Test Peugeotu 5008 1,6 THP: rodinný rychlík za půl milionu

S nápadem vyrábět auto s vysokou karoserií, ale kompaktní délkou okolo 4,5 metru vyrukoval v roce 1996 Renault, když nabídnul svou novinku se jménem Scénic.
Od té doby přicházejí s podobnými modely další a další automobilky. Nejnověji do vod rodinných aut s délkou kolem 4 a půl metru až se sedmi sedadly vstupuje Peugeot.
Jak jsou dnes pro automobilky důležití designéři, dokazuje právě tato kategorie aut. Ačkoliv je jejich základní koncepce docela jednoduchá, tedy postavit auto s co nejpraktičtějším interiérem, nápaditost nemá hranic.
Svou vlastní tvář má nejen nový Peugeot 5008, ale také tradičně výrazný Renault Scénic, tak trochu sportovně pojatá Mazda 5 nebo vždy trochu výstřednější Picasso od Citroënu.
Peugeotu docela trvalo, než se pro výrobu kompaktního velkoprostorového auta rozhodl. „Peugeot si dával na čas a do této kategorie dorazil jako žák do školy dlouho po zvonění. Konkurence si už rozebrala místa,“ míní německý magazín Auto Motor und Sport.
PEUGEOT 5008 1.6 THP - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy Euro NCAP | 5 hvězdiček z pěti možných. Výsledek crash testu zde |
Airbagy | 6 v základní výbavě |
ESP | V základní výbavě |
Isofix | Tři úchyty na zadních sedadlech |
Cena | 1.6 THP od 519 900 Kč, v plné výbavě 579 900 Kč, základní benzinová verze 1.6 VTI od 434 900 Kč, dieselové verze 1.6 HDI od 494 900 Kč |
Poznámka: duben 2010
Motorová radost s turbem
Test redakce AutemBezpečně.cz se zaměřil na Peugeot 5008 s benzinovým turbomotorem 1,6 a výkonem 156 koní.
Jak označení THP v názvu modelu naznačuje, nejde o žádného loudu, se kterým by bylo těžké předjet nákladní auto s vlečkou. Naopak.
Motor má sílu od velmi nízkých otáček, bez problémů akceleruje od hranice 1500 ot./min.
V praxi to znamená, že se dá obcí ploužit rychlostí 50 km/h se zařazeným pátým rychlostním stupněm a na výjezdu sešlápnout plyn. Auto zrychlí, pak přijde zase docela brzy ke slovu šestka.
Na dálnici prakticky všechny situace zajišťuje tento nejvyšší rychlostní stupeň, což dělá jízdu řidiči hodně pohodlnou.
Spotřeba se během testu pohybovala přesně na hranici osmi litrů benzinu na 100 km. Výrobce udává průměrnou spotřebu ještě o litr nižší.
Jak se u stále častěji objevujících benzinových motorů s turbem a nízkým objemem sluší, je i agregát v Peugeotu 5008 hodně tichý. Duševní pohodě uvnitř vozu napomáhá i důkladné odhlučnění interiéru.
PEUGEOT 5008 1.6 THP - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Slušivý design karoserie, velký prostor, hodnotně působící variabilní interiér, až sedm míst, dynamický motor, příznivá cena, bezpečný head-up displej, elektrická ruční brzda s podporou při rozjezdu do kopce. |
Slabiny | Méně místa pro hlavu ve druhé a třetí řadě sedadel, pocit stísněnosti za masivní přístrojovou deskou, zblázněná automatika stěračů, která často hnala stěrače po suchém skle, nebo naopak příval kapek vody ignorovala. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Uvnitř až pro sedm, ale ne dospělých
Stále častěji dávají výrobci aut, jako je Peugeot 5008, k dispozici sedm míst. Francouzská novinka není výjimkou. Dvojice sedadel do třetí řady přijde na 16 tisíc korun.
Peugeot 5008 je však hlavně rodinným autem, kde se počítá s jízdou dospělých na předních sedadlech, druhá a třetí řada nabízí místo hlavně dětem.
Celková velikost karoserie je jako udělaná i pro ty, kdo chtějí uvnitř odvézt bicykl, velký nákup z hobby-marketu nebo pár sudů piva na narozeninovou oslavu.
Vpředu je místa dost i do šířky, Peugeot vsadil na mohutný a dominantní středový panel, který přechází až k loketním opěrkám mezi sedadly.
Ve druhé řadě sedadel jsou praktické tři samostatné stejně velké sedačky. Dají se sklápět tak, že zajedou do podlahy. Úplně je z auta vyjmout není možné. Ze sedadel druhé řady je však blízko ke stropu, dospělí mají docela málo místa okolo hlavy.
Třetí řada sedadel je vyloženě pro děti, dospělý se může svézt jen nouzově na kratší vzdálenost. „Kdo sedí úplně vzadu, neměl by být vyšší než 170 cm,“ napsal další německý magazín Auto Bild.
V rámci testu vůz dokázal odvézt postel o rozměru 200 x 90 x 25 cm, přičemž posádku tvořili dva dospělí a dítě v protisměrné autosedačce. Jízda byla jen na 30 kilometrů, a s trochou improvizace při nakládání a velkou dávkou opatrnosti během cesty se dala zvládnout.
Třetí řada sedadel přišla vhod. V levé půlce vozu za sebou seděli řidič, pak dítě v autosedačce a úplně vzadu žena vysoká 175 centimetrů. Celou pravou polovinu auta zabrala postel postavená na hranu, vešla se jen tak tak.
Pokud by bylo možné vyjmout sedačky ve druhé řadě, což nabízí například konkurent Renault Grand Scénic, ale i Peugeot 308 SW, bylo by umísťování nákladu do vozu pohodlnější.
Také ve třetí řadě zajíždějí sedadla do podlahy, tentokrát kufru. Ten má objem 679 litrů při sedadlech třetí řady zasunutých do podlahy a 823 litrů v pětimístném provedení.
Zatímco stále více konkurentů začíná dávat autům s velkým prostorem zadní posuvné dveře, Peugeot 5008 sází na klasiku. O dvacet centimetrů delší, ale podstatně dražší model 807 se sedmi plnohodnotnými sedadly posuvné dveře má.
Moderní technika na palubě
Nastartování testovaného vozu prozrazovalo, že Peugeot 5008 chce oslovit milovníky moderních technologií. Před řidičovýma očima vyjede plastový čtvereček, na který se promítají údaje z head-up displeje. Je příjemné, že řidič nemusí sklápět zrak kvůli kontrole rychlosti.
Druhé zavrčení přichází se spuštěním motoru od vysouvacího displeje nahoře uprostřed palubní desky. Zobrazuje data z palubního počítače, od navigace nebo o rádiu.
Kromě rychlosti promítá head-up displej řidiči přímo před oči jakoby na spodní hranu čelního skla údaje o vzdálenosti od vpředu jedoucího auta. Když je mezera malá, začne blikat vykřičník.
Samozřejmostí je ve výbavě automatická elektrická parkovací brzda s podporou při rozjezdu do kopce. Na rozdíl od příplatkového head-up displeje, který přijde na 11 000 Kč, nebo kontrolora bezpečné vzdálenosti, jenž je k dostání jen k nejvyšší verzi.
reklama

Tvrdší podvozek, dobré řízení
Svým podvozkem se Peugeot 5008 neřadí mezi nejkomfortnější auta, zato je jeho jízda stabilní a bezpečná. Příjemné svezení podtrhuje i docela přesné řízení a řazení. Řadicí páka sází v kulise rychlostní stupně až na malá zadrhnutí velmi dobře, pověstné gumové řazení peugeotů je už pryč.
Výhled ven z vyvýšené karoserie je jako u většiny zástupců v této kategorii výborný pro toho, kdo má rád přehled třeba v kolonách nebo při čekání na semaforech. Na druhou stranu je to horší s orientací v bezprostředním okolí testovaného peugeotu. Přesné parkování přichází většinou až s delší zkušeností.
Petr Buček, Martin Urban
PEUGEOT 5008 1.6 THP - TECHNICKY | |
Motor | Benzinový čtyřválec s turbem |
Výkon (kW/koní) | 115/156 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 240/1400 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 9,6 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,9 město/5,8 mimo město/7,3 kombinace |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4529/1837/1622 |
Rozvor (mm) | 2727 |
Základní hmotnost (kg) | 1535 (1565 - 7místný) |
Objem kufru (l) | 679 (823 - 7místný), 2506 se sklopenými sedadly |
Pramen: Peugeot
Čtěte také:
Test Peugeotu 3008: sexy on-road pro rodinný výlet
Auta zaměřená na prostor v Ženevě: Hitem se stávají zadní posuvné dveře
Sedmimístné auto může stát čtvrt milionu i osmkrát tolik