Test Renaultu Mégane Grandtour 1,4 TCe: umně zamaskovaný kombík
Silné stránky Renaultu Mégane kombi představují nízká cena a osobitý design. Základní cenovka jen lehce překračuje hranici 300 tisíc korun. Při prvním setkání s tímto kombíkem se leckdo zamyslí, jestli si opravdu prohlíží praktickou variantu řady Mégane. Zatímco některé automobilky dávají kombíkům hlavně hranaté tvarování zádě, Renault užitkové pojetí povedeně zamaskoval.
Časy se mění a jestliže dříve byl zárukou velkého výkonu u benzinových motorů jejich objem alespoň dva litry, dnes svižné svezení zajistí třeba čtrnáctistovka. Konstruktéři motorů hovoří v té souvislosti o downsizingu - motory mají nižší zdvihový objem, ale zato sílu od turba.
V tuzemsku nejrozšířenější vozy značky Škoda tak v poslední době dostávají moderní motory 1,2 TSI či 1,4 TSI. Renault zase dává do modelové řady Mégane agregát 1.4 TCe s výkonem 130 koní. Samozřejmě s turbem.
Tyto maloobjemové motory mají přinést snížení spotřeby paliva. Testovaný Mégane sice nepatří mezi žíznivce, ale úsporně se také zrovna nechoval.
Jeho průměrná spotřeba se na konci zhruba tisícikilometrového testu zastavila na údaji osm litrů benzinu na sto kilometrů. Za sedm litrů jezdil po okreskách, k devíti litrům sahal jeho apetit na dálnicích.
K jeho větším přednostem patří malý hluk, který se k uším posádky dostává jen velmi omezeně. Motor testovaného vozu se občas choval trochu nervózně a lehce cukal. Příjemnou stránkou je jeho ochota zrychlovat v širokém pásmu otáček. Dostatek výkonu má řidič k dispozici už od 2000 otáček a Mégane 1.4 TCe pak přidává svižně na rychlosti při dalším tlaku na plynový pedál.
Když se nemusí promptně navyšovat rychlost, není skoro zapotřebí podřazovat, auto si spokojeně přede s 2000 otáček. Převodovka má k tomuto motoru standardně 6 rychlostních stupňů.
RENAULT MÉGANE GRANDTOUR 1.4 TCe - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy Euro NCAP | 5 hvězdiček z pěti možných. Výsledek crash testu zde |
Airbagy | 6 v základní výbavě |
ESP | V základní výbavě |
Isofix | Dva úchyty na krajních zadních sedadlech |
Cena | 1.4 TCe od 414 900 Kč, základní verze 1.6 (74 kW/100 k) od 309 900 Kč |
Mégane patří mezi nejlevnější kombíky
Renault Mégane Grandtour má své místo v nižší střední třídě, což znamená, že k jeho konkurentům patří nejen tuzemský hit Škoda Octavia Combi, ale také kombíky odvozené od Volkswagenu Golf, Peugeotu 308 nebo Fordu Focus.
Avšak základní cenou na hraně 300 tisíc korun mu mohou konkurovat jen korejští nováčci mezi kombíky podobné velikosti, kterými jsou Kia Cee´d a Hyundai i30. Oba jsou v akčním lednovém ceníku dokonce za ceny od 290 tisíc korun.
Nelze však opomenout ani starší Octavii Combi Tour, která se stále ještě prodává za skoro stejnou základní cenu jako oba zástupci korejských značek.
Mégane Grandtour se už v základním vybavení může pochlubit šesti airbagy, protismykovým systémem ESP, tempomatem i klimatizací.
Novější model Škody Octavia Combi se v lednu prodává v akční nabídce od 353 tisíc korun, její běžná cena je ještě o 40 tisíc vyšší.
Renault dává výhodné ceny ke svým modelům nejen v Česku, ale i v dalších evropských zemích. V posledních letech si utrhnul ostudu za špatné výsledky v nejrůznějších statistikách sledujících a srovnávajících kvalitu a spolehlivost aut.
Nyní si chce pověst napravit, k čemuž si pomáhá atraktivními ceníky. Ale také solidně postavenými auty.
RENAULT MÉGANE GRANDTOUR 1.4 TCe (96 kW/130 k) - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Nízká cena základních verzí, výborné zpracování, dostatek prostoru, tichý a pružný motor, zajímavý design zadní části |
Slabiny | Méně přesné řazení a řízení |
Uvnitř je místa dost
reklama

Design je před technikou
Leckdo v Méganu Grandtour ani kombíka nepozná. Pro kombíky typické rozměrné boční okénko nad kufrem je hodně malé.
Že celkové designéři odvedli dobrou práci, svědčí ohlasy z Německa, které jinak nedá dopustit pouze na své značky. „Auto se líbí. Linie střechy směrem dozadu lehce klesá, boční okénka se sbíhají k zádi do špice, zadní okno je zakulacené a zadní světla výrazná,“ popsal pochvalně siluetu testovaného kombíku německý list Süddeutsche Zeitung.
Docela překvapivé tvary patřily k modelům Mégane ostatně také u předchůdců. Většinou ale jen k pěti- a třídveřovým hatchbackům. Nyní se designéři mohli více projevit i při navrhování kombíku.
Zatímco návrháři tvarů odvedli svou práci na jedničku, technici za nimi zaostali. Řidič si brzy všimne, že řazení rychlostních stupňů není úplně hladké a ani volant nereaguje jako u konkurentů, kteří třeba zase zaostávají ve ztvárnění karoserie.
„Řízení dovede působit rušivě. Sice je preciznější než dříve, avšak stále ještě nereaguje moc citlivě,“ napsal na adresu ovládání Renaultu Mégane německý magazín Auto Motor und Sport.
Kdo tedy hledá technicky dokonalejší kombi, ať se poohlédne jinde. Komu vyhovuje nízká cena a atraktivní kabát, u Renaultu Mégane Grandtour si přijde na své.
Petr Buček
RENAULT MÉGANE GRANDTOUR 1.4 TCe (96 kW/130 k)- TECHNICKY | |
Motor | Benzinový čtyřválec s turbem |
Výkon (kW/koní) | 96/130 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 190/2250 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 9,9 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,5 město/5,3 mimo město/6,5 kombinace |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4559/1804/1507 |
Rozvor (mm) | 2703 |
Základní hmotnost (kg) | 1360 |
Objem kufru | 491 litrů, 1567 litrů při složené druhé řadě |
Pramen: Renault
Čtěte také:
Test Renaultu Grand Scénic 2.0 dCi: stěhovák s maturitou
Velký přehled kombíků: od nejmenších po největší, od levných po luxusní
Další cenový trhák Renaultu: auto větší než octavia a jen za 300 tisíc