Test Citroënu C3 1,6 HDI: úsporné auto, které má styl

Kromě zajímavých tvarů, které druhá generace modelu C3 neopouští a dále rozvíjí, vyčnívá z řady novinka svým příplatkovým čelním sklem Zenith.
K základní výbavě X jej nedostanete, ani kdybyste chtěli, k prostřednímu stupni SX je za příplatek 10 900 korun a nejvyšší výbava Exclusive opět nedává vybrat – vysoké čelní sklo zabírající kus střechy je v ní automaticky.
Týden s testovaným vozem dopřával řidiči a jeho spolujezdcům zajímavé pohledy na noční oblohu, na zasněžené stromy, problémem nebylo ani zastavit skoro kolmo pod semaforem. Výhled je opravdu neobvyklý.
Když se slunce objeví naproti řidiči, stačí sáhnout nahoru trochu za sebe a vysunout panel se slunečními clonami.
Ačkoliv dopřává okno Zenith zajímavé pohledy směrem vzhůru, nese s sebou i pár handicapů. Stropní lampička se musela rozdělit na dvě a ty našly místo po stranách nad předními dveřmi.
Když se vysoko sahající sklo zašpiní a stěrače přesouvají špínu nahoru, je zážitkový výhled vzhůru ztracen.
U myček si proto mohou mnout ruce – nové Citroëny C3 budou kvůli čistému sklu častým hostem u „boudy“ s kartáči a vodními tryskami.
Jak hodnotí novinku na trhu například britský magazín Whatcar? „Citroën C3 má svůj styl, což si zájemci o malé auto žádají. A také kvalitu, kterou očekávají,“ píše internetová verze časopisu.
CITROËN C3 1.6 HDI - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy Euro NCAP | 4 hvězdičky z pěti možných. Výsledek crash testu zde |
Airbagy | 6 v základní výbavě |
ESP | 12 000 Kč |
Isofix | Dva úchyty na krajních zadních sedadlech |
Cena | 1.6 HDI od 404 900 Kč, základní benzinová verze 1.1 (44 kW/60 k) od 239 900 Kč |
Poznámka: březen 2010
Malý, ale ne nejmenší
Mezi malými auty, kam se C3 řadí, patří svou délkou k nejkratším. Už předešlá cé-trojka útočila hlavně na ženská srdce a podle tvůrců tohoto auta si něžné pohlaví patrně žádá vůz pro jednoduché parkování.
Kratší karoserie si vybírá daň v podobě omezeného prostoru na zadních sedadlech. Zatímco vpředu je místo na malé auto královské, vzadu je to horší. Třísetlitrový kufr přitom navazuje na slušný prostor vpředu, a převoz zavazadel tak není limitován.
Pokud se omezí spolujezdec a svou sedačku přisune hodně dopředu, vejde se za něj v pohodlí dítě v autosedačce. Ne že by špinavýma botama nedosáhlo na opěradlo před ním, ale pro upnutí či vyjmutí dítěte ze sedačky je místa dost. Obě krajní místa vzadu mají bezpečnostní úchyty isofix.
Předešlá generace Citroënu C3 sázela na neortodoxní tachometr s digitálním ukazatelem rychlosti a kolem displeje obtočeným otáčkoměrem, novinka je v tomto ohledu konzervativní. Ovladače a ukazatele jsou zcela konvenční.
Vše v kabině navíc působí docela okázalým dojmem, testovaná verze Exclusive zavalila řidiče nejlepšími materiály a doplňky. Nová cé-trojka chce zaujmout více mužů, proto je zpracování o kus lepší než u předchůdce.
CITROËN C3 1.6 HDI - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Stylový design, zajímavé čelní sklo Zenith, prostor na předních sedadlech, objem kufru, dobré zpracování, šetrný a rychlý motor 1.6 HDI |
Slabiny | Málo místa na zadních sedadlech, drahá naftová verze, hluk dieselového motoru |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Osvědčený motor s nízkou spotřebou
Pánové obecně sledují více technické detaily než ženy, proto se konstruktéři nemohli spokojit jen s atraktivními tvary novinky.
Výbornou si zaslouží motor testovaného vozu, kterým byl turbodiesel 1,6 HDI s výkonem 90 koní. Stejný agregát je možné najít v mnohem větších modelech francouzských značek Citroën a Peugeot.
S malým vozem tak nemá sebemenší problémy, turbo zabírá v nízkých otáčkách a auto svižně jede po dálnici i promptně předjíždí na okreskách.
Ve městě lze pak směle soupeřit i se silnými většími auty při zrychlení na semaforech. Nízká hmotnost a vysoký točivý moment zajišťují autu výraznou dynamiku.
To vše při nízké spotřebě. Testovaný vůz se v průměru spokojil se 4,7 litry nafty na 100 kilometrů.
reklama

Jedinou pihou na kráse je hluk, který do kabiny přichází až příliš. Ve větších modelech Citroënu je stejný motor odhlučněn lépe.
Když německý magazín Auto motor und sport porovnal nový Citroën C3 s konkurencí od Volkswagenu, Fordu a Renaultu, napsal, že technicky francouzský vůz nezaostává.
„Jízdní bezpečnost je na vysoké úrovni srovnatelné se soupeři. Irituje jen moc proměnlivý účinek posilovače řízení. Ve městě jde velmi zlehka, ale při vyšších rychlostech reaguje až moc těžce,“ napsal německý magazín.
Citroëny vždy platily spíše než za krále v rychlosti průjezdu zatáčkou za příklad v pohodlí. Cé-trojka si dobře vede na městských nerovnostech, na dálničních hrbolech si je jistá méně.
Jestliže dříve zaostávala francouzská auta za německými v přesnosti řazení, malý citroën se německým rivalům v tomto ohledu přiblížil.
To je další z důkazů, že míří nejen na ženská srdce, ale také na mužská očekávání.
Petr Buček, Martin Urban
CITROËN C3 1.6 HDI - TECHNICKY | |
Motor | Naftový čtyřválec s turbem |
Výkon (kW/koní) | 66/90 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 215/1750 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální pětistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,0 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,3 město/3,7 mimo město/4,3 kombinace |
Rozměry (d/š/v - mm) | 3941/1728/1524 |
Rozvor (mm) | 2466 |
Základní hmotnost (kg) | 1080 |
Objem kufru (l) | 300 |
Pramen: Citroën
Čtěte také:
Nový Citroën C3 míří opět na ženy, muži jsou také v hledáčku
Test Citroënu C3 Picasso 1.4: hravý, malý, přesto rodinný vůz
Test Dacie Sandero 1,5 dCi: když je účel na prvním místě