Test novinek mezi dětskými autosedačkami v roce 2010: Která je bezpečnější?

Na jednu stranu mohou rodiče vybírat podle výsledků velkého testu v každé kategorii sedaček z více výrobků s druhou nejlepší známkou v hodnocení, kterou je „dobrá“. Zároveň však žádná z testovaných sedaček nedosáhla úplně na nejlepší známku „velmi dobrá“.
Splnit přísná kritéria a obstát na jedničku se nepodařilo žádnému výrobku ani v loňských testech. „Velmi dobrou“ si naposledy odnesla dvojice autosedaček pro nejmenší cestující ve srovnávacích testech ADAC z roku 2008.
V letošních zkouškách si „dobrou“ zasloužilo 14 z 22 testovaných sedaček. To není málo, a rodiče tak mají možnost širšího výběru.
reklama
Úplně nejlepší známky si ze zkoušek odnesla Maxi Cosi Pebble+Family Fix určená novorozencům a Kiddy Energy Pro, do které děti přestoupí zhruba v jednom roce.
Oba vítězové dovedli velmi dobře skloubit dvě hlavní sledovaná kritéria ve srovnávacím testu. Sedačky prokázaly odolnost při čelních a bočních nárazových zkouškách, kdy technici ukládali do aut jednu sedačku po druhé a simulovali nehody.
Druhým kritériem důležitým pro celkové hodnocení je snadnost obsluhy. Od dětské autosedačky, která má komplikovaný systém pro přichycení v autě, nelze očekávat, že ji rodiče nebo prarodiče v autě usadí tak, jak je potřeba. Komplikovaná montáž proto přináší v testu horší známkování.
Dětské sedačky musí prokázat své kvality při crash testech, ale také ve zkouškách instalace na zadní sedadlo
V nejhorším světle se v testech představila trojice Casualplay PrimaFix (pro novorozence), Safety 1st Tri Safe+ (pro děti od 9 do 36 kg) a Chicco Key 2-3 Ultrafix (15 až 36 kg).
Sedačky Casualplay a Chicco propadly při bočních crash testech. Hlava figurínky zastupující dítě opustila prostor mezi bočnicemi a narazila do dveří. Dítě se v takové situaci ocitá v riziku zranění.
Causalplay navíc ukázala, jak zbytečně složitá může být instalace sedačky. Mimo jiné je u ní nutností nastavit úhel sklonu zádě v závislosti na hmotnosti dítěte. Špatná poloha dítě ohrozí.
Autosedačka Safety 1st si zakládá na bezpečnosti jen svým názvem, který v angličtině zastupuje právě bezpečí. Je totiž příliš úzká, pro usazení většího dítěte je zapotřebí odstranit její vrchní část. Pak ale zbude jen podsedák, který nenabízí žádnou boční ochranu.
ADAC upozorňuje na závěr zprávy k testu na nedostatky v evropské legislativě. Ta od výrobců sedaček pro děti vyžaduje jen homologaci za čelní crash test, boční náraz zákony nepředepisují.
Autoklub do svých testů boční střet zařazuje už několik let, aby porovnal výrobky také po této stránce.
Ani stále rozšířenější hlavové airbagy totiž nezajišťují dostatečnou ochranu dětem při vážných kolizích ze strany.
(buč)
reklama
Čtěte také:
Test dětských autosedaček (podzim 2009): Nebezpečí hrozí při nárazu ze strany
Testy 2009: I mezi isofixovými sedačkami se najdou nebezpečné
Testy 2007 a 2008: Přibývá dětských autosedaček s isofixem
Crash testy: Děti na sedadle spolujezdce jsou ve velkém nebezpečí
Multiautosedačka umí vozit na zadních sedadlech až čtyři děti najednou
Známkou vyspělé společnosti mohou být i parkovací místa pro těhotné
reklama
Porovnat ceny >>
vÝSLEDKY TESTU DĚTSKÝCH AUTOSEDAČEK PODLE AUTOKLUBU aDAC (jARO 2010) | ||||||
Název/Kategorie | Bezpečí | Obsluha | Komfort | Péče | Isofix | Výsledek |
Do 10 kilogramů (0), do jednoho roku dítěte | ||||||
CASUALPLAY Prima FIX | o | - | + | + | ano | - |
Do 13 kilogramů (0+), do jednoho a půl roku dítěte | ||||||
MAXI COSI Pebble FamilyFix | + | ++ | + | + | ano | + |
KIDDY Maxifix pro kiddyfix | ++ | + | + | o | ano | + |
MAXI COSI Cabriofix FamilyFix | + | ++ | + | + | ano | + |
KIDDY Maxifix pro | + | + | + | o | ne | + |
CHICCO Autofix Fast | + | + | + | + | ne | + |
MAXI COSI Pebble | + | + | + | + | ne | + |
9 až 18 kilogramů (I), od jednoho roku do čtyř let dítěte | ||||||
KIDDY Energy Pro | + | ++ | + | o | ne | + |
MAXI COSI Pearl FamilyFix | + | ++ | + | + | ano | + |
JANÉ Exo | + | + | + | o | ano | + |
PEG PEREGO Viaggio1 Duo-Fix Isofixbasis | o | + | + | + | ano | o |
PEG PEREGO Viaggio1 Duo-Fix | o | + | + | + | ne | o |
9 až 36 kilogramů (I/II/III), od jednoho roku do 12 let dítěte | ||||||
KIDDY Guardian Pro | + | + | + | o | ne | + |
CYBEX Pallas | + | + | + | + | ano | + |
Safety 1st Tri Safe + | o | - | + | + | ne | - |
15 až 36 kilogramů (II/III), od čtyř do dvanácti let dítěte | ||||||
CONCORD Transformer T | + | ++ | + | + | ano | + |
MAXI COSI Rodi Airprotect | + | ++ | + | + | ne | + |
CYBEX Free-fix | + | ++ | + | + | ano | + |
Safety 1st Evolu Safe+ | o | ++ | + | + | ne | o |
RÖMER Adventure | o | ++ | + | + | ano | o |
RECARO Monza Seatfix | o | ++ | + | + | ano | o |
CHICCO Key 2-3 Ultrafix | - | o | o | + | ano | - |
Hodnocení ADAC | |
++ | velmi dobrá |
+ | dobrá |
o | uspokojivá |
- | dostatečná |
-- | nedostatečná |
Poznámka: Celkové hodnocení vychází z výsledků crash testů (v tabulce kolonka bezpečí) a obsluhy sedačky - tedy toho, jak jednoduše ji lze v autě upevnit a poté uvolnit. Komfort sedaček a náročnost údržby (péči) celkové hodnocení nezohledňuje.
Pramen: ADAC