Domů > Testy > Crash testy

Populární SUV ohrožují menší auta. Alespoň že méně než v nedávné minulosti


velikost textu:
     
6.října 2011 00:01
 

Crash test, ve kterém narazí robustní SUV do kombíku, potvrdil nebezpečí pocházející od pseudoterénních aut. Posádka vyššího a těžšího auta přestála nehodu bez následků, v kombíku bylo cestujícím o poznání hůře.


UDV
Vysoké a těžké SUV představuje pro běžné nízké osobní auto nebezpečí 

Řidič a jeho spolujezdci v běžném nízkém osobním autě čelí riziku vážného i smrtelného poranění, když se střetnou s těžším vozem typu SUV.

Potvrdila to nárazová zkouška německé instituce UDV, která zkoumá pro pojišťovny následky dopravních nehod.

Podle UDV představují pro běžná nízká auta největší riziko především těžké velké vozy SUV a starší typy aut, které se zhlédly ve vozech do těžkého terénu.

Při crash testu v rychlosti 40 km/h narazila Toyota RAV4 zboku do Opelu Astra.

Zatímco se v terénně vypadající toyotě nenafouknul ani řidičův airbag, schytala figurína v opelu náraz, který by měl za následek poranění řidičova hrudníku.

UDV vidí naději pro snížení následků nehod, ve kterých figurují vozy SUV, v jejích pozměněné konstrukci. 

Změny by měly být takové, aby vozidla SUV nepředstavovala tak velké nebezpečí pro běžná osobní auta.

Do vozů SUV by proto podle představ UDV měly zamířit automatické brzdové systémy. S pomocí radarů a laserů dovedou automaticky zjistit hrozící střet a spustí brzdy.

Podobný systém dostane například malá Škoda Citigo. V případě malých a lehkých aut do města jde spíše o ochranu pro jejich posádku než pro ostatní auta. Automatické brzdy chrání také chodce.

Všechny nové nákladní vozy s hmotností nad 3,5 tuny budou muset mít ve výbavě automatické brzdy od roku 2015. 

Náklaďáky představují pro své okolí ještě větší riziko než vozy SUV.

Převahu aut s vizáží tréňáku si uvědomují také jejich majitelé, kteří si je kupují mimo jiné kvůli jejich bezpečnosti, ovšem jen pro posádku.

V průzkumu UDV, který se ptal řidičů, zda se cítí za volantem bezpečně nebo velmi bezpečně, odpovědělo kladně 66 procent majitelů SUV. 

Stejný názor mělo 52 procent řidičů osobních aut s běžnou nízkou kabinou.

UDV dokazuje nebezpečí spojené s vozy SUV nejen na crash testu, ale také s pomocí nehodových statistik. 

Analýza nehod z německých silnic, které se staly v roce 2008, ukázala, že při vzájemných střetech SUV s nízkými auty vycházejí z kolizí méně často zranění majitelé aut s rysy teréňáku.

To stejné platí pro tragické nehody. U 1000 nehod, při kterých se srazilo SUV s nižším autem, zahynulo šest lidí v SUV, ale 24 v nižších osobních autech.

Už jsou bezpečnější než bývaly. Bezpečnost velkých SUV se však musí dále vylepšovat. 


Ještě dříve než dorazila móda robustních aut do Evropy, prosadila se tato vozidla v Severní Americe. Oblíbeným vozem jsou v zámoří především velká a těžká SUV.

Rizika spojená se střety mezi většími a menšími auty proto Spojené státy tíží déle než starý kontinent.

Americký Institut pro bezpečnost na silnicích nyní zjistil, že nebezpečí SUV klesá. Počet mrtvých při nehodách těchto robustních aut s menšími vozy se za posledních deset let snížil o 64 procent.

Podle amerického institutu ubývá tragických nehod díky zlepšené bezpečnosti. I v nejlevnějších autech už se zabydlely airbagy a změnilo se umístění nárazníků na SUV tak, aby nepředstavovaly tak velké nebezpečí pro menší vozidla.

(buč) 


Čtěte také:

Když do auta na konci kolony narazí náklaďák, šance na přežití je mizivá

Na zadních sedadlech není tak bezpečně jako vpředu

Lidé více umírají v autech, které dopadly špatně v crash testech, potvrdili Američané

SUV si v crash testech často nevedou nejlépe


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

1.12.2023 13:47:15
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku