Test Opelu Zafira Tourer 2,0 CDTI: dlouhý a komfortní minivan
Své konkurenty předčí délkou, nabízí výborné jízdní vlastnosti, ale není levný. V testu AutemBezpečně.cz se představila dieselová verze nového Opelu Zafira.
Opel Zafira Tourer, jak zní jeho celé jméno, je dlouhý 466 centimetrů. Ostatní minivany nižší střední třídy jsou kratší.
Renault Grand Scénic má na délku 456 centimetrů, Ford Grand C-Max jen 452 cm a Volkswagen Touran dokonce vystačí se 440 centimetry.
Centimetry navíc jsou u zafiry znát při komplikovanějším parkování. Díky nim je však velkoprostorový opel opravdu velmi prostorný. Ale například ve srovnání s Renaultem Grand Scénic není v opelu prostor navíc znát.
Zajímavý design hlavně na přídi
Minivany jsou auta krabicovitého tvaru, kterým však dávají designéři překvapivě atraktivní tvary. Nová Zafira není výjimkou.
Její přední světla jsou jakoby spojená s mlhovkami a na každé straně vytvářejí symbol bumerangu. Tmavý lak testované vozu však tento efekt překrýval.
OPEL ZAFIRA TOURER 2,0 CDTI - BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA | |
Crashtesty EuroNCAP | Opel Zafira Tourer získal maximální počet pět hvězdiček (více zde). |
Airbagy | 6 airbagů v základní výbavě (čelní, boční, boční hlavové). |
ESP | V základní výbavě. |
Isofix | Dva úchyty na krajních zadních sedadlech. |
Záruka | Dvouletá, za příplatek šestiletá. |
Cena | Opel Zafira Tourer stojí od 489 900 Kč (s benzinovou osmnáctistovkou). Dieselové motory mají objem dva litry a jsou k mání se třemi výkony - 110, 130 a 165 koní. Nejlevnější diesel přijde na 565 900 korun. Testovaná verze s výkonem 165 koní stojí od 617 900 Kč. |
Poznámka: květen 2012
Testovaný vůz měl ve výbavě příplatkové panoramatické přední sklo (za 32 tisíc Kč), které umocňuje pohled na předek zafiry. Jeho cena je však vysoká a praktický užitek není zas tak velký.
Panoramatické čelní sklo přechází do střechy vozu a usnadňuje výhled například při stání pod semafory.
Ale jakmile vysvitne trochu slunce před očima řidiče, musí zatáhnout stropní clonění skla, které z něj udělá běžné přední okno.
Také uvnitř působí Opel Zafira Tourer moderně. Palubní deska není ani konzervativní, ani nepřipomíná ovládací panely kosmické rakety. Ovladače mají logické rozmístění, po stránce designu se každému nemusí líbit grafika multifunkční obrazovky. Hlavně při zobrazení navigace.
Skládačky a rozkládačky sedadel
K minivanům patří variabilní interiér a ani zafira není výjimkou. Péče o příjemné sezení začíná u předních sedadel. Kdo si připlatí, získá sedadlo nastavitelné až v šesti směrech.
Součástí je například elektricky ovládaná bederní opěrka nebo nastavitelná délka sedáku. Kdo má potíže se zády, široké možnosti nastavení uvítá.
Druhá řada sedadel v zafiře sází na pohodlí pro dva cestující. Prostřední sedadlo je o něco užší než dvě krajní, všechna sedadla jsou však samostatná.
Opět za příplatek je k mání prostřední sedadlo, které se promění v komfortní opěrky pro dva pasažéry sedící u dveří.
Nejlevnější zafira přijde na půl milionu korun
Isofixové úchyty dostává zafira jen na krajní sedadla. Instalace tří sedaček s pomocí isofixů tak odpadá. Pochvalu si však zaslouží velmi snadný přístup k těmto speciálním úchytům. Na rozdíl od jiných aut, kde se rodiče při zapínání sedaček do isofixů docela nadřou.
Třetí řada sedadel je k dvěma z celkem tří nabízených výbav za příplatek 17 tisíc korun. Jak už to ve třídě kompaktních minivanů bývá, nabízejí i v zafiře velmi stísněný prostor a slouží hlavně dětem. Isofixy však ve třetí řadě sedadel nejsou.
Všechna sedadla druhé a třetí řady se v zafiře skládají tak, že se položí opěradlo na sedák. Vznikne přitom praktická rovná plocha.
Zavazadlový prostor činí až 710 litů u verze bez třetí řady sedadel. Testovaný vůz měl šesté a sedmé sedadlo „na palubě“, čímž se kufr o poznání zmenšil
OPEL ZAFIRA TOURER 2,0 CDTI - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Zajímavý design, výborné jízdní vlastnosti, snadné zapínání isofixových sedaček. |
Slabiny | Příliš dlouhá karoserie, vysoká cena, spotřeba nafty přes sedm litrů. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Hbitý motor a výborný podvozek
Opel Zafira Tourer dostal od konstruktérů velmi příjemný podvozek.
Snese i ostřejší jízdu a přitom je komfortní. České nerovnosti tak posádku příliš neruší.
Velmi příjemné je také řízení a přesné řazení šestistupňové převodovky.
Testovaný vůz měl pod kapotou nejsilnější verzi dieselových dvoulitrových turbomotorů. Jeho výkon činí 165 koní.
Testované auto díky tomu hravě sprintovalo, když bylo zapotřebí předjet kamion na okreskách. Jeho spotřeba však nebyla z nejnižších. Na konci testu se ustálila na 7,2 litrech nafty na sto kilometrů.
V nabídce k zafiře jsou i o něco levnější dieselové turbodiesely s výkony 110 a 130 koní. Nejlevnější dieselová zafira přijde na 566 tisíc korun. Především francouzská konkurence bojuje o zákazníky výhodnější nabídkou.
Petr Buček
OPEL ZAFIRA TOURER 2,0 CDTI - TECHNICKY | |
Motor | Naftový přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 121/165 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 350/1750-2500 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 208 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 9,8 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,2 město/4,6 mimo město/ 5,2 kombinace |
Emise CO2 | 137 g/km kombinace |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4658/1884/1685 |
Rozvor (mm) | 2760 |
Provozní hmotnost (kg) | 1571-1733 |
Objem kufru (l) | 710 se dvěma řadami sedadel, 152 litrů se třemi řadami sedadel |
Pramen: Opel
Čtěte také:
Test omlazeného Citroënu Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi: ve znamení výhledu a prostoru
Test Fordu Grand C-Max 1,6 TDCi: ve znamení praktických dveří a sedadel
Test Chevroletu Orlando 2,0 VCDi: levný a rychlý minivan s tváří SUV
Test Peugeotu 5008 1,6 THP: rodinný rychlík za půl milionu
Test Renaultu Grand Scénic 1,6 dCi: nový motor pro klasika
Test Volkswagenu Touran 1,6 TDI: šmrncovní kvádr na kolech