Test Renaultu Koleos 2,0 dCi 4x4: SUV s rodinnými doplňky
Renault jako první v Evropě spustil výrobu velkoprostorových aut pro rodiny. Ačkoliv je Renault Koleos typickým SUV kompaktních rozměrů, také on dostal několik doplňků ze světa vozů s velkým prostorem.
Řidič s pomocí malého sklopného zrcátka sleduje, co dělají děti na zadních sedadlech. Ty mohou využít sklopné stolečky umístěné na záda předních sedadel. A když zboku zasvítí otravné slunce, vyhrnou roletku na svém okénku.
Tyto praktické detaily znají majitelé malých i větších minivanů neboli vozů MPV. Renault Koleos je má také.
Že vám ale nějak tvary terénního renaultu nezapadají mezi ostatní modely francouzské značky? Není divu. Renault má v Jižní Koreji spojence v automobilce Samsung, která je v Evropě prakticky neznámá. Zato mobily nebo notebooky této značky zná skoro každý.
A právě Samsung prodává na svém jihokorejském trhu model QM5. Renault jej vzal a narouboval na něj svou tvář. K ostatním renaultům však mají tvary koleose daleko.
Druhý spojenec Renaultu – japonský Nissan – dodává vozu podvozek. Pohon všech kol proto pochází z velmi dobrých rukou. Nissan je mistrem v konstruování čtyřkolek.
RENAULT KOLEOS 2,0 dCi 4x4 - BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA | |
Crashtesty EuroNCAP | Renault Koleos získal maximální počet pět hvězdiček - podrobnosti o crash testu zde. |
Airbagy | 6 airbagů v základní výbavě (čelní, boční a boční hlavové). |
ESP | V základní výbavě. |
Isofix | Dva úchyty na krajních zadních sedadlech, za příplatek 900 Kč na sedadle spolujezdce. |
Záruka | Dvouletá. Za příplatek 24 990 Kč rozšířená na 4 roky nebo do 150 tisíc kilometrů. Za 32 990 Kč na 5 let a 150 tisíc km. |
Cena | Renault Koleos 2,0 dCi má základní cenu 509 900 Kč (s pohonem předních kol). Jako čtyřkolka stojí od 619 900 korun. |
Poznámka: únor 2012
Ladné řazení automatu
Redakce AutemBezpečně.cz otestovala Koleose se slabším ze dvou nabízených dieselů. Dvoulitrový nafťák ve zkoušeném vozem měl výkon 150 koní, pohon všech kol a automatickou převodovku.
Testovaný Renault Koleos je k mání za 660 tisíc korun. Za velmi podobnou cenu prodává Škoda model Yeti s dvoulitrovým turbodieselem, pohonem všech kol a s automatickým řazením.
Koleos se v testu ukázal jako příjemný společník na dlouhé i krátké cesty, po městě i po dálnici.
Automat řadí bez cukání, jen avizovaných 150 koní jakoby někdy bylo ještě schovaných ve stáji, namísto aby pomáhali roztáčet kola.
Zklamáním byla spotřeba testovaného vozu. V průměru se pohybovala okolo osmi až devíti litrů nafty na sto kilometrů. Na okreskách Koleos 2,0 dCi spotřebovával sedm litrů, na dálnici i o dva litry více a ve městě se jeho apetit šplhal přes deset litrů.
Tvarování zádě ubírá kufru část objemu
Jako správné SUV se Renault Koleos přenášel přes nerovné a děravé silnice. V zatáčce se trochu naklání, ale stopu udrží velmi dobře.
Do terénu nebo při jízdě do prudkého zasněženého kopce k horské chalupě, je připraven pohon všech kol.
Za normálních podmínek roztáčí motor přední kola, až 50 procent výkonu však briskně přenáší k zadním kolům, jakmile se pevný kontakt kol s vozovkou naruší.
Pro jistotu jsou na palubě také dvě pomocná tlačítka. Jedním lze zablokovat výkon mezi přední a zadní kola půl na půl. Druhým se ovládá asistent pro pomalou jízdu z prudkého off-roadového klesání.
RENAULT KOLEOS 2,0 dCi 4x4 - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Doplňky pro převoz dětí, plynulé řazení automatu, pohon všech kol. |
Slabiny | Vyšší spotřeba nafty, hůře využitelný kufr. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Uvnitř také jako v samsungu
Ani uvnitř koleose to nevypadá jako v typickém renaultu. Dech Samsungu je tu znát. Komu se líbí design palubních desek v současných lagunách nebo Renaultu Scénic, bude asi zklamán.
Výhodou jsou však doplňky převzaté z rodinných aut. Na druhou stranu chybí místo pro odložení litrové a větší láhve s pitím. Na zadních sedadlech je místa dost, komfortním detaily reprezentuje nastavení sklonu jejich opěradel.
Také skládání dělených sedadel (1/3:2/3) je hračkou díky ovladači sedáku, který ho vymrští do vzpřímené polohy. Opěradlo se potom sklopí až na podlahu a vznikne pěkně rovná nákladová plocha vedoucí až do kufru.
Uprostřed zadního sedadla je pro zimní sportovce připravený otvor na prostrčení lyží.
Vnitřek nepřipomíná ostatní modely Renaultu
Nastupování na zadní sedadla komplikují dospělým osobám menší zadní dveře. Dětem to ale nevadí.
Objem kufru nabízí 450 litrů, zkosené páté dveře limitují nakládání po jeho střechu. V této partii vyhráli designéři nad praktickým pohledem.
Méně vídanou zajímavostí jsou dvoudílné dveře kufru. Menší díl se sklápí dolů a poslouží k sezení nebo jako piknikový stoleček.
Pro koho je důležitá kvalita hudby v autě, přijde si u renaultů na své. Koleos má dokonce jednu výbavou verzi nazvanou podle firmy Bose, která kvalitní stereo dodala také do testovaného vozu.
Petr Buček
RENAULT KOLEOS 2,0 dCi 4x4 - TECHNICKY | |
Motor | Naftový přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 110/150 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 320/2000 |
Poháněná kola | Všechna |
Převodovka | Automatická šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,3 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,8 město/6,2 mimo město/ 7,1 kombinace |
Emise CO2 | 186 g/km kombinace |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4520/1865/1695 |
Rozvor (mm) | 2690 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1784 |
Objem kufru (l) | 450/1380 se sklopenými zadními sedadly |
Pramen: Renault
Čtěte také:
Test Škody Yeti 2.0 TDI: praktické SUV, ale menší než kombík
Test Volkswagenu Tiguan 2,0 TDI 4Motion: SUV zaměřené na rodinu
Test Hyundaie ix35 4x4 2,0 CRDi: krasavec, který nezklame