Test Dacie Duster 1,6 4x4: teréňák za cenu malého auta

Automobilky hledají různé skulinky na trhu, kde by se jim dařilo předběhnout konkurenci. Dacia nyní vyrukovala s kompaktním SUV velikosti Škody Yeti nebo Toyoty RAV4, svůj nový trumf však nabízí za mnohem nižší cenu než konkurence.
Nejlevnější Duster s pohonem předních kol přijde na 260 tisíc korun, stejný model s pohonem obou náprav přijde na 300 tisíc a vůz s nejvyšším nabízeným stupněm výbavy má v ceníku přiřazenou částku 372 900 Kč. Všechny ceny se týkají benzinového motoru 1,6 s výkonem 77 kW/105 k.
Dražší volbou je naftový Duster 1,5 dCi s výkonem 80 kW/110 koní, který se prodává jen se všemi poháněnými koly, pouze s lepší výbavou a stojí od 399 tisíc korun.
Redakce AutemBezpečně.cz otestovala levnější variantu s motorem na benzin. Podobně jako ostatní modely automobilky Dacia, patřící pod křídla koncernu Renault, vzbudí první kontakt s dusterem vzpomínky na dřívější časy. Zvenku ještě tento rumunský všeuměl vypadá docela moderně a přídi nelze upřít dávku pěkného designu, zato vnitřku vládne dnes už málo vídaná strohost.
Měřítkem domácích škodovek jako by se řidič a jeho spolujezdci po usazení do rumunské novinky vrátili do 90. let, kdy tuzemským výrobním linkám vládla Škoda Felicia. Ta po převzetí Volkswagenem s nástupem octavií a fabií ztratila punc levného vozu.
DACIA DUSTER 1,6 16V - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy Euro NCAP | Zatím netestována. |
Airbagy | 2 čelní v základní výbavě Access, u ostatních výbav další dva boční. Hlavové nejsou k dispozici ani za příplatek. |
ESP | Za příplatek 8000 Kč, ale jen k dieselovému motoru. K benzinovému ne. |
Isofix | Dva úchyty na zadních sedadlech |
Cena | Duster 1,6 4x4 od 299 900 Kč |
Poznámka: srpen 2010
Spartánský vůz neuráží
Duster převzal velice jednoduše tvarovanou palubní desku od menšího modelu Sandero. Plasty jsou na omak tvrdé, oku posádky neunikne třeba jednoduché a v případě testovaného vozu odstávající těsnění čelního skla nebo chybějící krytky na šroubech u čalounění dveří.
Nejde přitom o jediná místa, na kterých jde jasně vidět, že nízká cena auta může přijít jen tehdy, když se úspory promítnou do nejmenších detailů.
Například kryt zavazadlového prostoru v dusteru vzniknul z kusu hrubší tkaniny, která však svůj účel přikrýt náklad nakonec splní.
Po stránce bezpečnosti si Duster zaslouží kritiku za chybějící hlavové airbagy a za ESP, které lze pořídit jen k motoru na naftu. Oba absentující bezpečnostní doplňky představují obrácenou stranu mince honby za levným autem.
Například nizozemský autoklub ANWB málem novou Dacii Duster převrátil při losím testu. Jednalo se však o vůz s přední poháněnou nápravou, nešlo o 4x4. Viníkem je chybějící ESP, automobilka poté slíbila, že od příštího roku tento systém začne dávat do základní výbavy všech dusterů.
Nejvýraznější po stránce designu je na Dacii Duster její přední maska se světly
Překvapivě prostorný
Duster je dlouhý 4,3 metru, široký 1,8 metru a svaly mu naoko dodávají vystouplé blatníky. Zepředu vypadá zajímavě, zezadu působí úzká kabina poněkud neobvykle.
Uvnitř je překvapivě hodně místa na předních i zadních sedadlech. Přední sedadla překvapují svým komfortem a duster bez problémů odveze kvarteto dospělých.
Ani kufr není úplně malý, u modelů s pohonem všech kol má objem 408 litrů. Levnější vozy s přední poháněnou dvojicí kol nabízejí dokonce 475 litrů pro uskladnění zavazadel.
Jak už to kompaktních SUV bývá, kombíkům konkurovat v praktickém využití prostoru pro zavazadla ani duster nemůže. Ale neprakticky malá tato Dacia v tomto ohledu také není.
DACIA DUSTER 1,6 16V - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Příznivá cena, pohon 4x4, prostorný interiér, komfortní podvozek |
Slabiny | ESP za příplatek a jen k dieselovému motoru, pouze čtyři airbagy, jednoduchý interiér, hlučný a žíznivý motor |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Vzpomínky za volantem
Určité vzpomínky na dnes už nevyráběná auta může řidič zažívat i během jízdy s dusterem. Motor není kdovíjak odhlučněný, do otáček se benzinové šestnáctistovce nechce. Přesto nejde o lenocha, duster váží 1250 kilogramů, motor proto nemusí hýbat s žádným tlouštíkem.
Spotřeba paliva se během testu ustálila na 8,5 litrech benzinu na 100 kilometrů. Na dálnici v rychlosti 130 km/h však vystoupala i přes deset litrů, na okreskách naopak klesala mírně pod sedm litrů.
K nedostatkům nebo nedodělkům lze zařadit nepřesně fungující palivoměr v testovaném voze. Po naplnění nádrže po okraj ukazovaly dílky zastupující ručičku ukazatele ještě po několika stech kilometrů stále plnou nádrž. Pak začaly ubývat v mnohem větším tempu, rovnou po desítkách absolvovaných kilometrů.
Podvozek dává posádce rumunského teréňáku hodně komfortu, samozřejmostí je zvýšené sezení a díky tomu dobrý přehled o dění okolo auta.
Světlá výška i krátké převisy karoserie naznačují, že se může duster směle vydat mimo silnice
reklama

Terén? Není problém!
Duster vůbec není zamýšlen jen jako módní výstřelek pro milovníky drsně vypadajících aut, ale žijících uprostřed města.
Jeho světlá výška je 21 centimetrů, nabízí slušné nájezdové úhly důležité pro zvládání terénních zlomů. Převodovka má šest stupňů a ten první je velice krátký, určený právě do terénu. Na silnici se řidič často může spolehnout při rozjezdu rovnou na dvojku.
Převodovka nemá redukci, ovladač pohonu všech kol dostal tři polohy. Vlevo se otočí na pohon pouze předních kol. Při jízdách po suchém asfaltu není zapotřebí zbytečně zvyšovat spotřebu, pohon dvojice kol stačí.
Uprostřed má na voliči místo pohon všech kol. V tu chvíli se zadní kola sama přiřazují, jakmile elektronicky řízená lamelová spojka vyhodnotí záběr přední nápravy jako nedostatečný. Pohon všech kol pochází od sesterské automobilky Nissan.
Otočením voliče 4x4 doprava se pohon obou náprav uzamkne a rozloží mezi přední a zadní kola. Řidič by po této poloze měl sáhnout například při pomalé jízdě na sněhu nebo v terénu.
Petr Buček
DACIA DUSTER 1,6 16V - TECHNICKY | |
Motor | Benzinový čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 77/105 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 148/3750 |
Poháněná kola | Všechna |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 160 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,8 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,4 město/7,0 mimo město/8,0 kombinace |
Emise CO2 | 185 g/km |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4315/1822/1625 |
Rozvor (mm) | 2673 |
Základní hmotnost (kg) | 1250 |
Objem kufru (l) | 408/1570 se sklopenými sedadly |
Pramen: Dacia
Čtěte také:
Test Dacie Sandero 1,5 dCi: když je účel na prvním místě
Test Škody Yeti 2.0 TDI: praktické SUV, ale menší než kombík