Dodávky v osobním provedení v crash testech zklamaly. Výjimkou je Ford Transit Custom
Dříve dodávky sloužily hlavně k převážení zboží, dnes je stále častěji kupují rodiny. Crash testy odhalily vážné slabiny těchto aut.
Pouze nejnovější z šesti testovaných minibusů Ford Transit Custom dostal pět hvězd.
Ostatní skončily o poznání hůře. Trojčata Citroën Jumpy, Fiat Scudo a Peugeot Partner si z testů odnesla jen tříhvězdičkové vysvědčení. Stejně jako Hyundai H-1.
Nejhůře skončil Renault Trafic. Získal pouze dvě hvězdy.
"Nová série crash testů se zaměřila na velkoprostorová auta pro osm až devět cestujících. Tato auta se používají na byznys a kupují je i rodiny jako alternativu k menším vozům MPV," říká Michiel van Ratingen, šéf testování aut Euro NCAP.
A dodává: "Tato auta jsou odvozená od užitkových vozů a jako taková jsou omlazovaná v delších intervalech i hůře bezpečnostně vybavená než osobní vozidla. Pokud má rodina hodně dětí a chce takové auto, měla by vědět, že často nenabízí nejvyšší stupeň bezpečí."
Čelní nárazy odhalily u všech testovaných minibusů jen průměrnou ochranu řidiče nebo spolujezdce.
Ne zrovna bezpečné jsou také opěrky hlav u trojčat značek Fiat, Citroën a Peugeot. Při nárazu zezadu hrozí poranění krční páteře.
Na stejný nedostatek upozorňuje Euro NCAP u Hyundaie H-1 i u Renaultu Trafic.
Také airbagů je v těchto původně užitkových autech obvykle méně než v osobních velkoprostorových modelech. A samozřejmostí nebývá ani kontrola stability ESP.
Euro NCAP naopak chválí letošní novinku Ford Transit Custom.
Nejen kvůli výsledkům testu, ale také za bezpečnostní systémy, které jsou v této kategorii aut novinkou. Jedná se například o asistenta pro jízdu v pruzích.
Dobrou zprávou je, že děti v autosedačkách na sedadlech druhé řady jsou v osobních dodávkách v bezpečí.
Velký konkurent a v Česku nejprodávanější zástupce kategorie minibusů Volkswagen T5 prošel evropskými nezávislými crash testy už v roce 2008. Podle tehdejší metodiky dostal čtyři hvězdy.
Petr Buček
VÝSLEDKY CRASH TESTŮ EURO NCAP - LISTOPAD 2012 | |||||
Auto | Počet hvězd | Ochrana dospěl. (%) | Ochrana dětí (%) | Ochr. chodců (%) | Bezp. syst. (%) |
Renault Trafic | 2 | 58 | 79 | 28 | 14 |
Citroën Jumpy | 3 | 59 | 86 | 26 | 26 |
Fiat Scudo | 3 | 59 | 86 | 26 | 26 |
Peugeot Expert | 3 | 59 | 86 | 26 | 26 |
Hyundai H-1 | 3 | 55 | 75 | 34 | 43 |
Ford Transit Custom | 5 | 84 | 90 | 48 | 71 |
Pramen: Euro NCAP, prosinec 2012
Čtěte také:
Nejbezpečnější auta roku 2011: Chevrolet Aveo, Ford Focus, Audi Q3, Mercedes B a Volvo V60