Test Seatu Leon 1,4 TSI kombi: méně praktická oktávka se zajímavějším designem
Seat Leon ST, Volkswagen Golf Variant a Škoda Octavia Combi: po stránce techniky trojčata, ale přesto rozdílná auta.
Oktávka je z trojice kombíků nižší střední třídy koncernu Volkswagen nejdelší a díky tomu také nepraktičtější.
Golf a Seat Leon mají na délku o zhruba deset centimetrů méně, rozvor náprav je kratší o pět centimetrů než u škodovky.
Přestože se základní objem kufru u všech tří kombíků pohybuje okolo 600 litrů, hlavně Seat Leon však po praktické stránce zaostává. Na vině je tvar zádě – u pátých dveří dostali přednost designéři před praktiky. Přesto je Seat Leon ST praktickým kombíkem. Uveze hromadu zavazadel, avšak nakládání až po střechu nad kufrem není možné. Rychle klesající páté dveře ukusují litry pro rozměrnější náklad.
Všechny tři kombíky se mohou pochlubit ovládáním sklápění zadních sedadel zezadu od nárazníku. Není nutné otevírat zadní dveře a sedadla ovládat odtamtud.
SEAT LEON ST 1,4 TSI: BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA | |
Crash testy | Seat Leon získal maximální počet pět hvězdiček (více o testu čtěte zde) |
Airbagy | 7 airbagů v základní výbavě (čelní, boční, hlavové a kolenní u řidiče). Boční airbagy vzadu stojí 6500 Kč navíc. |
ESP | V základní výbavě. |
Isofix | Dva páry úchytů na krajních zadních sedadlech. |
Další bezpečnostní doplňky | Za příplatek je k mání například adaptivní tempomat za 13 500 Kč, asistent pro jízdu v pruzích s automatickými dálkovými světly za 8000 korun, přední LED světla přijdou na 30 000 Kč. Součástí standardní výbavy je multikolizní brzda. |
Záruka | Dvouletá. Prodloužená čtyřletá s omezením na 120 000 km přijde na 11 400 korun. |
Cena | Nejlevnější Seat Leon ST stojí 329 900 Kč (s benzinovým turbomotorem 1,2 TSI s výkonem 86 koní, základní výbava Basis). S motorem 1,4 TSI (125 koní ve výbavě Style - testovaná verze se 140 koňmi se už neprodává) přijde na 451 900 Kč. Dieselový Seat Leon ST stojí od 413 900 Kč (1,6 TDI, 90 koní, výbava Reference). K mání je také Seat Leon ST s pohonem všech kol. Jeho základní varianta přijde na 488 900 Kč, pohání jej motor 1,6 TDI s výkonem 105 koní. |
Výbava | Seat Leon nemá v základní výbavě Basis mimo jiné klimatizaci, zadní dělené sedadlo nebo rádio. Druhý stupeň výbavy Reference zahrnuje například klimatizaci, autorádio či litá kola. V ještě vyšším provedení Style se objevuje také automatická klimatizace, handsfree a tempomat. |
Poznámka: duben 2014
Velmi zajímavý design
Jeden prim však Seatu Leon nelze upřít. Jeho tvary jsou v porovnání se škodovkou a volkswagenem nejatraktivnější.
Ostře řezané hrany karoserie nebo světel působí sportovně, podobné rysy mají také zpětná zrcátka, vedle kterých zcela chybí přední rámečky. Seat Leon kombi je zkrátka méně praktickou Octavií Combi, ale s atraktivnějším kabátem. Škodovka a Volkswagen sázejí na nadčasový design.
Uvnitř Seatu Leon je mnohem větší „klid“ než při pohledu zvenčí. Palubní deska je spíše konzervativní, podobně jako v octavii a golfu. Ostré hrany podobné venkovním tvarům se objevují jen okolo multifunkčního displeje a průduchů ventilace.
Vnitřní prostor leonu kombi je podobný jako u sourozenců. Místa je dost do šířky a také vzadu pro kolena prostor nechybí. Materiály a zpracování interiéru je na velmi dobré úrovni – jak už to bývá u vozů koncernu Volkswagen zvykem.
SEAT LEON ST 1,4 TSI: HODNOCENÍ | |
Přednosti | Atraktivní design karoserie, vnitřní prostor, ovladatelnost, dynamika. |
Slabiny | Hůře využitelný kufr. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Rychlost nechybí
Také lehkostí a dynamikou je Seat Leon ST o malý kousek napřed před Volkswagenem Golf Variant a Škodou Octavia Combi.
Zatáčky vykrouží v klidu, rád se do nich vrhá, zvláště když má pod kapotou výkonný motor. Na druhou stranu – opět ale jen lehce – zaostává za svými koncernovými sourozenci v komfortu na nerovnostech.
Výborné je řazení i řízení Seatu Leon ST, jízda s ním je příjemná a svěží.
Testovací vůz měl pod kapotou benzinový turbomotor 1,4 TSI s výkonem 140 koní.
Seatu Leon ST benzinová čtrnáctistovka bohatě stačí – zrychluje od nízkých otáček, na dálnici není nutné podřazovat, kamiony předjíždí zcela bezpečně. S motorem 1,4 TSI váží Seat Leon kombi necelých 1300 kilogramů.
Jak dřívější testy ukázaly, stejný motor bez obtíží pohání i větší a těžší auta – například Škodu Superb nebo Volkswagen Sharan.
Spotřeba se během testu pohybovala okolo sedmi litrů benzinu na sto kilometrů.
Testovaný motor krátce však pár měsíců po uvedení nového Seatu Leon kombi z nabídky zmizel. K mání je jeho slabší výkonová verze (125 koní) a také silnější (150 koní) s moderní technologií vypínání válců.
Špatnou volbou není ani benzinový pohon 1,2 TSI s výkonem zvýšeným na110 koní. I ten má díky turbu záběr v nízkých otáčkách a jeho spotřeba přitom není vůbec vysoká.
Petr Buček
SEAT LEON ST 1,4 TSI: TECHNIKA | |
Motor | Benzinový přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 103/140 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 250/1500-3500 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 211 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,4 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,6 město/4,5 mimo město/5,3 kombinace |
Objem nádrže (l) | 50 |
Emise CO2 | 121 |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4535/1816/1451 |
Rozvor (mm) | 2636 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1275 |
Objem kufru (l) | 587 |
Pramen: Seat
Čtěte také: