Test rodinných vozů: Které auto nejvíce "myslí" na děti?
Dvě dětské sedačky auta poberou, ale co když mají cestovat tři děti? A které auto má isofixy dobře přístupné? Odpověděl test švýcarského autoklubu TCS.

Švýcarský autoklub zařadil do nejnovějšího srovnání 18 modelů různých značek. Na auta se v tomto neobvyklém testu dívá pohledem rodiny.
Nejlepší rodinné vysvědčení si z testu odnesla velkoprostorová Dacia Lodgy. Jako jediná získala pět hvězdiček.
Čtyřhvězdičkového hodnocení se dočkaly vozy Fiat Dobló, Hyundai i30 kombi, Opel Combo a Opel Zafira Tourer.
Jediná škodovka v testu - Roomster - dostala tři hvězdy. Stejně jako vozy BMW řady 3, Chevrolet Cruze, Honda Civic, Hyundai i40 kombi, Kia cee´d, Mazda CX-5, Peugeotu 4008 a Volvo V40.
Pouhé dvě hvězdy zbyly na Subaru XV, Subaru Legacy a na Opela Amperu.
Autoklub porovnal už 60 aut rodinným pohledem
V uplynulých třech letech porovnal autoklub TCS praktické rodinné zaměření už u 60 vozů.
Maximální pětihvězdičkové hodnocení vedle Dacie Lodgy získala jen trojčata Peugeot 807/Citroën C8/Fiat Ulysse a dvojčata Volkswagen Sharan/Seat Alhambra.
Pět hvězd může získat jen vůz, který uveze čtyři děti a tři z nich přitom bez potíží usadí na svá sedadla ve druhé řadě.
Stále ještě velmi dobré čtyři hvězdičky přisoudili pracovníci autoklubu v předchozích dvou letech vozům Renault Grand Scénic, Opel Zafira (starší verze), Peugeot 5008, Renault Kangoo a Volkswagen Touran.
Čtyřhvězdičkové vysvědčení si mohou odnést jen auta určená nejméně třem dětem, ale přední sedadlo spolujezdce se nepočítá. Protože není tak bezpečné.
Škodu Octavia a Škodu Superb otestoval autoklub TCS rodinným pohledem loni a předloni - vždy v provedení kombi a pokaždé zástupcům mladoboleslavské automobilky přisoudil tři hvězdičky.
Ne každá sedačka může dopředu
Kromě dostatku místa pro dětské autosedačky hodnotí švýcarský test řadu dalších detailů důležitých pro cestování s dětmi.
Některá auta totiž mají příliš krátké bezpečnostní pásy a ty neobejmou robustní dětské autosedačky. Jindy jsou isofixy tak zapuštěné v sedadlech, že si rodiče při instalaci sedačky odřou prsty.
I když TCS nedoporučuje vozit děti na sedadle spolujezdce, součástí rodinného testu je také využití předního místa. Mezi 18 srovnávanými vozy to však bez omezení umožňuje jen osm aut.
U dvojčat neboli technicky téměř shodných vozů Fiat Dobló/Opel Combo autoklub kritizuje způsob vypínání předního airbagu. Bez jeho vypnutí není možné na sedadle spolujezdce převážet novorozeně v protisměrné sedačce.
Fiat i opel mají vypínání airbagu v menu společně s nastavením jiných funkcí auta. Snadno tak může dojít k omylu. Lepším řešením je vypínání nafukovacího vaku klíčem přímo před spolujezdcem.
Obě testovaná subaru nenabízejí dokonce vůbec vypnutí airbagu před sedadlem spolujezdce. Malé dítě musí vždy dozadu.
Návody k použití vozů Chevrolet Cruze, Opel Ampera, Opel Zafira a Peugeot 4008 zase zakazují upevňovat na přední sedadlo vedle řidiče sedačky kategori II a III pro děti od 4 do 12 let.
Do Dacie Lodgy je na přední sedadlo možné umístit jen protisměrnou sedačku pro nejmenší děti a pro děti do tří let. V Mazdě CX-5 nesmí dopředu novorozenecká sedačka kategorie 0 a 0+.
Různě dlouhé pásy u stejných aut
Ideálním místem pro převoz dětí jsou zadní krajní sedadla. Dobrou známku si v letošním rodinném testu TCS za koncepci těchto míst pro děti vysloužily vozy Dacia Lodgy, Fiat Doblò, Hyundai i30 Wagon, Opel Zafira Tourer a Škoda Roomster.
Velmi dobrou dostal Opel Combo. Oproti svému dvojčeti v podobě Fiatu Dobló má o 10 centimetrů delší pásy.
Boční posuvné dveře těchto sourozenců zaručují výborný přístup k dětem na zadních sedadlech.
Opel Zafira Tourer a Škoda Roomster sklidily pochvalu za variabilitu a možnost posouvání sedadel druhé řady.
Škodovka se na druhou stranu objevuje mezi auty, u nichž TCS kritizuje horší přístup k zapuštěným isofixovým okům. Vedle roomsteru mají nevhodné isofixy také Honda Civic, Nissan Qashqai a Subaru Legacy.
Kratší pásy odhalil test u vozů BMW řady, Mazda CX-5, Nissan Qashqai, Opel Zafira, Hyundai i40 kombi a Opel Ampera.
Nejvíce místa na prostředním sedadle druhé řady z 18 srovnávaných aut nabízí Dacia Lodgy, Fiat Dobló a Opel Combo.
Prostřední zadní sedadlo Opelu Zafira Tourer není podle výrobce vůbec k převozu sedačky určeno. To samo platí pro Subaru Legacy a Subaru XV.
Ve Škodě Roomster nesmí na zadní prostřední místo protisměrná sedačka.
Tři řady sedadel nabízí mezi 18 srovnávanými auty jen Opel Zafira Tourer, Dacia Lodgy a Fiat Dobló/Opel Combo. U fiatu s opelem však výrobci nepovolují instalovat do třetí řady dětské sedačky.
Petr Buček
Čtěte také:
Tři dětské sedačky vedle sebe? Jen pár aut pamatuje na větší rodinu.
Test Dacie Lodgy 1,5 dCi (90 k): velký vůz za malé peníze