.sitrasb.it).
Frejus Tunnel:
od 23,20 eur za motocykl a jednu cestu po 58,30 eur za vozidla do celkové výšky 3 metry/tam a zpět (www.sftrf.fr).
Munt la Schera Tunnel:
celoročně otevřeno. Tunel užívá pouze jeden jízdní pruh se střídavým provozem. Cena je od 8 švýcarských franků za motocykl/jeden směr po 29 franků za malý bus do 19 míst/jedna cesta.