Domů > Testy > Testy pneumatik

Test zimních protektorů: obnovené pneumatiky zabrzdily, ale pozdě


velikost textu:
     
11.října 2011 00:01
 

Protektorované pneumatiky jsou levnější než nové. Avšak jak test ukázal, auto obuté do obnovených plášťů může mít i o 10 metrů delší brzdnou dráhu. Neblahý je také jejich vliv na jízdní stabilitu a spotřebu paliva. 


GTÜ
Tři protektorované pneumatiky na startu testu 

Koupit nové pneumatiky, nebo ušetřit a v supermarketu naložit do vozíku kvarteto protektorovaných kol?

Na tuto otázku hledá odpověď nejeden řidič - zvláště před letošní zimou, kdy zákony poprvé českým motoristům nařizují jízdu od začátku listopadu do konce března na zimních kolech. S výjimkou situací, kdy zemi ovládne vyložené teplé počasí.

Síť německých stanic technické kontroly GTÜ a autoklub ACE uveřejnily před měsícem výsledky testů nových zimních pneumatik. (Výsledky testu čtěte zde)

Nyní přišly s testem protektorů. Jeho výsledky ukazují, jak velký rozdíl panuje mezi novou a obnovenou pneumatikou.

Brzdná dráha delší o 10 metrů

Ve zkouškách se objevily obnovené pláště Rigdon a dva zástupci značky Respa s různým dezénem.

Výsledky testu ukazují slabiny protektorů: dva ze tří zkoušených obnovených plášťů odborníci řidičům nedoporučují.

Jen jedna sada recyklovaných gum v testu nepropadla úplně. Ale ani ta se s kvalitními novými pneumatikami nemůže úplně srovnávat.

V nejslabší formě se protektory představily v části testu, který se zaměřil na mokrou zimní silnici.

Protektory měly na vodou pokryté vozovce až o 10 metrů delší brzdnou dráhu než nové pneumatiky. „To nelze akceptovat!“ píše GTÜ ve zprávě z testu.

Protektory navíc na mokru nedrží dobře jízdní stopu a auto je hůře ovladatelné. Například zkoušená pneumatika Respa MS 830 zcela změnila jízdní vlastnosti Volkswagenu Golf, který posloužil pro srovnávací test těchto levnější plášťů.

Golf, který má pohon předních kol a obvykle je díky této koncepci trochu nedotáčivý, se na obnovených pláštích choval zcela opačně. Jeho záď vybočovala za zatáčky a auto bylo přetáčivé.

Když se auto s protektory vydalo na sníh, alespoň na tomto povrchu ukázala obnovená kola svou kvalitu.

Protektor označený jako Respa MS 790 dokonce na sněhu dosáhnul výsledků srovnatelných s novými zimními pneumatikami.

Druhý plášť stejné značky Respa už však měl trable s jízdou do zasněženého kopce a třetí testovaný protektor Rigdon nebyl tak dobrý v testu ovladatelnosti auta ani při brzdění na sněhu.

GTÜ však konstatuje, že na sněhu protektory na zimu nezklamaly.

Problémy se spotřebou paliva

Na suchu se karty mezi testovanými gumami obrátily. Na sněhu neúspěšná protektorovaná pneumatika Rigdon Winter Ass 181 na suché silnici nebrzdila hůře než nový výrobek.

Respa MS 830 však měla na stejném povrchu problémy s jízdní stabilitou.

Celá trojice protektorů propadla při zkouškách valivého odporu. Ten má přímý vliv na spotřebu paliva automobilu.

Oproti minulým testům se protektory zlepšily ve vysokých rychlostech, konstatuje GTÜ. S těmi dříve mívaly problémy.

Pohled do nabídky internetových obchodů se zimními pneumatikami prozradí, že protektory jsou levnější, ale rozdíl mezi nimi a novými plášti není až tak velký.

Například v oblíbeném rozměru 195/65 15, který kupují majitelé octavií a podobných aut, přijde jedna obnovená guma na zhruba tisícikorunu.

O poznání kvalitnější pneumatiky, které sice nepatří ke špičce, ale ani nemají vážné slabiny jako protektory, stojí okolo 1300 korun za kus.

Petr Buček

reklama



Čtěte také:

Velký srovnávací test zimních pneumatik ADAC 2011: barumky mají lehké problémy na mokru

Test zimních pneumatik 2011: jak vybírat novou povinnou výbavu?


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

29.5.2023 10:56:01
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku