Test Citroënu C4 Aircross 1,6i: japonský Francouz s výraznou tváří
Vozy třídy SUV si Citroën půjčuje u Mitsubishi. Dá jim svou tvář - v případě nového modelu C4 Aircross velmi výraznou. Jak obstála v testu základní benzinová verze s pohonem předních kol?
Citroën i jeho sourozenecká značka Peugeot své vozy SUV nevyvíjejí. "Převlékají" modely japonské automobilky Mitsubishi a vznikají dnes stále častěji viděná dvoj- či trojčata.
Model ASX se v prodeji objevil už před pár lety, nyní se přidávají jeho francouzské verze.
Redakce AutemBezepčně.cz otestovala Citroën C4 Aircross se základním motorem v nabídce, kterým je benzinová šestnáctistovka. Také tento motor pochází od Mitsubishi, zatímco dieselové pohony si Citroën dodává sám.
Na první pohled nelze přehlédnout, že si francouzský výrobce dal velkou práci, aby nebylo zvenku jasné, že C4 Aircross je dvojčetem Mitsubishi ASX.
Aircross je jiný ze všech stran, jen základní proporce zůstávají shodné. Mnoho lidí proto ani nenapadne, že má toto SUV se znakem Citroënu pod plechovým kabátem vše společné s Mitsubishi. Stejnou cestu zvolil také Peugeot, který model ASX převlékl do svých barev, aby vznikl model 4008.
CITROËN C4 AIRCROSS 1,6i - BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA | |
Crash testy | Citroën C4 Aircross nebyl testován, avšak jeho dvojče Mitsubishi ASX získalo maximální počet pět hvězdiček (více zde). |
Airbagy | 7 airbagů v základní výbavě (čelní, boční, boční hlavové a kolenní u řidiče). |
ESP | V základní výbavě. |
Isofix | Dva úchyty na krajních zadních sedadlech. |
Další doplňky | Systém start/stop motoru je součástí všech výbav. |
Záruka | Dvouletá. Tříletá s omezením na 90 000 km stojí 12 290 Kč, pětiletá s omezením na 120 000 km přijde na 39 890 korun. |
Cena | Citroën C4 Aircross se základním motorem 1,6i stojí od 479 900 korun. Dieselová verze 1,6 HDI přijde nejméně na 559 900 Kč. Pohon všech kol je k mání pouze k naftovým motorům, testovaný vůz jako dieselová čtyřkolka stojí od 599 900 korun. |
Výbava | Základní výbava je poměrně široká, doplácí se za metalízu 14 400 korun nebo za bílý perleťový lak 18 400 Kč. Navigace je součástí balíčků a stojí nejméně 49 900 Kč. |
Poznámka: říjen 2012
Zvenčí Francouz, uvnitř Japonec
Navenek sice testované auto vypadá jako pravý Citroën s výraznou přední maskou a typickými zadními světly, ale uvnitř je vše s výjimkou loga na volantu podle japonských not.
Francouzská hravost se po nasednutí ztrácí a řidič a jeho spolucestující se ocitají v japonské konformitě. Dlužno dodat, že všechny ovladače jsou na správných místech, jen tu panuje určitá nuda. Plasty jsou navíc tvrdší, což autu za půl milionu korun a více úplně nesluší.
Citroën C4 Aircross není zrovna levným autem – s pohonem předních kol a testovanou šestnáctistovkou stojí bezmála půl milionu korun. Kdo chce diesel a k tomu všechna poháněná kola, musí si připravit o dalších 100 tisíc korun víc.
Nejvíce místa i pohodlí je na předních sedadlech tohoto městského SUV (jak jej tituluje Citroën) s délkou 434 centimetrů. Příjemná přední sedadla mají slušné boční vedení.
Zadními světly připomíná Aircross nízký model C4
Řidič má zpoza volantu pocit, že řídí ještě větší SUV, než jakým tento citroën ve skutečnosti je – díky široké, vysoké a hranaté přední kapotě. A směrem dozadu má krásný výhled díky obrovským zpětným zrcátkům.
Na zadních sedadlech je dost místa pro kolena, ale kolem hlavy není moc prostorně. Ještě méně místa skýtá kufr, který je navíc díky vystupujícím podběhům kol úzký. Zavazadlový prostor s objemem 400 litrů je pro aktivnější rodiny malý.
Šikmý tvar zádě navíc neumožňuje využití zavazadlového prostoru nad platem. Pro převoz větších předmětů nezbývá než složit opěradlo zadního sedadla s klasickým dělením 1/3:2/3.
CITROËN C4 AIRCROSS 1,6i - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Povedený design, prostor a pohodlí na předních sedadlech. |
Slabiny | Menší kufr, překonávání městských nerovností není na jedničku. Větší záběr motoru až ve vysokých otáčkách. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Motor má rád vysoké otáčky
Testovaný Citroën C4 Aircross měl pod přední kapotou benzinovou šestnáctistovku s výkonem 86 kW/117 koní.
Japonský motor zabírá pořádně až ve vyšších otáčkách. Při předjíždění je proto nutné podřazovat, pořádně šlapat na plyn a čekat, až se motor vytočí.
Testovací týden a 700 kilometrů urazil C4 Aircross s průměrnou spotřebou 7,5 litru benzinu na sto kilometrů. Na okreskách spotřeboval okolo sedmi litrů, na dálnicích si bral ze 63litrové nádrže o litr více.
Řazení pětistupňové převodovky je přesné a při jízdě ani nevadí, že jeden rychlostní stupeň oproti současnému trendu "šestikvaltů" chybí.
Vozy SUV jsou stále populárnější ve městech, z vysokého auta je dobrý výhled a velká kola se ladně valí přes dlažební kostky a jiné nerovnosti. Jinak velmi dobrý a v zatáčkách jistý podvozek Citroënu C4 Aircross však dovedou nerovnosti zaskočit a ne vždy je na děravých okreskách nebo městských cestách pohodlný.
Petr Buček
CITROËN C4 AIRCROSS 1,6i - TECHNICKY | |
Motor | Benzinový čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 86/117 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 154/4000 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální pětistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 182 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,3 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,4 město/4,9 mimo město/ 5,8 kombinace |
Objem nádrže (l) | 63 |
Emise CO2 | 133 g/km kombinace |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4341/1799/1625 |
Rozvor (mm) | 2670 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1305 |
Objem kufru (l) | 416/1193 (se složenými sedadly) |
Pramen: Citroën
Čtěte také:
Test Citroënu C4 1,6 VTi: ve znamení komfortu a designu
Test Hyundaie ix35 4x4 2,0 CRDi: krasavec, který nezklame
Test sedmimístného Nissanu Qashqai 2,0 dCi: rodinné SUV
Test Škody Yeti 1,2 TSI: základní motor jí sedí