Test Citroënu Berlingo 1,6 e-HDI: pracant převlečený za rodinné auto
Berlingo lze koupit jako čistě užitkové auto, nebo jako rodinný prostorný vůz. Test AutemBezpečně.cz se zaměřil na osobní provedení Citroënu Berlingo Multispace.
Rodinná auta se zvýšenou střechou, tak zvané minivany, nemají konkurenci jen v kombících, ale také v původem užitkových autech. Mezi ně patří vedle testovaného berlinga také například Renault Kangoo nebo Fiat Dobló.
Redakce AutemBezpečně.cz vyzkoušela Citroën Berlingo v ryze rodinném provedení, s naftovým motorem 1,6 HDI a s převodovkou s automatickým řazením. Podobné auto lze pořídit za zhruba 400 tisíc korun. To je velmi příznivá cena.
Testovaný vůz se na první pohled pokoušel své užitkové verzi hodně vzdálit. Venkovní design dostal řadu černých lesklých plastových doplňků, karoserie se pyšnila atraktivním modrým lakem i řadou detailů v chromu.
Ačkoliv je základní tvar s přísně kolmou zádí zaměřený na užitkovost tohoto auta, daří se ho designérům poměrně hodně zatraktivnit.
Berlingo není moc dlouhé, má 438 centimetrů.
CITROËN BERLINGO MULTISPACE 1,6 e-HDi - BEZPEČNOST, ZÁRUKA, CENA | |
Crash testy | Citroën Berlingo dostal čtyři z pěti možných hvězdiček (více zde). |
Airbagy | 2 airbagy v základní výbavě (čelní). Boční airbagy v předu za příplatek 6000 Kč, hlavové s bočními za 12 000 Kč - ale jen k vyšším výbavám. |
ESP | Za 9000 Kč nebo součástí různých paketů. |
Isofix | Na dvou postranních zadních sedadlech. |
Další doplňky | Žádné moderní bezpečnostní prvky. |
Záruka | Dvouletá. Prodloužená záruka například za příplatek 8390 Kč tříletá s omezením na 90 000 km, za 14 290 Kč pětiletá (také do 90 tisíc kilometrů). |
Cena | Citroën Berlingo Multispace stojí od 289 900 korun (s benzinovou šestnáctistovkou). S testovaným motorem 1,6 e-HDI přijde na nejméně 409 900 Kč. |
Poznámka: srpen 2012
Místy užitkové auto
Ani uvnitř nevypadal testovaný vůz špatně. Palubní deska je zajímavá, ale vyrobená z hodně tvrdých plastů.
Přední sedadla jsou hodně měkká, alespoň že jim nechybí boční vedení. Loketní opěrky našly své místo příliš vysoko, nastavitelná bederní opěrka chybí.
K zadním sedadlům Citroënu Berlingo se nastupuje přes posuvné dveře. Jejich výhodu cestující pocítí hlavně při nastupování v místech, kde auta parkují blízko vedle sebe.
Také rodiče si libují, jak lehce se dostanou k dětem v autosedačkách. Zadní dveře nepřekážejí.
Daní za tyto přednosti je jen malá větrací štěrbina, kterou zadní okna Citroënu Berlingo nabízejí. Spíše symbolické jsou také odkládací kapsy zadních dveří.
Berlingo Multispace má zadní dveře výklopné, za příplatek nebo k nejvyšší výbavě dostává také otevíratelné okno pátých dveří. Kdo dává přednost křídlovým dveřím, připlatí si 4000 korun.
Testované berlingo mělo po vzoru minivanů tři samostatná sedadla ve druhé řadě. Jsou za příplatek nebo součástí nejdražší výbavy.
Kdo chce převážet pravidelně velké předměty nebo jízdní kola uvnitř auta, tomu přijdou samostatné a úplně vyjímatelné sedačky vhod.
Za nimi následuje velký kufr, který není nijak dlouhý, ale dostatečně široký a vysoký.
Citroën udává jeho základní objem 675 litrů. Vtipná je možnost samostatně otevíratelného skla pátých dveří a také podstropní schránka, do které se vejdou například cyklistické nebo lyžařské helmy.
Na tuto schránku navazuje v interiéru série odkládacích poliček, která končí až před řidičem. Mezi nimi jsou malá střešní okénka. Nelze je otvírat a po hříchu ani zastínit.
Užitkovost berlinga si jeho majitelé uvědomí, když otevírají nebo zavírají jeho těžké páté dveře. Doprovází ho hlučné břinknutí.
CITROËN BERLINGO MULTISPACE 1,6 e-HDi - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Velmi prostorné auto s variabilním interiérem. Motory HDI mají nízkou spotřebu paliva. |
Slabiny | Užitkový původ je na berlingu stále znát. Automatizovaná převodovka není při řazení plynulá. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Převodovka stále cuká
Manuální převodovky s automatickým neboli pilotovaným řazením, jak je pojmenovává Citroën, mají svůj handicap v pomalém přeřazování mezi jednotlivými stupni.
Také testovaný vůz s sebou velmi často nepříjemně trhal. Překvapivý je také ovladač řazení. Má podobu kolečka s průměrem asi sedm centimetrů a je umístěný po pravé řidičově ruce na palubní desce.
Když si chce řidič užít plynulejší jízdu v místech, kde je zapotřebí často řadit, může vzít řazení na sebe. K tomu používá pádýlka pod volantem.
Zmíněnou pilotovanou převodovku dostává Berlingo pouze k motoru 1,6 HDI s výkonem 92 koní.
Poloužitkovému citroënu dává dostatečnou dynamiku. Poradí si i s jeho statnými 1500 kilogramy.
Více než 700 testovacích kilometrů zvládnul Citroën Berlingo 1,6 e-HDI s průměrnou spotřebou necelých sedm litrů nafty na sto kilometrů.
Jízdní vlastnosti dají řidiči i jeho spolucestujícím připomenout, že se nacházejí na palubě původně užitkového vozu.
Na nerovnostech podvozek drkotá, v zatáčkách se houpe a rychlé klikatice nejsou jeho kdovíjakým příznivcem.
Přesto lze Citroën Berlingo zařadit mezi zajímavé volby pro rodinu nebo chalupáře. Francouzský vůz je větší a prostornější než domácí Škoda Roomster.
Petr Buček
CITROËN BERLINGO MULTISPACE 1,6 e-HDi - TECHNICKY | |
Motor | Naftový přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 66/90 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 230/1750 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Elektronicky řízená s automatickým řazením |
Maximální rychlost (km/h) | 165 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 17,5 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,1 město/4,5 mimo město/4,8 kombinace |
Emise CO2 | - |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4380/1810/1801 |
Rozvor (mm) | 2728 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1624 |
Objem kufru (l) | 675/2650 (se složenými sedadly) |
Pramen: Citroën
Čtěte také:
Srovnávací test: Fiat Dobló před Citroënem Berlingo i Renaultem Kangoo
Test Chevroletu Orlando 2,0 VCDi: levný a rychlý minivan s tváří SUV