Test: Kia Sportage 1,7 CRDi se zajímavým a nestárnoucím designem
Nevšedně tvarovaná Kia Sportage trpí horším výhledem. Ale odmění se například velmi přehlednou přístrojovou deskou a pohodlím při jízdě po nerovnostech.
Auta, která zaujmou po svém uvedení na trh neotřelými tvary, někdy rychle zestárnou. To však není případ testovaného korejského vozu Kia Sportage. Vyrábí jej slovenská továrna v Žilině.
Ačkoliv je toto SUV v prodeji už tři roky, stále patří mezi vozy s nejzajímavějším designem.
Jako většina podobných a stále oblíbenějších „es-ú-véček“, která připomínají terénní auta, je také testovaná Kia poměrně široká a vysoká.
Jejím typickým rysem je navíc jen úzký proužek bočních oken i zadního skla. Tento zajímavý designérský prvek přináší i jednu velkou nevýhodu. Z auta není dobrý výhled.
Že řidič mnohdy netuší nic o dění po stranách vozu, na to si časem zvykne. Ale mohutný přední sloupek v kombinaci s velkými zpětnými zrcátky ukrývá ledacos před řidičovými zraky také při odbočování. To už je horší.
Testovaný vůz dostal akční výbavu Navigator, která zahrnuje vedle navigace také zadní parkovací kameru. U auta s omezeným výhledem přijde zvláště vhod.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDi: BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA | |
Crash testy | Kia Sportage získala maximální počet pět hvězdiček (více o testu čtěte zde) |
Airbagy | 6 airbagů v základní výbavě (čelní, boční, hlavové) od druhého stupně výbavy. K základní verzi Active jsou boční a hlavové boční airbagy za příplatek 20 000 Kč. |
ESP | V základní výbavě až na verzi Active (za příplatek 20 tisíc Kč). |
Isofix | Dva páry úchytů na krajních zadních sedadlech. |
Záruka | Sedmiletá s omezením na 150 000 kilometrů. |
Cena | Nejlevnější Kia Sportage (s benzinovým motorem 1,6 GDI s výkonem 135 koní) přijde na 389 980 Kč. Dieselová verze 1,7 CRDi (115 koní) stojí od 429 980 korun. S pohonem všech kol přijde Kia Sportage nejméně na 524 980 Kč (pohání ji benzinový motor 2,0 CVVT s výkonem 163 koní). Kia Sportage 4x4 s naftovým motorem 2,0 CRDi (136 koní) stojí od 554 980 korun. |
Výbava | Kia Sportage je k mání v základní verzi Active, která však neoplývá širokou výbavou (chybí například ESP, boční i hlavové airbagy). Testovaný vůz s motorem 1,7 CRDi dostal akční výbavu Navigator, s níž přijde na 534 980 korun. Ve výbavě nechybí mimo jiné zadní parkovací kamera, navigace nebo rádio se zesilovačem. |
Poznámka: prosinec 2013
Příkladná palubní deska
Malý výhled z auta je však jediným velkými minusem korejského SUV.
Ve všem ostatním Kia Sportage dokazuje, že s novými modely korejské automobilky Kia a Hyundai přestaly zaostávat za evropskou a japonskou konkurencí.
A díky svým designérům je někdy i předčí. Což je případ testovaného vozu.
Uvnitř je Kia Sportage mnohem usedlejší než zvenčí. Doslova příkladná je její uživatelsky jednoduchá, přehledná a také pěkná palubní deska.
Před řidičem je obrovský budík – ukazatel rychlosti. Jeho ručička přináší nejdůležitější informaci, a proto je suverénně největší. A to je dobře.
Velmi dobré je také pojetí střední části palubní desky. Multifunkční dotykový displej má jednoduché ovládání a sídlí vysoko nahoře. Řidič tak nemusí hledat mapu očima pohledem dolů.
Pod obrazovkou našlo své místo ovládání klimatizace. Celý interiér je pojatý velmi „čistě“ bez záplavy tlačítek. Možná jen použité plasty mohly být o stupínek měkčí.
Palubní deska je přehledná
Při nastupování do testovaného vozu Kia Sportage se bylo vždy nutné trochu vyhoupnout nahoru, což platí i pro postavy s výškou okolo 175 centimetrů.
Pro šestileté děti bylo nastupování a vystupování malým cvičením. Při nastupování potřebovaly čas od času oporu, dolů si rády seskočily.
Přední sedadla patří k měkčím a chybí jim bederní opěrka.
Nejen okna jsou u vozu Kia Sportage nízká, také kabina neoplývá kdovíjakou výškou.
Avšak do šířky a do délky je v korejském SUV místa dost. Přibližně jako v autě střední třídy.
Ani kufr není malý, nabízí objem 450 litrů. Jeho nakládací hrana je vysoko.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDi: HODNOCENÍ | |
Přednosti | Jedinečný design, který postupem času nestárne. Vnitřní prostor, velký kufr. Pohodlná jízda po nerovných silnicích. |
Slabiny | Horší výhled, vysoká podlaha, omezená výška interiéru. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Sedmnáctistovka nezklame
Kia Sportage patří mezi vozy SUV, u nichž má zájemce na výběr mezi čtyřkolkou a verzí s pohonem předních kol.
Obě poháněné nápravy jsou k mání se silnějšími motory. Testovaný vůz reprezentuje stále oblíbenější skupinu vozů SUV s předním pohonem.
Takovou verzi volí stále častěji obyvatelé měst. A není divu, když na nerovnostech, kterých jsou zdejší města plná, jezdí Kia Sportage velmi pohodlně.
Díky velké světlé výšce zvládne dvoukolka jízdu po malých terénních nerovnostech. Zasněženou silnici v prudkém kopci však neprojede s lehkostí vozu 4x4.
Zkoušené auto poháněl motor 1,7 CRDi s výkonem 115 koní. Ačkoliv měl za sebou pouhé dvě tisícovky kilometrů, nabízel řidiči dostatečnou dynamiku.
Nebyl však nejtišší, to se však u takto málo zajetého dieselu ještě může změnit.
Jeho spotřeba se během testu pohybovala v průměru pod hranicí sedmi litrů nafty na sto kilometrů.
Při klidné jízdě po okreskách dokonce palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu nižší než pět litrů.
Řazení šestistupňové převodovky bylo až na malé výjimky přesné.
Petr Buček
KIA SPORTAGE 1,7 CRDi: TECHNIKA | |
Motor | Naftový přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 85/115 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 260/1500-2750 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 173 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,3 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,3 město/4,8 mimo město/5,3 kombinace |
Objem nádrže (l) | 55 |
Emise CO2 | 139 |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4440/1855/1635 (1645 s ližinami) |
Rozvor (mm) | 2640 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | od 1490 |
Objem kufru (l) | 465/1535 (při sklopených zadních dělených sedadlech - možno v poměru 1/3:2/3) |
Pramen: Kia
Čtěte také: