Test Renaultu Grand Scénic 2.0 dCi: stěhovák s maturitou

Kdo si Renault Grand Scénic pořídí, bude asi těžko odolávat, aby stále něco objemného nenakupoval, protože útoky na sklady obchodních domů s nábytkem budou radostí. Možná by si ho měl pořídit někdo, kdo ho za úplatu bude půjčovat známým, o kterých ví, že si chtějí zařizovat byt.
Stejně tak by vůz mohl padnout do oka i početné rodině, anebo třeba jen čtyřčlenné, která ovšem potřebuje sem tam o víkendu převést na chalupu prarodiče. Cestu šesti lidí by jinak musela absolvovat dvě auta, sedmimístný scénic je pro takové účely jako dělaný.
Sedačky ve třetí řadě, které lze jednotlivě mocným, ale stále ještě elegantním pohybem ruky vysunout z podlahy a rozložit, poskytují celkem pohodlné usazení. Horší už je to s prostorem pro nohy, tedy pokud se cestující ve druhé řadě neuvolí posunout se na svých sedácích dopředu.
O něco problematičtější je přístup na místa „v kufru“ – nejdřív je nutné složit opěradlo sedačky ve druhé řadě, odklopit sedačku směrem dopředu, až pak se může nalodit posádka úplně dozadu. Poté se sedačka v prostřední řadě opět sklopí zpět na místo a až tehdy se na něj může pasažér usadit.
Někomu to může připomenout mládí a pracné nastupování na zadní místa v trabantu, ale tam šlo o druhou řadu sedadel, ne třetí. A u čtyřapůlmetrového grand scéniku nejde o žádnou vadu, protože bez posuvných dveří to ani jinak vyřešit nelze. Třetí řadu sedaček bude rodina využívat stejně jen občas a pravděpodobně to nebude při cestě k moři. Pro občasné použití je šesté a sedmé místo dostatečné.
Na sedačkách úplně vzadu nesmí nikdo sedět, pokud vůz jezdí se složenými opěrkami sedaček ve druhé řadě či při jejich úplném odklopení nebo vyjmutí. Na tuto skutečnost jasně upozorňují viditelné cedulky se srozumitelnou grafikou.
Třetí, čtvrté a páté místo jsou vyhrazena hlavně dětem, všechna jsou vybavena úchyty isofix pro snadné připevnění autosedačky s tímto systémem ukotvení. Také přítomnost isofixu o sobě dává jasně vědět cedulkami na sedadlech, při manipulaci s dětskými autosedačkami tedy snad ani není možné udělat chybu.
Většinou bude vůz osazen maximálně pěti pasažéry. Při cestování pouze v jednom či ve dvou vděčně poslouží pro velké nákupy. Třetí řada sedaček zůstává složena v podlaze zavazadlového prostoru, druhou řada sedadel lze snadno odklopit a vytvořit tak grandiózní prostor.
Skvělá je možnost trojici samostatných sedadel ve druhé řadě úplně vyndat z auta, a pak už vůz disponuje prostory s parametry bezmála hangárovými. Řečeno čísly: V sedmimístné verzi nabízí francouzské velkoprostorové auto 208 litrů pro zavazadla, v pětimístné 752 litrů. A pokud jsou v autě jen přední sedadla, prostor naroste přes 2000 litrů.
Kdo třetí řadu sedadel nechce, může si totiž objednat auto s pěti sedadly a větším kufrem. Vedle Grand Scéniku vyrábí Renault i kratší a výhradně pětimístnou verzi s jednoduchým označením Scénic. Je o 15 tisíc korun levnější než delší sourozenec.RENAULT GRAND SCÉNIC 2.0 dCi (118 kW) - BEZPEČNOST a cENA | |
Crash testy Euro NCAP | 5 hvězdiček z pěti možných. VÍCE |
Airbagy | Čelní, boční, hlavové v ceně od výbavy Dynamique |
ESP | V základní výbavě |
Isofix | Na všech 3 sedadlech ve druhé řadě |
Cena | 2.0 dCi (118 kW) od 584 900 Kč |
U scéniku stál, a furt jen nakládal...
Samotná jízda s nadupaným přeplňovaným dieselem byla během testu vždy pohodová, ať už šlo o popojíždění ve městě nebo výlet po dálnici. Posilovač řízení za každé situace vychází řidiči vstříc a s volantem prakticky nelze udělat chybný manévr. Slušný rejd dokáže dlouhé auto otočit doslova na pár metrech.
Při maximální povolené rychlosti se na okresní silnici při náhlém vjetí na nekvalitní povrch někdy záď rozvlnila do stran, bez náklonů, předek zůstal stabilní.
Jinak převézt děti i s výbavou na dva týdny k babičce a dědečkovi je hračka. Kočárek, skládací postýlky, hračky, kufry, odrážedla… Než objemný prostor auta řekne dost, majitel pravděpodobně už nebude mít co naložit.
Na pohodovou jízdu si rodina asi taky nebude stěžovat. Maximálně usne nudou, anebo ji ukolébá houpavá jízda čtyřapůlmetrového kolosu. Motor šlape tiše jako benziňák, na okreskách bral během testu v průměru 6 litrů nafty, na dálnici 7,5. Na 160koňový agregát slušné.
reklama

Většina rodin se ale asi zmůže spíš na levnější diesel. K mání je 1.9litrový se 130 koňmi od 535 000 korun. To je o padesát tisíc méně než nejlevnější nejsilnější nafťák, který prošel testem. Jestli 30 koní síly a samozřejmě všechny parametry, které s výkonem motoru souvisejí, stojí za padesátitisícový příplatek u základní verze, na to si musí odpovědět každý zájemce sám.
Pro spořivé povahy je z naftových verzí k dispozici i patnáctistovka se 105 koňmi už od 450 tisíc. Dynamicky se silnějším verzím určitě nevyrovná, ale turbodiesel v autě rozměrů grand scéniku a sedm míst k tomu, to se určitě počítá.
Zatímco dvoulitrový turbodiesel má ekologický filtr pevných částic, obě slabší verze s objemy 1,5 a 1,9 litru ho nemají. Pohled do ceníku Renaultu v Německu přitom prozradí, že na tamním trhu je tento „zelený“ doplněk výbavou všech motorů na naftu pro grand scénic.
Benzinové motory v nabídce sedmimístné verze scénku mají jiná pozitiva. Zejména mnohem nižší pořizovací cenu – sedmimístný scénic s motorem 1.6 a 110 koňmi začíná na čtyřech stech tisících.
Zajímavou volbou může být také benzinový motor s objemem 1,4 litru. Má výkon 130 koní a reprezentuje novou vlnu benzinových pohonů s nízkým objemem, ale s přeplňováním, a tedy vysokým výkonem.
RENAULT GRAND SCÉNIC 2.0 dCi (118 kW) - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Plně variabilní interiér, možnost vyjmutí sedadel ve 2. řadě, spotřeba paliva na to, jak silný je motor, dobrá manévrovatelnost ve městě, hladká jízda mimo ně, tichý motor |
Slabiny | Silný motor žádá vyšší cenu, naštěstí jsou v nabídce i dva levnější turbodiesely |
Grand Scénic v crash testu Euro NCAP exceloval
V posledních letech vynikají renaulty svou bezpečností, kterou prověřují náročné testy Euro NCAP. Ať jsou vozy této značky malé nebo velké, ze zkoušek si odvážejí velmi často pět hvězdiček - ve dvou segmentech získala značka pětici hvězd jako vůbec první.
Byl to Renault Modus v roce 2004, který patří mezi malé vozy (navzdory jiné stavbě karoserie se tak řadí například po bok Škody Fabia), a také právě model scénic o rok dříve. A byla to druhá generace Renaultu Scénic, která si jako vůbec první mezi minivany vydobyla špičkové ohodnocení.
Současný model prošel testem Euro NCAP letos, v delší modifikaci grand scénic. Hodnocení proběhlo podle nejnovějších standardů roku 2009, kdy vůz nabírá v jednotlivých zkouškách procenta, a výsledný součet pak dá počet hvězdiček – tentokrát opět pětici.
Ochranu dospělé posádky ohodnotila zkušební komise na 91 %, což je vynikající výsledek. Děti jsou chráněné ze 76 %, chodci se před vozem mohou cítit v bezpečí vyjádřeném 42 procenty. Skvělých 99 % scénic obdržel za technologické systémy, které pomáhají posádku účinně ochránit před zraněním při nehodě, nebo jí dokážou předejít.
Elektronická kontrola stability vozu (ESP), možnost nastavení maximální rychlosti nebo upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás mohou nasbírat cenné body.
Martin Urban, Petr Buček
RENAULT GRAND SCÉNIC 2.0 dCi (118 kW) - TECHNICKY | |
Motor | Turbodieselový čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 118/160 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 380 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 205 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 9,5 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,3 město/5,6 mimo město/6,6 kombinace |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4560/2077/1637 (bez ližin) |
Objem kufru | 752/2050 v 5místné konfiguraci, 208/2063 v 7místné |
Pramen: Renault