Test Dacie Lodgy 1,5 dCi (90 k): velký vůz za malé peníze
Levnější rodinný minivan než Dacii Lodgy zákazníci nenajdou. Co mohou od tohoto vozu se základní cenou 214 900 korun očekávat?
Řadu příjemných překvapení, i několik spíše menších zklamání.
Dacia Lodgy je opravdu velký minivan. Konkurenty předčí nejen cenou, ale také svým prostorem.
Bezmála čtyři a půl metru dlouhá karoserie nabízí výborný prostor na předních sedadlech, ohromný kufr, ale ve druhé řadě sedadel by se dalo čekat ještě více místa pro kolena.
Test AutemBezpečně.cz se zaměřil na pětisedadlovou Dacii Lodgy. Dvě sedadla třetí řady jsou za příplatek 15 tisíc korun.
Velmi jednoduché auto
Lodgy nenabízí ve svém interiéru nápady a chytrá řešení, která jsou vlastní ostatním minivanům.
Šetřilo se všude, a posádka rumunské novinky tak nemá k dispozici odkládací schránky v podlaze nebo pod sedadly. Ty ve dveřích jsou navíc docela malé.
Lodgy se nemůže pochlubit ani praktickými třemi samostatnými sedačkami ve druhé řadě, lavici nelze ani posouvat.
DACIA LODGY 1,5 dCi (90 k) - BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA | |
Crash testy | Dacia Lodgy dostala v nárazových zkouškách Euro NCAP pouhé tři hvězdičky (více zde). |
Airbagy | 4 airbagy v základní výbavě (čelní a boční). Žádné další ani za příplatek. |
ESP | V základu pouze k nejvyššímu ze čtyř stupňů výbav. K nejnižší výbavě ani za příplatek, k prostředním výbavám za 8000 Kč. |
Isofix | Na třech zadních sedadlech. |
Další doplňky | Žádné moderní bezpečnostní prvky. |
Záruka | Tříletá s omezením na 100 tisíc kilometrů. Za příplatek 6490 Kč pětiletá se stejným omezením, za 7990 Kč šestiletá (také do 100 tisíc kilometrů). |
Cena | Dacia Lodgy s jednoduchou výbavou Access a s benzinovým motorem 1,6/82 koní přijde na 214 900 korun. Testovaná dieselová verze stojí od 284 900 korun a je k mání ve dvou stupních výbav - Ambiance a Arctica. Sedmimístné provedení stojí 15 tisíc navíc. |
Výbava | Základní výbava Access, kterou automobilka nabízí pouze s benzinovým motorem 1,6, je velmi chudá. Nelze k ní ani přikoupit klimatizaci nebo centrální zamykání, nemá zadní dělené sedadlo. Druhý stupeň výbavy ze čtyř nabízených nese název Ambiance, ale má stále jinde obvyklé prvky výbavy za příplatek. Například klimatizace stojí 15 tisíc, výškově nastavitelný volant a pásy jsou za čtyři tisíce. |
Poznámka: srpen 2012
Řidič a spolujezdec sedí na měkkých sedadlech bez bočního vedení, a proto velmi překvapilo, že se ani dlouhé cesty napříč Českem nepodepsaly na bolestech zad posádky.
Plasty v interiéru jsou tvrdé, o nějakém zajímavém designu nemůže být řeč. Vše je podřízeno nízké ceně a jednoduchosti.
Velmi milým překvapením a skoro zjevením je dotyková obrazovka s navigačním systémem, rádiem, vstupem USB a s Bluetooth handsfree.
Má jednoduché a jasné ovládání, pěknou grafiku a z reproduktorů se line zvuk velmi slušné kvality. Je k mání za příplatek 10 800 korun, avšak až k vyšší výbavě Arctica. Nejvyšší řada Exception ji dostává automaticky.
Redakce AutemBezpečně.cz vyzkoušela Dacii Lodgy s výbavou Arctica a se slabší verzí ze dvou nabízených dieselových motorů.
Cena takového vozu s litými koly, metalízou a dalšími doplňky činí zhruba 350 tisíc korun. U konkurence se platí za podobně vybavené vozy o 100 i 200 tisíc korun více.
Výtku si lodgy zaslouží za nutnost připlácet si za bezpečnostní stabilizační systém ESP. Hlavové airbagy nejsou ani mezi volitelnou výbavou. Překvapivý je také příplatek za rezervní kolo. I když činí jen 1300 korun.
DACIA LODGY 1,5 dCi (90 k) - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Největšími přednostmi jsou cena a vnitřní prostor. |
Slabiny | Slabá bezpečnostní výbava, malá variabilita. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Jízda je tichá a úsporná
Měkká jsou nejen sedadla Dacie Lodgy, ale také její podvozek. Rumunský minivan působí rozhoupaným dojmem, do zatáček nutí řidiče zpomalovat více než s jinými vozy.
Když na dálnici foukal vítr, bylo nutné volant svírat obzvláště pozorně. Ten je seřiditelný pouze výškově a ani tato možnost nepatří do základní výbavy.
Nejen ve 130kilometrové rychlosti příjemně překvapovalo odhlučnění motoru. Dieselová pohonná jednotka pochází z nabídky sesterského Renaultu.
Jeho 90 koní nemá s 1300 kilogramů vážícím minivanem žádné problémy. Naopak, často během testu překvapil svým zrychlením.
Ačkoliv palubní počítač hlásil téměř zázračné údaje o průměrné spotřebě nafty, realita byla trochu jiná. Přesto se Lodgy ukázal v testu jako úsporné auto. Více než 800 testovacích kilometrů zvládnul s průměrným apetitem 6,2 litru nafty na sto kilometrů.
Palubní počítač však ukazoval nejméně o litr méně. Malé výrobní nedodělky prozrazovalo u testovaného vozu také víčko nádrže, které se samo od sebe v zatáčkách otvíralo a nevracející se páčka blikače.
Kdo potřebuje levné a velké auto a přitom nehodlá hltat měsíčně tisíce kilometrů při dlouhých cestách, bude patrně i s touto jednoduchou Dacií Lodgy spokojen.
Škoda jen, že designéři nedostali volnější ruku při navrhování tvarů její karoserie. U terénní Dacie Duster se jim přitom podařilo skloubit nízkou cenu se zajímavým designem. Lodgy působí trochu šedivě. Uvnitř i zvenčí.
Petr Buček
DACIA LODGY 1,5 dCi (90 k) - TECHNICKY | |
Motor | Naftový přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 66/90 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 200/1750 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální pětistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 169 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,4 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,9 město/3,8 mimo město/4,2 5kombinace |
Emise CO2 | 109 g/km kombinace |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4498/1751/1679 |
Rozvor (mm) | 2810 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1205 |
Objem kufru (l) | 827/2617 (se složenými sedadly) |
Pramen: Dacia
Čtěte také:
Test Chevroletu Orlando 2,0 VCDi: levný a rychlý minivan s tváří SUV
Test omlazeného Citroënu Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi: ve znamení výhledu a prostoru