Test Peugeotu 308 SW 1,2 PureTech: úsporný elegán
Benzinová dvanáctistovka a v tomto případě jen se třemi válci. A přesto o ní lze prohlásit, že je rychlá, má pěkný zvuk a jezdí se s ní za 6,5 litru benzinu na 100 km.
Před pár lety neuvěřitelné, dnes stále běžnější. Motory s malým objemem mají díky turbu velký výkon a jezdí úsporně.
Redakce AutemBezpečně.cz otestovala Peugeot 308 SW s motorem 1,2 PureTech s vyšším ze dvou nabízených výkonů. Jedná se přitom o základní motorizaci pro elegantní francouzské kombi.
Přestože má jen tři válce, jeho výkon činí 130 koní (slabší verze má 110 koní). Týdenní test a tisíc najetých kilometrů završil Peugeot 308 SW PureTech s průměrnou spotřebou 6,5 litru benzinu na 100 kilometrů.
Benzinové pohony tak stále častěji ztrácejí dřívější nevýhodu oproti tradičně úsporným dieselům. Důkazem tohoto trendu jsou také například benzinové motory 1,2 TSI ve škodovkách.
PEUGEOT 308 SW 1,2 PureTech (130 k): BEZPEČNOST, ZÁRUKA A CENA | |
Crash testy | Peugeot 308 získal maximální počet pět hvězdiček (více o testu čtěte zde) |
Airbagy | 6 airbagů v základní výbavě (čelní, boční, hlavové). |
ESP | V základní výbavě. |
Isofix | Dva páry úchytů na krajních zadních sedadlech. |
Záruka | Dvouletá. Rozšířená například na pět let s omezením na 100 000 kilometrů stojí 13 068 Kč. |
Cena | Nejlevnější Peugeot 308 SW se základním benzinovým motorem (1,2 l/110 koní) stojí od 397 000 Kč. S testovaným motorem 1,2 PureTech (130 k) přijde nejméně na 441 500 korun. Naftový Peugeot 308 (1,6 HDi/92 k) stojí od 422 000 Kč. |
Výbava | Peugeot 308 se prodává se třemi stupni výbav - Access, Active a Allure. Hlavní LED světla jsou k mání jen k výbavě Allure. Ke druhému a nejvyššímu stupni výbavy patří automatická klimatizace a dotyková obrazovka s hands free. Navigace stojí 10 tisíc korun navíc. |
Poznámka: srpen 2014
Elegance na prvním místě
Nový Peugeot 308 SW je velmi elegantní. Mezi kombíky nižší střední třídy boduje nejen svým designem a úsporným dvanáctistovkovým motorem.
Předchozí modely Peugeotu s označením 307 a 308 díru do světa neudělaly. Nový model je však od základu jiný. Používá moderní modulovou platformu, kterou nasazují postupně další a další automobilky.
Díky tomu dostal kombík oproti pětidveřovému hatchbacku delší rozvor a více místa na zadních sedadlech. Auto je navíc o desítky kilogramů lehčí.
Ani kufr Peugeotu 308 SW nestrádá. Jeho 610litrový objem konkuruje i králi mezi kombíky na tuzemském trhu, kterým je Škoda Octavia. Peugeotu nechybí ani stále obvyklejší ovládání sklápění zadních sedadel zezadu z kufru.
Krátká verze modelu 308 se stala evropským autem roku a také kombík patří k zajímavým zástupcům nižší střední třídy.
Zákazníci jsou rozhodně ve výhodě – konkurence v této třídě je velká jako snad nikdy dříve. K mání je tuzemský bestseller Škoda Octavia Combi. Na paty jí šlapou korejské kombíky Hyundai i30 a Kia cee´d.
Dále je tu klasik Volkswagen Golf a vedle octavie i další koncernový sourozenec Seat Leon. Ten vypadá ve své třídě nejsportovněji. Může se s ním měřit Honda Civic kombi, mezi japonskými zástupci figuruje také Toyota Auris s praktickou karoserií.
Peugeot 308 SW nabízí nejen lepší techniku než jeho předchůdci, ale také zajímavou, elegantní karoserii.
PEUGEOT 308 SW 1,2 PureTech (130 k): HODNOCENÍ | |
Přednosti | Celkově povedené auto, zpracování interiéru, tříválcový motor má dostatek výkonu. |
Slabiny | Komfort na nerovnostech. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Displej vládne interiéru
Ryze moderní je interiér Peugeotu 308 SW. Překvapí jeho hodně malý volant. Na ten se dá rychle zvyknout a ovládání je s ním snad i o něco jednodušší než u větších věnců.
Řidič se nedívá na budíky skrz volant, jak to obvykle bývá, údaje o rychlosti nebo otáčkách motoru hledá nad volantem. I na to si lze rychle zvyknout.
O něco déle trvá, že si řidič zažije „prohozené“ budíky – rychloměr sídlí neobvykle vlevo a otáčkoměr je umístěný vpravo. Komu to vadí, může si navolit digitální údaj o rychlosti na displeji mezi budíky.
Největší modernou je však středový, bezmála desetipalcový displej. Ovládá se přes něj téměř vše, a v Peugeotu 308 tak nejsou téměř žádná tlačítka. Zůstalo jen vyhřívání zadního skla, rychlý ofuk předního okna či varovné blikače. Jinak jen na středovém panelu jako po úklidu.
Dotykovým displejem řidič ovládá klimatizaci a to je její největší minus. Když například sleduje navigaci, musí si na displeji přepnout na ventilaci a pak zase zpátky. Když teplota nevyhovuje, nezbývá než znovu přepínat mezi funkcemi. Řidičova pozornost je na chvíli oslabená.
Ťukáním prstem na obrazovku se ladí a volí také mezi zdroji hudby, displej se používá také pro telefonování.
A jedna lahůdka na závěr. Testovací vůz měl ve výbavě příplatkový (za 11 000 Kč) systém Driver Sport Pack. Po jeho zmáčknutí se najednou barva budíků změní z bílé na ostře červenou, do kabiny začne proudit hluboký sportovní zvuk motoru a tříválcová dvanáctistovka se chová jako malý sporťák.
Petr Buček
PEUGEOT 308 SW 1,2 PureTech (130 k): TECHNIKA | |
Motor | Benzinový tříválec s turbem |
Výkon (kW/koní) | 96/130 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 230/1750 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 199 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,7 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,5 město/4,4 mimo město/5,2 kombinace |
Objem nádrže (l) | 53 |
Emise CO2 | 119 |
Exhalační norma | Euro 6 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4585/1804/1470 |
Rozvor (mm) | 2730 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | od 1420 |
Objem kufru (l) | 610/1660 (při sklopených zadních dělených sedadlech - možno v poměru 1/3:2/3) |
Pramen: Peugeot
Čtěte také: