Test Hyundaie i30 1,6 GDI: v mnohém lepší než předchůdci
Nový Hyundai i30 je letos třetím nejprodávanějším autem na českém trhu za octavií a fabií. Test ukázal, že opravdu patří ke špičce své třídy.
Fordy Focus, Volkswageny Golf, Opely Astra, Peugeoty 308, Renaulty Mégane, Citroëny C4, ale také Škody Octavia dostávají v podobě nového Hyundaie i30 velmi silného konkurenta.
Jak týdenní test AutemBezpečně.cz ukázal, novinka vyráběná v Nošovicích nemá slabiny.
Naopak – silnou stránkou korejského zástupce nižší střední třídy je výrazný design, výborné zpracování, komfortní podvozek a také velmi solidní vnitřní prostor.
A také kufr s objemem 378 litrů je zcela srovnatelný s ostatními pětidveřovými auty. Zaostává jen za Škodou Octavia s jejím mohutným prostorem pro zavazadla, ale také za novým pětidveřovým Chevroletem Cruze, který nabízí několik desítek litrů více než Hyundai i30.
Za pár měsíců přibude nošovické novince ještě jeden rival. Bude jím pro hyunadie sesterská korejská Kia Cee´d. Také u ní se lze těšit na svěží designérský vánek i na vysokou kvalitu.
Cena už není nejnižší
Stejně jako se jihokorejské značce Samsung daří získávat na svou stranu davy zákazníků kupujících mobily, televize nebo počítače, na podobnou dráhu se vydává duo Hyundai-Kia s osobními auty.
Ještě před deseti lety zaostávaly tyto vozy za evropskou nebo japonskou produkcí o pár kroků, se začátkem výroby v Nošovicích (Hyundai) a v Žilině (Kia) se rivalům přiblížily a nyní se jim chtějí plně vyrovnat. To přinejmenším.
Menší zadní okna nevyhovují malým dětem
Se zlepšenou kvalitou přichází však také vyšší ceny korejských aut. Nový Hyundai i30 má základní cenovku sice 290 tisíc korun, ale reálnější cenu představuje verze Trikolor s klimatizací nebo autorádiem, která stojí od 316 tisíc korun.
Například Renault Mégane, ale také Škoda Octavia Tour jsou v porovnání základních benzinových verzí levnější.
Kdo prahne po dieselové „i-třicítce“, musí si připravit alespoň 376 tisíc korun (s výbavou Trikolor).
Dieselový Renault Mégane je opět o pár desítek tisíc levnější, Octavii Tour mladoboleslavská automobilka s naftovým motorem nenabízí. A aktuální octavie se zakulacenými předními světly přijde dráž než nový hyundai.
HYUNDAI i30 1,6 GDI - BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA | |
Crashtesty EuroNCAP | Hyundai i30 druhé generace vyráběný od roku 2012 zatím nebyl testován. |
Airbagy | 6 airbagů v základní výbavě (čelní, boční, boční hlavové). Kolenní pro řidiče je součástí rozsáhlého paketu za příplatek 60 tisíc Kč. |
ESP | V základní výbavě pod názvem VSM. |
Isofix | Dva úchyty na krajních zadních sedadlech. |
Záruka | Pětiletá bez omezení kilometrů. |
Cena | Hyundai i30 stojí od 289 990 Kč (se základním benzinovým motorem 1,4). S testovaným motorem 1,6 GDI přijde nejméně na 345 990 korun. Dieselové provedení stojí od 349 990 Kč. |
Poznámka: duben 2012
Svěží design venku i uvnitř
Spolu s lepšící se kvalitou korejských aut nezůstává stranou ani jejich design. Hyundai i30 je dokonce možná až překvapivě pěkný. Předchozí generace tohoto modelu byla trochu fádní, avšak tato novinka si může získat nejednoho zákazníka díky svým tvarům.
Na přídi hrají prim vlnky ve světlometech, na masce (chromové zvlnění je jen součástí příplatkové výbavy Style za 60 tisíc korun!) i v nárazníku.Také boční linie hyundaie se pěkně vlní, daní za krásu jsou malá zadní okna. Především malé děti musí natahovat krk, aby viděly dobře ven.
