Test Renaultu Scénic 1,6 dCi: v mnoha ohledech stále na špici
Renault Scénic byl zakladatelem třídy kompaktních velkoprostorových aut. Ačkoliv mezitím dostal řadu konkurentů a ani ve své třetí generaci už není nejmladší, stále své rivaly v lecčems převyšuje.
Kdy se objeví Renault Scénic čtvrté generace, není zatím jasné. Před rokem se dočkal faceliftu v podobě nové přídě s velkým logem, a tak se dá očekávat, že z výrobního programu Renaultu jen tak nezmizí.
Kompaktní minivany či MPV to nemají u zákazníků lehké – konkurují jim vozy SUV a klasické kombíky. Ve vnitřním prostoru a variabilitě však minivany i nadále vládnou. A Renault Scénic je toho nejlepším důkazem.
Portál AutemBezpečně.cz vyzkoušel kratší verzi Scéniku. Oproti provedení Grand má na délku o necelých 21 centimetrů méně, kratší je také rozvor – o sedm centimetrů.
Krátký Scénic však není malý. A vzhledem ke své délce pouhých 436 cm nabízí jedinečný vnitřní prostor. Karoserie je široká a druhá řada tří stejně velkých samostatných sedadel pojme i tři dětské autosedačky.
Sedadla druhé řady jsou přitom svou výškou pohodlná i pro dospělé cestující, což nebývá v této třídě rodinných aut úplně zvykem. Dospělí mají na zadních sedadlech dost místa také pro hlavu i pro kolena. Při přesednutí do Renaultu Grand Scénic však vyjde najevo, že delší rozvor znamená ještě více místa pro kolena na zadních sedadlech.
Že má Renault s velkoprostorovými auty největší zkušenosti ze všech automobilek, dokazuje variabilita interiéru v testovaném scéniku, vnitřní prostor i objem kufru a také spousta detailů v čele s odkládacími prostory a například také s praktickým zpětným zrcátkem pro kontrolu dění na zadních sedadlech.
RENAULT SCÉNIC 1,6 dCi - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy EuroNCAP | Renault Scénic získal pět hvězdiček (více o crash testu EuroNCAP). |
Airbagy | 6 airbagů v základní výbavě - čelní, boční vpředu a hlavové stropní. |
ESP | V základní výbavě. |
Isofix | Všechna tři sedadla ve druhé řadě mají isofixové úchyty. |
Další bezpečnostní doplňky | Varování před opuštěním jízdního pruhu + automatické přepínání dálkových světel, zadní parkovací kamera s předním a zadním parkovacím senzorem - k nejvyšší výbavě za příplatek 18 000 Kč. |
Záruka | 5 let s omezením na 100 tisíc kilometrů. Možno rozšířit na 150/200 tisíc km (za 5290/11 390 Kč). |
Cena | Nejlevnější Renault Scénic se základním benzinovým motorem 1,6 16V (110 koní) je k mání za 359 900 Kč. S testovaným dieselovým motorem 1,6 dCi stojí od 498 900 korun. Prodloužená verze Grand Scénic je o 15 tisíc Kč dražší. |
Výbava | V základní ceně nechybí mimo jiné volant a hlavice řadicí páky v kůži, LED světla pro denní svícení, asistent při rozjezdu do kopce, tempomat, přední mlhovky, manuální klimatizace, sedadlo řidiče s bederní opěrkou, centrální zamykání nebo autorádio s CD a USB přehrávačem a s hands free. |
Poznámka: květen 2014
Elegantní interiér
Palubní desce Renaultu Scénic s velkou zvlněnou střechou, pod níž sídlí dva důležité displeje, nechybí kus elegance. Ovládání všech přístrojů je navíc jednoduché.
Scénic nesází na dotykové displeje. Hlavní proužek – obrazovka – promítá údaje o rychlosti, palivu, otáčkách motoru, informuje také o hudbě z rádia nebo přehrávače, o telefonování a nezapomíná ani na palubní počítač.
Druhý displej je vyhrazený navigaci a ovládá se z místa mezi sedadly. Umístění navigace nahoře na palubní desce je pro řidiče přehlednější a také bezpečnější než u běžnějších dotykových obrazovek umístěných níže na středovém panelu.
Ačkoliv testovaný vůz dostal nejvyšší nabízenou výbavu, mnoho doplňků nechybí ani v nižších stupních výbav – například kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, klimatizace, rádio s přehrávačem z USB, CD a s Bluetooth handsfree. Scénic stojí od 360 tisíc korun a není tudíž ani nijak drahý.
Zavazadlový prostor kratšího z dvou scéniků má objem 470 litrů a lze jej zvětšovat sklápěním nebo úplným vyjmutím některého ze tří samostatných sedadel druhé řady. Možnost vyjímaní sedadel většina konkurentů nenabízí. Sedadla však nejsou lehká a manipulace s nimi si žádá trochu cviku.
RENAULT SCÉNIC 1,6 dCi - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Renault Scénic se může pochlubit jedním z nejprostornějších interiérů mezi kompaktními vozy MPV, který je navíc díky vyjímatelným zadním sedadlům velmi variabilní. Zároveň nabízí velký prostor pro zavazadla. Dieselová šestnáctistovka nabízí rychlé a kultivované svezení. |
Slabiny | Spotřeba motoru je nízká, ale zaostává za údaji výrobce. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Tichý a rychlý motor
Testovaný vůz poháněl nejlepší motor v nabídce k Renaultu Scénic – turbodiesel 1,6 dCi s výkonem 130 koní. Jeho dynamika i kultivovaný chod si zaslouží pochvalu.
Spotřeba nafty však není tak nízká, jakou slibuje výrobce, který udává průměrnou spotřebu 4,4 litru na sto kilometrů. V běžném provozu je apetit této šestnáctistovky asi o dva litry vyšší.
Testovaný motor je k mání pouze s manuální šestistupňovou převodovkou. Ta pracuje přesně. Zájemci o automat musí sáhnout po slabším turbodieselu 1,5 dCi s výkonem 110 koní. Ten se nabízí ve spojení s dvouspojkovou automatickou převodovkou.
K Renaultu Scénic patří poměrně pohodlný podvozek, který si dobře poradí s nerovnými silnicemi. Ani jízdní vlastnosti při ostřejší jízdě nejsou špatné. Jen přední sedadla by si v takové situaci zasloužila lepší boční vedení.
Petr Buček
RENAULT SCÉNIC 1,6 dCi - TECHNIKA | |
Motor | Naftový přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 96/130 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 320/1750 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,3 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,1 město/4,0 mimo město/ 4,4 kombinace |
Emise CO2 | 114 g/km kombinace |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4366/1845/1640 |
Rozvor (mm) | 2702 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1565 |
Objem kufru (l) | 470 litrů/1870 l při vyjmutých sedadlech druhé řady. |
Pramen: Renault
Čtěte také:
Test Volkswagenu Touran 1,6 TDI: šmrncovní kvádr na kolech
Test Peugeotu 5008 1,6 THP: rodinný rychlík za půl milionu