Test zimních pneumatik 2010: propadáky z Číny a půltucet nejlepších

Srovnávací test autoklubů se letos zaměřil na dvě skupiny pneumatik. 13 zimních sad mělo rozměr 185/65 R15 T, vedle nich se na startovací čáře zkoušek objevila dvojice plášťů k celoročnímu použití. Dalších 13 sad pneumatik patří mezi výrobky velikosti 225/45 R17 H.
Ačkoliv autokluby do testů vybírají takové rozměry plášťů, které patří k nejprodávanějším, ani majitelé aut s jinými koly nemusí být zklamáni. Platí, že pokud pneumatika obstála v tomto konkrétním testu, nebyl by její výsledek při zkouškách jiných rozměrů diametrálně odlišný.
Letošní výsledky testu shrnul expert na pneumatiky rakouského autoklubu ÖAMTC Friedrich Eppel: „Celkem šest sad pneumatik je možné velmi doporučit, dalších 16 plášťů dostalo hodnocení doporučeníhodné. Po třech pláštích si z testu odneslo označení doporučené s výhradami a nedoporučené.“
Více než tři čtvrtiny pneumatik se tak ve srovnání ukázaly jako velmi dobré nebo dobré.
Nejlepší je sáhnout po některé z půltuctu nejlépe hodnocených pneumatik, ani velká skupina „doporučeníhodných“ však nezklame a nemá vyložené slabiny.
„Propadla trojice pneumatik z Číny. Označili jsme je jako nebezpečné kvůli jejich vlastnostem na mokré vozovce,“ vysvětluje Friedrich Eppel na webových stránkách rakouského autoklubu ÖAMTC.
Mezi patnáctipalcovými pneumatikami (185/65 R15 T) se v nejlepším světle představila trojice výrobků Dunlop SP Winter Sport 3D MO, Goodyear UltraGrip 7+ a Esa-Tecar Super Grip 7.
Malé zaváhání při zkouškách na suché zimní silnici odsunulo ze skupiny úplně nejlepších pláště Continental ContiWinterContact TS830.
Mnohé pneumatiky neobstály při testech na mokré vozovce. „Zimní pneumatika musí držet nejen na sněhu a na ledu. Nedostatky na mokré silnici mají za následek delší brzdou dráhu,“ varuje Friedrich Eppel.
Bezpečná zimní pneumatika musí zvládat nejen sníh, ale také zledovatělou nebo mokrou silnici
Dvojice celoročních plášťů mezi patnáctipalcovými pneumatikami za nejlepšími zaostala. „Celoroční pneumatiky jsou jen kompromisem. Uvedená hodnocení ukazují srovnání se zimními pneumatikami. Jako letní pneumatiky by obstály hůře,“ dodává expert.
Druhé skupině (225/45 R17 H) kol na zimu vévodila v testu trojice Michelin Alpin A4, Continental ContiWinterContact TS830P a Dunlop SP Winter Sport 3D.
Před koupí pneumatik se vyplatí nahlédnout do velkého technického průkazu, kde automobilky uvádějí všechny povolené rozměry obutí.
Pokud výrobce vozu nabízí z více šíří kol, přidává Friedrich Eppel několik rad: „Širší pneumatiky jsou výhodnější při jízdě na tvrdém sněhu, po suché silnici a často také na mokru. Naopak užší kola přinášejí výhody na čerstvě napadaném sněhu a na silnici pokryté břečkou.“ U hodně širokých pneumatik pak odpadává možnost použití sněhových řetězů.
Petr Buček
VÝSLEDKY TESTU ZIMNÍCH PNEUMATIK - 185/65 r15 t | ||||||||
Výrobek | Celk. | Sucho | Mokro | Sníh | Led | Hluk | Spotř. | Výdrž |
Dunlop SP Winter Sport 3D MO | **** | 3,0 | 2,1 | 2,2 | 3,3 | 3,5 | 2,5 | 1,7 |
Goodyear UltraGrip 7+ | **** | 2,8 | 2,3 | 2,1 | 2,9 | 3,3 | 2,3 | 2,4 |
Esa-Tecar Super Grip 7 | **** | 2,9 | 2,5 | 2,0 | 3,1 | 2,8 | 2,3 | 2,2 |
Continental ContiWinterCont. TS830 | *** | 3,1 | 2,5 | 1,7 | 3,0 | 3,4 | 2,1 | 1,5 |
Fulda Kristall Montero 3 | *** | 2,9 | 2,7 | 1,9 | 2,9 | 3,3 | 2,0 | 2,5 |
Semperit Speed-Grip | *** | 2,7 | 2,6 | 2,6 | 3,0 | 3,2 | 2,6 | 1,5 |
Kleber Krisalp HP2 | *** | 2,6 | 2,9 | 2,6 | 3,4 | 4,4 | 2,1 | 0,6 |
Firestone Winterhawk 2 EVO | *** | 2,9 | 2,7 | 2,2 | 3,0 | 2,8 | 2,5 | 2,8 |
Vredestein Snowtrac 3 | *** | 3,2 | 2,8 | 2,0 | 3,0 | 3,6 | 2,5 | 2,2 |
Maloya Davos | *** | 3,2 | 2,7 | 1,8 | 3,1 | 3,7 | 2,6 | 2,8 |
Kumho I´ZEN KW23 | *** | 2,6 | 2,7 | 2,9 | 3,5 | 3,9 | 2,2 | 3,1 |
Yokohama W.drive V903 | ** | 2,4 | 3,1 | 2,4 | 3,4 | 3,5 | 2,4 | 2,1 |
Star Performer Winter | * | 4,0 | 5,4 | 2,5 | 3,5 | 2,9 | 2,4 | 1,2 |
Pneumatiky označené jako celoroční | ||||||||
Goodyear Vector 4Seasons | *** | 2,6 | 2,8 | 2,8 | 3,1 | 3,4 | 2,5 | 1,1 |
Vredestein Quatrac 3 | ** | 2,6 | 2,6 | 3,1 | 3,0 | 3,3 | 2,6 | 2,2 |
VÝSLEDKY TESTU ZIMNÍCH PNEUMATIK - 225/45 r17 H | ||||||||
Výrobek | Celk. | Sucho | Mokro | Sníh | Led | Hluk | Spotř. | Výdrž |
Michelin Alpin A4 | **** | 2,6 | 2,2 | 2,2 | 2,9 | 3,7 | 2,9 | 0,5 |
Continental ContiWinterCont. TS830P | **** | 2,6 | 2,5 | 1,8 | 2,9 | 3,1 | 2,5 | 2,3 |
Dunlop SP Winter Sport 3D | **** | 2,5 | 2,3 | 2,5 | 3,3 | 3,5 | 2,9 | 2,2 |
Uniroyal MS plus 66 | *** | 2,6 | 2,2 | 2,8 | 3,2 | 3,3 | 3,3 | 2,3 |
Semperit Speed-Grip | *** | 2,5 | 2,5 | 2,7 | 3,1 | 3,4 | 3,4 | 2,4 |
Fulda Kristall Control HP | *** | 2,7 | 2,7 | 2,0 | 3,4 | 3,8 | 2,9 | 3,0 |
Nokian WR G2 | *** | 2,3 | 2,6 | 2,7 | 2,8 | 4,3 | 2,9 | 2,9 |
Goodyear UltraGrip Performance 2 | *** | 2,8 | 2,7 | 2,6 | 3,0 | 3,8 | 3,0 | 2,5 |
Ceat Formula Winter | *** | 2,7 | 2,8 | 3,0 | 3,4 | 3,2 | 2,9 | 2,9 |
Pirelli Sottozero Winter 210 Serie II | *** | 2,6 | 2,9 | 2,7 | 3,4 | 4,1 | 2,8 | 3,2 |
Yokohama W.drive V902A | ** | 2,2 | 2,8 | 3,3 | 3,3 | 3,7 | 3,0 | 2,0 |
Interstate Winter IWT-2 | * | 3,7 | 4,2 | 3,0 | 3,5 | 3,4 | 2,8 | 1,9 |
Westlake SW 601 Snowmaster | * | 2,8 | 4,9 | 2,5 | 3,4 | 3,9 | 2,0 | 3,0 |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
**** | Velmi doporučeníhodná |
*** | Doporučeníhodná |
** | S výhradami |
* | Nedoporučuje se |
Poznámka: Čím nižší známka, tím lepší. Nejlepší možná je známka 0,5 (velmi dobrá), nejhorší je 5,5 (nedostatečná). Kolonka "Výdrž" znamená odolnost pneumatiky proti rychlému opotřebení.
Pramen: Autokluby ADAC, ÖAMTC
reklama
Testy autoklubů se konají na konci léta na severu Evropy
Čtěte také:
Kde vyměnit pneumatiky a kam je v autě uložit
Jezdit na letním obutí v zimě připomíná hazard, je přesvědčen technický expert na pneumatiky
V některém promrzlém autě je teplo za pár minut, jinému to trvá půl hodiny