Crash testy Euro NCAP: pouhé tři hvězdy pro trojici aut z Francie
Stále přísnější hodnocení bezpečnosti aut od organizace Euro NCAP našlo nedostatky u vozů Renault Mégane, Citroën C-Elysée a Peugeot 301.
Všechny tři "tříhvězdičkové" vozy podle hodnocení Euro NCAP se těší oblibě u českých zákazníků. V nižší střední třídě totiž patří k levnějším.
Renault Mégane se v současném provedení prodává už šest let a v roce 2008 získal v crash testech pět hvězd.
Nyní po faceliftu však dosáhl jen na tři hvězdičky. Důvodem je zpřísňující se metodika Euro NCAP. Auto úspěšné před šesti lety už za nejlepšími zaostává.
Renault Mégane dopadl i v letošním testu velmi dobře při čelním nárazu. Za boční crash test se sloupem ztratil pár bodů.
Nejhůře se však představil při nárazu zezadu, kdy se hodnotí bezpečnost opěrek hlav. Zadní opěrky Renaultu Mégane poskytují špatnou ochranu pro citlivou krční páteř, dostaly nejhorší možné vysvědčení. Přední opěrky jsou průměrné.
Testy Euro NCAP se přitom ještě před šesti lety opěrkám hlav vůbec nevěnovaly. I proto mohl tehdy Renault Mégane získat pětihvězdičkové vysvědčení.
Euro NCAP nyní hodnotí i bezpečnostní systémy aut a od jejich výrobců vyžaduje upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy na všech sedadlech.
Mégane sice má takové upozornění i pro zadní sedadla, ale ne ve všech evropských jazycích. Kdyby je měl, dostal by v celkovém hodnocení čtyři hvězdy, a ne pouze tři.
Také automobilová dvojčata Citroën C-Elysée a Peugeot 301 neposkytují cestujícím na zadních sedadlech moc bezpečí při nárazu zezadu. Na vině je podobně jako u Renaultu Mégane špatná ochrana krční páteře.
Citroën s peugeotem navíc zaostávají podle Euro NCAP při bočním nárazu do sloupu - i v tomto případě na ně připadlo nejhorší možné hodnocení.
Při čelním nárazu je bezpečí řidiče průměrné.
Levné sedany se znakem Citroënu a Peugeotu navíc nedostávají ani moderní bezpečnostní systémy, které například hlídají jízdu v pruzích nebo odstup od vpředu jedoucích aut.
Výsledkem jsou pouhé tři hvězdy v závěrečném hodnocení.
Žádný z moderních bezpečnostních systémů nechybí Volkswagenu Golf Sportsvan, který dostal od Euro NCAP plný počet pět hvězd.
Čtyři hvězdičky získal za svou bezpečnost v nejnovější sérii crash testů Ford Tourneo Courier.
(buč)
VÝSLEDKY CRASH TESTŮ EURO NCAP - ČERVEN 2014 | |||||
Auto | Počet hvězd | Ochrana dospěl. (%) | Ochrana dětí (%) | Ochr. chodců (%) | Bezp. syst. (%) |
Citroën C-Elysée | 3 | 71 | 75 | 54 | 33 |
Peugeot 301 | 3 | 71 | 75 | 54 | 33 |
Renault Mégane | 3 | 83 | 78 | 60 | 48 |
Volkswagen Golf Sportsvan | 5 | 87 | 85 | 62 | 73 |
Ford Tourneo Courier | 4 | 84 | 84 | 74 | 56 |
MG3 | 3 | 69 | 71 | 59 | 38 |
Pramen: Euro NCAP, červen 2014
Čtěte také:
Nejbezpečnější auta z crash testů v roce 2013: nejlepší byl čínský Qoros