Nuda nepanuje ani na zádi a designéři od konkurenčních značek určitě mají při pohledu na tento vůz vrásky na čele.
Také s interiérem „i-třicítky“ si návrháři vyhráli. Kdo má rád škodovky a volkswageny kvůli přehledné palubní desce a nemá ve zvyku tápat při hledání ovladačů, nebude zklamán.
Celkový design palubní desky není konzervatitní, spíše patří k těm, které se inspirovaly u futuristů. To znamená, že neuznává ladné linie francouzských aut, ani určitou nenápadnost některých německých vozů.
Interiér působí trochu futuristicky, ale nechybí mu praktické uspořádání
Zároveň však zůstali stát rovnýma nohama na zemi: ovladače jsou rozmístěny prakticky a například záplavu odkládacích míst pro nápoje by novému hyundai mohly závidět i větší a velkoprostorová auta.
Výbornou si testovaný vůz zaslouží také za sedadla, která jsou komfortní a mají příjemné boční vedení.
Vnitřní prostor je na svou třídu přinejmenším průměrný, hlavně na zadních sedadlech možná dokonce nadprůměrný.
To samé platí pro zavazadlový prostor. Kufr má ve srovnání s konkurenty solidní objem, jeho zvětšení je opět výborně řešeno sklopením sedáku zadního sedadla do kolmé polohy a přiložením opěradla na podlahu.
Výtku si zaslouží stísněný prostor, který je k dispozici při zapínání isofixových dětských autosedaček využívajících bezpečnostní pásy auta. Zámky pásů jsou utopené v sedadle a rodičům činí zapnutí potíže.
HYUNDAI i30 1,6 GDI - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Prostorná karoserie, komfortní i jistý podvozek, zpracování interiéru, design. |
Slabiny | Vyšší spotřeba testovaného motoru, umístění isofixů, výhled přes zadní okna. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Svezení dobré, spotřeba vyšší
Velmi příjemná je jízda s Hyundaiem i30. Nikde nic nevrže, nerovnosti zvládá s bravurou, ani české silnice plné děr a výmolů ho nerozhodí.
Řízení funguje poměrně přesně, testovaný vůz měl možnost volby mezi komfortním, běžným a sportovním nastavením. Pro většinu řidičů bude přepínání tuhosti řízení nadbytečné.
Přesné je také řazení rychlostních stupňů, Hyundai i30 dostává bez výjimky šestistupňové převodovky.
Testovaný vůz měl pod přední kapotou nejsilnější ze tří nabízených benzinových motorů. Hyundai i30 1,6 GDI disponuje výkonem 135 koní.
Motor se s lehkostí vytáčí, dostatečný výkon je znát hned odspodu, ale asi na hranici 4000 otáček chytá druhý dech a ještě zrychluje.
Není však kdovíjak úsporný. Během testu v průměru spotřeboval necelých osm litrů benzinu na sto kilometrů.
Na dálnici byla spotřeba v průměru osmilitrová, na okreskách klesala na šest a půl litru a ve městě se většinou přehoupla před deset litrů.
Petr Buček
HYUNDAI i30 1,6 GDI - TECHNICKY | |
Motor | Benzinový čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 99/135 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 164/4850 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 9,9 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,7 město/4,6 mimo město/ 5,7 kombinace |
Emise CO2 | 134 g/km kombinace |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4300/1780/1470 |
Rozvor (mm) | 2650 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1268 - 1399 |
Objem kufru (l) | 378/1316 (druhý údaj po sklopení zadních sedadel) |
Pramen: Hyundai
Čtěte také:
Test Citroënu C4 1,6 VTi: ve znamení komfortu a designu
Test Fordu Focus 2,0 TDCi: sportovní kupé s pěticí dveří
Test pětidveřového Chevroletu Cruze 1,8: ve jménu délky a ceny
Test Opelu Astra 1,6 Turbo: dlouhán mezi sobě podobnými