Test Škody Rapid 1,2 TSI (63 kW): jednoduché, levné a prostorné auto
Jaký je nový hlavní adept na nejprodávanější auto tuzemského trhu? Nezapře jednoduchost, naopak jeho silné stránky představují prostorný interiér a objemný kufr.
Škoda vstoupila do nové třídy levných aut. Prahnou prý po ní zákazníci z chudších zemí, ale také v bohatších státech vinou ekonomické krize.
Dá se očekávat, že Škoda Rapid zaplaví české garáže, parkoviště před paneláky i venkov. Je totiž levná a prostorná.
Trumf Škody Rapid spočívá v dlouhé karoserii s velkými pátými dveřmi, které proslavila už Octavia. Díky tomu jsou transportní možnosti takto řešeného auta mnohem lepší než u konkurentů s karoserií sedan či u kratších pětidveřových hatchbacků. Pětidveřové liftbacky nemají ve své praktičnosti daleko ke kombíkům.
Test AutemBezpečně.cz se zaměřil na možná nejprodávanější verzi Škody Rapid s motorem 1,2 TSI - s nižším ze dvou nabízených výkonů (63 a 77 kW).
Je jen o 10 tisíc korun dražší než základní tříválcový rapid (od 289 900 Kč). Rapid s motorem TSI s výkonem 63 kW přijde na 299 900 korun.
Konkurence přitom nespí a tlačí ceny velice nízko: Dacia nabízí Logana, Renault má v programu model Fluence a podobně dlouhé jednoduché auto zrovna přivádí na trh Citroën s Peugeotem. Základní cena nového Peugeotu 301 činí 220 tisíc korun.
Za částky okolo 300 tisíc korun je možné pořídit francouzské a korejské kombíky nižší střední třídy, při jejichž plánování automobilky nešetřily jako u nové škodovky.ŠKODA RAPID 1,2 TSI (63 kW) - BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA | |
Crash testy | Škoda Rapid získala maximální počet 5 hvězdiček v crash testech EuroNCAP (více zde). |
Airbagy | 6 airbagů v základní výbavě (čelní, boční, boční hlavové). |
ESP | V základní výbavě. |
Isofix | Dva úchyty na krajních zadních sedadlech, nechybí ani úchyty TopTether. |
Další doplňky | Paket Green Tec zahrnující systém start/stop motoru, rekuperaci brzdné energie a pneumatiky s nižším valivým odporem je za příplatek 8000 korun. Některé moderní bezpečnostní doplňky nejsou ani za příplatek - chybí například xenonová světla, asistenční systémy pro jízdu v pruzích, automatické brzdy nebo couvací kamera. |
Záruka | Dvouletá. Čtyřletá s omezením na 60/120 tisíc km stojí 5000/10 000 Kč. |
Cena | Škoda Rapid stojí od 289 900 korun (s benzinovým tříválcem s 55 kW). Testovaný rapid s turbomotorem 1,2 TSI (63 kW) přijde nejméně na 299 000 Kč. Dieselová verze je k mání za 384 900 korun, zájemci o automatickou převodovku si musí připravit alespoň 424 900 Kč (ve verzi 1,4 TSI). |
Výbava | Základní výbava zahrnuje do konce letošního roku také klimatizaci, která jinak stojí 10 000 Kč. Zadní stěrač je za příplatek 2700 Kč, rádio od 6000 Kč. V základní ceně je elektrické ovládání předních oken a centrální zamykání (dálkové od druhého stupně výbavy). |
Poznámka: listopad 2012
Zajímavý design na přídi
Po stránce bezpečnostní výbavy nechybí v základní výbavě rapidu šest airbagů ani povinné systémy ABS a ESP.
Příplatková bezpečnostní výbava je však chudá. Xenonová světla nová škodovka nedostala stejně jako různé asistenční systémy, jako jsou automatické brzdy nebo dohled nad bdělostí řidiče.
Moderně stavěná konkurence se dnes předhání právě v tom, kdo toho nabídne v asistenčních systémech více.
Nejzajímavější je design přední části nového rapidu
Po letech kralování fabie a octavie bude nyní zajímavé sledovat, jestli je rapid vystřídá na trůnu pro nejprodávanější auto na českém trhu.
Oproti současné octavii je Škoda Rapid o něco užší v interiéru. Zato do délky kabina rapidu oktávku možná i předčí. Prostor na nohy je na zadních sedadlech výborný.
Více než pětisetlitrový kufr nové škodovky navazuje na octavii, která už brzy povyroste a posune se o třídu výše.
Zavazadlový prostor rapidu připomíná jako u octavie vanu s téměř čtvercovým dnem. Za nevelký příplatek jsou k mání sítě usnadňující převážení menšího nákladu a také oboustranný koberec – na rubu gumový, z druhé strany kobercový.
ŠKODA RAPID 1,2 TSI (63 kW) - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Vnitřní prostor, obrovský kufr, příznivá cena. |
Slabiny | Design zadní části, tvrdé plasty v interiéru, menší komfort na nerovnostech, chybějící moderní bezpečnostní prvky. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Jízda je svižná, jistá a méně komfortní
Palubní deska je sice elegantní a dále úspěšně rozvíjí konzervativní styl známý z ostatních škodovek nebo volkswagenů, její plasty jsou však hodně tvrdé. V tomto se rapid blíží spíše fabii než kvalitněji provedené octavii.
Ovládání rapidu ani rozmístění důležitých přístrojů ničím nepřekvapí. Hůře čitelné jsou jen údaje na rychloměru a otáčkoměru, když se trochu zatáhne obloha.
Kvůli délce karoserie lze doporučit zadní parkovací senzory (9000 Kč) a kvůli dobrému výhledu dozadu i příplatkový zadní stěrač (2700 Kč).
Podvozek vycházející ze Škody Fabia působí v zatáčkách jistě, ale na nerovnostech nepřekypuje komfortem.
Testovaný vůz poháněl dvanáctistovkový přeplňovaný čtyřválec. Jeho spotřeba se po necelé tisícovce testovacích kilometrů zastavila na údaji 6,1 litru na sto kilometrů.
Díky turbu přichází zátah motoru 1,2 TSI už v nízkých otáčkách. Na okreskách a ve městě takový motor lehké Škodě Rapid bohatě stačí. Na dálnici už jeho pětaosmdesát koní nepatří k rychlíkům, ale plynulou dopravu nebrzdí.
Petr Buček
ŠKODA RAPID 1,2 TSI (63 kW) - TECHNICKY | |
Motor | Benzinový čtyřválec s přeplňováním |
Výkon (kW/koní) | 63/85 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 160/1500-3500 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální pětistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 183 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,8 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,5 město/4,4 mimo město/5,1kombinace |
Objem nádrže (l) | 55 |
Emise CO2 | 119 |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4483/1706/1461 |
Rozvor (mm) | 2602 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1155 |
Objem kufru (l) | 530/550 (bez rezervy)/1490 (se složenými sedadly) |
Pramen: Škoda
Čtěte také:
Test Hyundaie i30 kombi 1,6i CVVT: přesvědčivý konkurent