reklama  
 
 
Domů > Testy > Testy aut

Test Dacie Duster 1,5 dCi 4x4: levný pracant umí mile překvapit


velikost textu:
     
10.února 2014 00:00
 
Svou cenou, příplatkovým pohonem všech kol a také jednoduchým, ale zajímavým designem, si Dacia Duster získala řadu zákazníků. Po faceliftu je ještě o kousek lepší.

Petr Buček
Dacia Duster má výraznou tvář 


V loňském roce patřila Dacii Duster 20. příčka mezi nejprodávanějšími vozy na českém trhu. Koupilo si ji 1747 zákazníků a necelá tisícovka z nich sáhla po verzi 4x4.

Některé zákazníky láká Dacia Duster nízkou cenou a kupují ji s pohonem předních kol. Jiné zaujme, protože i jako čtyřkolka stojí okolo 320 tisíc korun s benzinovým a 400 tisíc s naftovým motorem. To není moc.

Nemálo lidí oslovuje svým designem – mezi vozy SUV patří k těm s drsnějším vzhledem a právě tvarová jednoduchost vždy k vozům do terénu patřila. Duster zkrátka vypadá jinak než dnes moderní městská SUV.

V západní Evropě Dacii Duster někdy označují jako auto pro lidi, kteří v žádném případě nepotřebují dávat svým vozem najevo svůj status.

DACIA DUSTER 1,5 dCi 4x4 - BEZPEČNOST A CENA

Crash testyDacia Duster získala tři hvězdičky z pěti možných (více o testu zde).
AirbagyDva čelní a dva boční v základní výbavě. Hlavové nejsou k dispozici ani za příplatek.
ESPV základní výbavě.
IsofixDva úchyty na zadních sedadlech.
Záruka Tříletá s omezením na 100 tisíc kilometrů. Pětiletá se stejným kilometrovým omezením stojí 4090 Kč. 
CenaDacia Duster stojí od 249 900 Kč (s benzinovým motorem 1,6/105 koní). S pohonem všech kol a se stejným základním motorem přijde nejméně na 319 900 korun. Dieselová Dacia Duster je k mání za 309 900 Kč (1,5 dCi/90 koní), s pohonem všech kol stojí od 394 900 korun (1,5 dCi/109 koní).
VýbavaPrvní dva stupně výbav (Access a Cool) jsou spíše chudé, lepší výbavové stupně představují Arctica a Exception - zahrnují dělené zadní sedadlo, rádio s handsfree pro telefonování, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka nebo výškově nastavitelný volant.  

Poznámka:  únor 2014


O dost levnější než Škody Yeti

Portál AutemBezpečně.cz otestoval Dacii Duster s pohonem všech kol a s naftovým motorem 1,5 dCi.

S nejvyšší výbavou Exeption stojí 414 900 korun, žádnou dražší variantu v ceníku nelze najít.

Mnohého asi napadne srovnání se Škodou Yeti, která je nejprodávanějším SUV na českém trhu (Duster je třetí, druhá příčka patří vozu Hyundai ix35).

Yeti je modernější, má lepší materiály, kvalitnější sedadla, zadní řadu samostatných sedadel, což z něj dělá praktičtější vůz.

Ale s pohonem všech kol a s dieselovým motorem stojí Škoda Yeti od 469 900 korun. Úplně nejlevnější yeti jako dvoukolka přijde na 339 900 Kč. Duster v základní verzi je k mání za 249 900 korun.

Test ukázal, že Dacia Duster obstojí také na dlouhých trasách. Její dieselový motor je tichý, úsporný a rozhodně není líný. Naopak, jeho záběr v nízkých otáčkách je velmi dynamický.

Naftová patnáctistovka s výkonem 109 koní je jedním z nejrozšířenějších motorů v rámci koncernu Renault-Nissan. A objevuje se také v daciích.

Jeho spotřeba se během testu pohybovala na trase Praha-Jeseníky a zpět okolo 6,7 litru na sto kilometrů.

V lehkém terénu je duster jako doma


Převodovka je odladěná pro auto do terénu – jednička je krátká, bez problémů se lze rozjíždět na druhý stupeň. Čtyřku je možné řadit ve čtyřicítce a padesátkou po obci jezdí Duster 1,5 dCi na pětku.

Motor pracuje tiše a předjíždění zvládá bez problémů. Ovladačem před řadicí pákou se volí pohon kol. Na suché silnici lze zvolit polohu 2WD a zadní kola zůstanou zcela mimo hru.

Když to klouže, přepne se ovladač do polohy 4WD. Zadní kola se připojí, jakmile elektronika zaznamená proklouznutí některého z kol.

Poslední poloha se hodí do terénu a napevno rozděluje sílu motoru mezi všechna čtyři kola. 50 procent posílá k předním kolům a druhou půlku k zadním.

Světlá výška karoserie, nájezdové úhly a pohon všech kol převzatý od Nissanu dělá z Dacie Duster spolehlivé auto do na hory, polňačky i do terénu. Není divu, že po ní sahají stále častěji lidé žijící na horách nebo pracující v lesích či v zemědělství.

Jak se s ní jezdí po silnici? I ve 130 kilometrové rychlosti působí Dacia Duster jistě, na nerovnostech se příjemně pohupuje a rozbité horské silnice zvládá s bravurou.

DACIA DUSTER 1,5 dCi 4x4 - HODNOCENÍ

PřednostiPříznivá cena, pohon 4x4, prostorný interiér, komfortní podvozek, nadčasový design.
SlabinyPouze čtyři airbagy, jednoduchý interiér.

Pramen: AutemBezpečně.cz


V bezpečnosti zaostává

Pouhé tři hvězdičky z crash testů Euro NCAP a jen čtyři airbagy však nejsou dobrou vizitkou Dacie Duster. Alespoň že ESP dostává po faceliftu do základní výbavy.

Modernizovaný model získal také novou přední masku, lehce se změnila zadní světla, interiér se dočkal pár estetických vylepšení a dotykového multifunkčního displeje. Ten je stejný pro renaulty i dacie. A patří k příkladným po stránce jednoduchosti ovládání.

Škoda, že v Dacii Duster na něj zbylo místo příliš nízko. Řidič tak k němu musí hodně sklápět zrak, když se například chce informovat o trase v navigaci nebo hodlá přepínat mezi hudebními skladbami.

Interiér je ve srovnání s konkurencí hodně jednoduchý, vyrobený z tvrdých plastů. Ani sedadla nijak nevynikají.

Na podélně nastavitelný volant, loketní středovou opěrku nebo kontrolku vyhřívání sedadel nezbývá než zapomenout. U Dacie se šetří, výsledkem jsou nízké ceny.

Duster nezklame ani svým prostorem. Do šířky i na zadních sedadlech je místa dost, kufr má 408 litrů u verze 4x4 a 480 litrů u dvoukolky.

Petr Buček

DACIA DUSTER 1,5 dCi 4x4 - TECHNIKA

MotorNaftový přeplňovaný čtyřválec
Výkon (kW/koní)80/109
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.)240/1750
Poháněná kolaVšechna
PřevodovkaManuální šestistupňová
Maximální rychlost (km/h)168
Zrychlení 0-100 km/h (s)12,9
Spotřeba paliva (l/100 km)

5,7 město/5,0 mimo město/5,2 kombinace

Objem nádrže (l) 50 
Emise CO2135 g/km
Exhalační normaEuro 5
Rozměry (d/š/v - mm)4315/1821/1634 (1695 vč. střešních lišt)
Rozvor (mm)2674
Světlá výška (mm) 210 
Provozní hmotnost (kg)1395
Objem kufru (l)408/1570 se sklopenými sedadly 

Pramen: Dacia

 

Čtěte také:

TESTY AUT na AutemBezpečně.cz


 
Čtěte dále na téma:
Testy SUV
 

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

18.11.2018 13:41:29
reklama
  reklama  
 
 


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku