Test porovnal akumulátory pro běžná auta, ale i do vozů se start/stop systémem
Stále více majitelů nových aut přijede na křižovatku, zastaví a motor jejich auta se sám od sebe vypne. Start/stop systémy moderních vozů vyžadují výkonnější a až dvojnásobně dražší akumulátory ve srovnání s auty bez tohoto systému.

Mnohé automobilky dávají pod kapotu aut s automatickým startováním a zhasínáním motoru baterie typu AGM. Takový akumulátor nemá elektrolyt tekutý, ale nasáklý ve tkanině ze skelných vláken.
Baterie AGM jsou drahé. Pro auto střední třídy stojí například testovaná Varta Plus E39 okolo 3600 korun.
Test německého autoklubu ADAC a spotřebitelské organizace Stiftung Warentest však zjistil, že srovnatelné výkony nabízejí také levnější baterie s technologií EFB.
Tyto akumulátory jsou vybaveny separátorem se speciálním polyesterovým vláknem a silnějšími deskami. Díky tomu se hodí pro vozy se start/stop systémem, ale nelze je použít ve vozech s rekuperací brzdné energie.
Testovaná baterie Varta E45 s technologií EFB přijde na necelé tři tisíce korun.
Srovnatelný akumulátor pro běžné auto bez automatického startování a vypínání motoru stojí okolo dvou tisíc korun.
Žádná z 10 testovaných baterií nepropadla
Mezi deseti srovnávanými akumulátory připadlo sedm na výrobky určené pro auta se start/stop systémem.
Takové vozidlo startuje při jízdě městem na každém semaforu, na kterém se rozsvítí červené světlo. Třeba i desetkrát za sebou během jedné minuty.
Nejlepších výsledků dosáhla v testu ADAC baterie Moll 82070 s technologií EFB.
Jako jediná mezi bateriemi pro vozy se start/stop systémem získala hodnocení "velmi dobrá".
Šest dalších srovnávaných baterií dostalo "dobrou". ADAC upozorňuje řidiče, aby byli při výběru nové baterie na pozoru. Pokud výrobce předepisuje použití technologie AGM, nelze takovou baterii nahradit levnějším typem EFB.
Srovnávací test se zaměřil také na tři akumulátory pro běžná auta bez start/stop systému motoru.
Známku "velmi dobrá" si ze zkoušek odnesla dvojice Banner Power Bull a Bosch Silver S4. Obě dopadly lépe než v testech, které autoklub uskutečnil v minulých letech.
"Dobrou" dostala baterie Exide Premium EA 722. V testech měla problémy se studenými starty. Přesto ji autoklub nezatracuje a doporučuje stejně jako dvojici nejlepších ke koupi.
ADAC upozorňuje řidiče na životnost baterií. Akumulátory je dobré v autech měnit po čtyřech až pěti letech.
Životnost baterií AGM a EFB se neliší od klasických akumulátorů.
Petr Buček
VÝSLEDKY TESTU AUTOBATERIÍ ADAC | ||||
Baterie pro běžná auta bez start/stop systému | ||||
Výrobek | Banner Power Bull | Bosch Silver S4 | Exide Prem. EA 722 | |
Cena | 2000 Kč | 2000 Kč | 2000 Kč | |
Startovací výkon (40 %) | 1,6 | 1,8 | 3,1 | |
Technická zkouška (15 %) | 1,8 | 2,0 | 2,4 | |
Životnost (45 %) | 1,1 | 1,1 | 1,3 | |
HODNOCENÍ ADAC | 1,4 | 1,5 | 2,2 | |
Baterie AGM pro auta se start/stop systémem a rekuperací brzdné energie | ||||
Výrobek | Varta Plus E39 | Banner Running Bull | Exide Micro Hybrid EK 700 | |
Cena | 3600 Kč | 3650 Kč | 3500 Kč | |
Startovací výkon (30 %) | 1,4 | 1,2 | 2,4 | |
Technická zkouška (10 %) | 1,4 | 2,7 | 1,1 | |
Životnost (15 %) | 3,7 | 1,3 | 1,7 | |
Vhodná pro start/stop (45 %) | 1,0 | 2,0 | 1,5 | |
HODNOCENÍ ADAC | 1,6 | 1,7 | 1,8 | |
Baterie EFB pro auta se start/stop systémem, ale bez rekuperace brzdné energie | ||||
Výrobek | Moll 82070 | Varta E45 | Banner Running Bull EFB | Exide Hybrid ECM EL 700 |
Cena | nezjištěna | 2950 Kč | 2950 Kč | 2200 Kč |
Startovací výkon (30 %) | 0,9 | 2,0 | 1,9 | 1,0 |
Technická zkouška (10 %) | 1,9 | 2,3 | 1,7 | 3,7 |
Životnost (15 %) | 1,6 | 1,3 | 1,2 | 1,5 |
Vhodná pro start/stop (45 %) | 1,2 | 1,4 | 1,7 | 3,5 |
HODNOCENÍ ADAC | 1,3 | 1,7 | 1,7 | 2,5 |
Poznámka: Údaje v procentech (v závorce) odpovídají podílu jednotlivých částí testu na celkovém hodnocení.
HODNOCENÍ ADAC | ||
Velmi dobrá | 0,6-1,5 | |
Dobrá | 1,6-2,5 | |
Uspokojivá | 2,6-3,5 | |
Dostatečná | 3,6-4,5 | |
Nedostatečná | 4,6-5,5 |
reklama
Čtěte také:
Test nabíječek autobaterií: první mrazy prověří stav akumulátoru
Test nabíječky CTEK MXS 5.0: malý, ale účinný zachránce autobaterie