Test porovnal tři různé typy navigací: v telefonu, přenosnou a zabudovanou

Moderní mobilní telefony mohou směle v navigačních službách konkurovat speciálně zaměřeným produktům, ať už pevně instalovaným do útrob auta, nebo přenosným. Ukázal to test autoklubu ÖAMTC.
Za nejvyšší kvalitu navigování v autě je nutné si hodně připlatit. Nejlépe totiž ve srovnání různých koncepcí navigace dopadla dvojice zabudovaných přístrojů ve vozech BMW a Mercedes.
Například díky head-up displeji, který promítá navigační pokyny na čelní sklo, přímo před oči řidiče. „Riziko odvedení pozornosti řidiče klesá v takovém případě na minimum,“ uvádí v hodnocení testu Robert Czarnecki, technik autoklubu ÖAMTC.
Majitelé BMW nebo mercedesů se mohou spolehnout na přehledné zobrazení trasy, její správnou volbu nebo na přesné hlasové pokyny.
Vzhledem k ceně vozů těchto exkluzivních značek a velkých příplatků za jejich navigace, která třeba v případě BMW stojí 65 tisíc korun, jsou zajímavější výsledky ostatních systémů.
Mezi pevně zabudovanými přístroji byla také navigace TomTom, kterou dodává ke svým vozům Renault, a navigační zařízení pro vozy Mitsubishi.
V obou případech ukázaly přístroje své nedostatky. Renault sice nabízí vestavěnou navigaci ve srovnání s jinými automobilkami nejlevněji, za 13 700 korun, srovnávací test však u něj odhalil zastaralé mapy i software.
Test navigace ve voze Mitsubishi ukázal na špatné zobrazení trasy a nepřesné hlasové pokyny. Nedostatky mělo i samotné navádění k cíli.
Stále více řidičů používá ve svém autě přenosnou navigaci (vlevo) nebo "chytrý" telefon s navigací (vpravo)
Mnohem lépe se představily tak zvané chytré telefony, které kromě volání a dalších funkcí nabízejí jejich uživatelům jednoduché spojení s e-mailovou schránkou nebo právě navigaci.
V telefonu iPhone test vyzkoušel dva různé softwarové pakety - TomTom a Navigon.
Technikům autoklubu se líbilo u těchto populárních multifunkčních telefonů nejen přesné navigování, ale také jejich obsluha a pořizovací cena.
Oba přístroje se testu zúčastnily s držákem TomTom Car-Kit doplněným o přídavnou jednotku GPS. Bez něj měl iPhone špatné spojení se satelity. A bez takového propojení navádění k cíli nefunguje na sto procent.
V přímém srovnání předčil iPhone vybavený softwarem Navigon své dvojče se systémem od firmy TomTom.
Třetím testovaným mobilem s navigací byla Motorola Milestone. Za přístroji iPhone ve zkouškách o krok zaostala. Mimo jiné kvůli špatnému zvuku při naváděcích pokynech a komplikovanému ovládání.
Poslední testovaná navigace, přenosná Garmin Nüvi 1690, se v testu ukázala jako vyvážená pomůcka bez velkých slabin. Na nejlepší hodnocení však nedosáhla.
Oproti zabudovaným přístrojům v luxusních autech nenabízí například komfortní a bezpečnou projekci pokynů na čelní sklo. Některé „chytré mobily“ zase porážejí tuto přenosnou navigaci díky své všestrannosti.
(buč)
VÝSLEDKY TESTU NAVIGACÍ RŮZNÝCH KONCEPCÍ | |
Přístroj | Hodnocení |
Pevně zabudované přístroje v palubní desce auta | |
BMW řady 5 – navigace Professional | ***** |
Mercedes E – Comand APS | ***** |
Mistubishi Outlander – MMC HDD | ** |
Renault Carminat TomTom | ** |
„Chytré telefony" s navigací | |
iPhone Navigon | **** |
iPhone TomTom | *** |
Motorola Milestone | ** |
Přenosná navigace | |
Garmin Nüvi 1690 Europa | *** |
Čtěte také:
Test porovnal levné navigace s drahými: vyplatí se ušetřit
Navigace bude v mobilech běžná jako foťák nebo přehrávač hudby, říká šéf českého zastoupení Nokia