Test Citroënu C5 Tourer 2.0 HDI: elegán pro rodinu i business
A co design francouzského kombíku značky Citroën? Vyberte si sami, jestli chce použít výraz elegantní, zajímavý nebo jednoduše moc pěkný. U tohoto auta je to přitom docela překvapivé.
Tvary francouzských aut obvykle doprovázejí velké zvraty. Citroën C5 je dobrým příkladem. Vzpomínáte na předchůdce dnešní „cé-pětky“? Zas tak pěkný nebyl.
Nástupce udělal kotoul vpřed a citroëny střední třídy, ať už jde o sedan nebo kombík, patří k tomu nejhezčímu na silnicích.
Víc akčních ceníků
Redakce AutemBezpečně.cz vyzkoušela kombík s motorem 2.0 HDI. V ceníku jsou dva dvoulitry s různými výkony, testem prošla nižší výkonová varianta se 143 koňmi.
Zatímco úplně nejlevnější kombi C5 přijde na 550 tisíc korun, cena dvoulitrového nafťáku začíná pod hranicí 600 tisíc. Ceny odpovídají akční nabídce z přelomu roku.
V běžném ceníku jsou částky o více než 150 tisíc korun vyšší, francouzské značky však v posledních letech střídají jednu akční nabídku za druhou.
Pro srovnání: nová Škoda Superb kombi přijde s dieselovými motorem na nejméně 645 tisíc. Lákavou cenovku má mezi velkými kombíky Renault Laguna – s dieselovým motorem přijde na méně než půl milionu korun. Jak jinak než s akční slevou.
CITROËN C5 TOURER 2.0 HDI (103 kW/143 k) - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy Euro NCAP | 5 hvězdiček z pěti možných. VÍCE |
Airbagy | 7 v základní výbavě, další dva (zadní boční) za příplatek (nelze pro základní výbavu Base |
ESP | V základní výbavě |
Isofix | Dva úchyty na krajních zadních sedadlech, úchyt pro sedadlo spolujezdce (ne ve výbavě Base) |
Cena | 2.0 HDI (103 kW) od 599 900 Kč (akční cena) / 784 900 (běžný ceník) |
Ve jménu pohodlí
Podtrženo a sečteno, Citroën C5 se v testu ukázal jako velmi pohodlný vůz. Jeho vylepšené hydropneumatické pérování přenáší auto a jeho posádku s lehkým vlněním i přes ty nejhorší nástrahy českých silnic. Dokonce i kočičí hlavy v nedobrém stavu, na kterých řada auta raději zpomalí a jede skoro krokem, zvládá odpružení citroënu s bravurou.
Pohodlný podvozek doplňoval u zkoušeného auta rychlý, ale ne sportovně mrštný turbodieselový motor. Když se má zrychlit a předjet jiné auto, není proti. Ale že by se zakousnul do asfaltu a upaloval vpřed, to taky ne.
Má výkon 103 kW/143 koní a točivý moment 320 Nm. Během testu ubíral z nádrže v průměru okolo šesti litrů nafty při jízdě po okreskách, na dálnici se spotřeba pohybovala kolem sedmi litrů.
Jeho šestistupňová převodovka funguje dobře, ovšem za zcela přesným řazením - známým třeba u škodovek - o kousek zaostává.
Nejen řidičky ocení elektronickou ruční brzdu, která se automaticky zatáhne po vypnutí motoru. Při rozjezdu do kopce pomáhá „hill start assist“. Auto stojí několik vteřin i bez zatažené brzdy.
reklama

Komfort kam se podíváš
Od podvozku se pohodlí přelévá také dovnitř Citroënu C5. Auta střední třídy nebývají malá. Co se týče prostoru na zadních sedadlech, zaostávají za superbem v oblasti pro nohy všichni konkurenti včetně citroënu, ale i tak je ve francouzském elegánovi místa dost.
Zadní sedadla jsou opravdu pohodlná, ani dlouhý výlet nedá kostře zabrat. Jakmile zde jedou dvě děti v autosedačkách, uprostřed moc pohodlí pro mámu nebo tátu nezbývá.
Vpředu v první chvíli řidiče zarazí spousta tlačítek. Jen na volantu je 20 různých možností pro zmáčknutí. Další desítky se přidávají uprostřed palubní desky.
Takové množství knoflíků snad v jiném autě nenajdete. Někdo si na ně zvykne, jinému to vyhovovat nebude.
U konkurentů přebírají část funkcí pro rádio, telefon či navigaci dotykové displeje nebo centrální ovladače podobné malým joystickům. Citroën C5 se vydal cestou tlačítek.
Jeden zápor pro žíznivce za volantem – kapsy ve dveřích jsou moc malé a ani malou láhev s nápojem nepojmou.
CITROËN C5 TOURER 2.0 HDI (103 kW/143 k) - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Výborné zpracování, spotřeba paliva, pohodlná jízda, elegantní design |
Slabiny | Na svou třídu o něco menší kufr, malé kapsy ve dveřích |
Tlačítkem do kufru
K záplavě ovladačů má řidič v interiéru k dispozici také výškovou regulaci podvozku. Hydropneumatické pérování umožňuje zvýšit mezeru mezi silnicí a podlahou, což se může hodit v lehoučkém terénu. Naopak snížit lze podvozek třeba tehdy, když do auta míří těžký náklad z obchodu s nábytkem.
Hydropneumatika nabízí i polohu „sport“. Po jejím zmáčknutí pohupování trochu ustane a podvozek je připraven zvládnout ostřejší jízdu. Citroën C5 je však doma tam, kde mají rádi pohodlí.
Snižovat karoserii tak, aby poklesla nákladová hrana kufru, je možné také ovladačem přímo v zavazadlovém prostoru. Nakládka skříní a stolků je díky tomu maximálně ulehčena.
Samotný objem kufru neomráčí. 505 litrů základního objemu je v zemi, kde platí za hit ještě prostornější Škoda Octavia Combi, běžným údajem. Ke cti kufru citroënu je však nutno říct, že je dostatečně široký.
Zhýčkaná doba velí přinášet majitelům aut další a další pohodlí. Jako komfortní auto se ani Citroën C5 nemohl zříct automatického otevírání a zavírání pátých dveří. Kufr se otevře před příchodem k autu dálkovým ovladačem, řidič jej pak zavře tlačítkem na pátých dveřích. Tento doplněk se však dodává až k nejvyšší výbavě Exclusive.
Petr Buček, Martin Urban
CITROËN C5 TOURER 2.0 HDI (103 kW/143 k) - TECHNICKY | |
Motor | Turbodieselový čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 103/143 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 320/2000 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,9 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,5 město/4,8 mimo město/5,8 kombinace |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4829/2096 (včetně zrcátek)/1491 (včetně ližin) |
Základní hmotnost (kg) | 1655 |
Objem kufru | 505 litrů, 1462 litrů při složené druhé řadě (až po strop) |
Pramen: Citroën
Čtěte také:
Test Škody Yeti 2.0 TDI: praktické SUV, ale menší než kombík
Test Renaultu Grand Scénic 2.0 dCi: stěhovák s maturitou