TEST – Škoda Octavia 1,0 TSI: litrový objem, tři válce, a přesto příjemný motor
Stačí octavii litrový motor s pouze třemi namísto obvyklých čtyř válců? Napoví postřehy z týdenního testování.
Týdenní test a více než 1100 kilometrů za volantem Škody Octavia 1,0 TSI ukázal, že litrový motor nemá s tunu a čtvrt těžkým autem problémy. Naopak. Příjemně překvapí svou dynamikou.
Přesto má mnoho lidí s klesajícími objemy problém. Snižování objemu neboli downsizing je tak trochu v rozporu s ostatními moderními technologiemi, které nás obklopují - zatímco paměťové kapacity počítačů či telefonů rostou, přibývá procesorů a pixelů u fotoaparátů, objem automobilových motorů klesá.
Automobilky k tomu nutí stoupající požadavky na ekologii aut. Jako by zákazníci láteřící nad klesajícím objemem pohonů aut zapomínali na to, že faktický výkon neustále roste. Kde dříve stačilo 100 koní, mají dnešní auta koní 150. Díky turbodmychadlům roste točivý moment pohonných jednotek a najít vyloženě slabý motor je dnes skoro nemožné. Existují spíše jen silné, silnější a nejsilnější.
Důkazem mohou být právě litrové motory, stále častěji používané u minivozů, malých aut i u vozů sahající k nižší střední až střední třídě, kam patří Škoda Octavia. Mladoboleslavská značka přitom není na poli litrových tříválců žádným průkopníkem. Ford je ve velkém zavedl už před lety a pravidelně za ně získává různá ocenění.
Tříválec v octavii se vyznačuje typickým zvukem pro motory s tímto počtem válců. Svým brumláním připomíná diesely. A díky turbu se i podobně chová. Dynamický je od nízkých otáček, dech mu nedochází ani ve vyšších obrátkách. Samozřejmě, není to žádný sportovní stroj. Ale rozhodně nezklame.
Redakce AutemBezpečně.cz vyzkoušela Škodu Octavia 1,0 TSI také na německých dálnicích. Neplatí na nich rychlostní limity. Litrová octavia neměla problémy uhánět rychlostí 180 km/h. Ani na nejrychlejší evropské dálnici nezdržovala.
Průměrná spotřeba paliva se na konci testu zastavila na údaji 7 litrů benzinu na sto kilometrů. Na okreskách klesala až k pěti litrům, na dálnici při rychlosti na hranici 130 km/h se pohybovala okolo šesti litrů. Na německé dálnici stoupala k osmi litrům.
I když prošla Škoda Octavia faceliftem, jedno se u ní už dlouhá léta nemění. Nabízí karoserii na rozhraní nižší střední a střední kategorie. Znamená to, že nabízí dost prostoru pro cestující vpředu i vzadu. Klasikou spojenou s octaviemi je také objemný kufr připomínající svými tvary vanu.
Čtyři přední světla dávají Škodě Octavia kousek výjimečnosti. Jinak totiž sází na konzervativní tvary a provedení interiéru, kde nic nezklame, ani neohromí.
(buč)
Škoda Octavia 1,0 TSI – technické údaje
Délka/šířka/výška (mm): 4670/1814/1461
Výkon motoru (kW/k): 85/115
Max. točivý moment: 200/2000-3500
Max. rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0-100 km/h (s): 9,9
Provozní hmotnost (kg): od 1225
Cena testované verze (Kč): od 407 900