Test nabíječky CTEK MXS 5.0: malý, ale účinný zachránce autobaterie
Švédský výrobce nabíječek
akumulátorů ovládnul v posledních dvou letech srovnávací testy, které uskutečnila německá síť zkušeben technických kontrol GTÜ. Jaký je loňský šampión
CTEK MXS 5.0?
Překvapivě malý. Kdo si pamatuje rozměrné nabíječky baterií, které se používaly dříve, toho velikost testované nabíječky zaskočí.
Se svými necelými 17 centimetry na délku připomíná dvě podélně spojené krabičky cigaret.
Nabíječka CTEK nezapře svůj původ. Vyrábí ji švédská firma, která má ve své domovské zemi s tuhými zimami velké zkušenosti.
Na severu Evropy je za mrazivých dní běžné, že řidiči akumulátory svých aut připojují k nabíječkám každou noc.
K tomu se hodí přístroj s malými rozměry, který lze jednoduše na noc ukrýt pod kapotou motoru.
Podívejte se na video k nabíječce CTEK MXS 5.0
Švédská nabíječka vítězí v testech
Server AutemBezpečně.cz se v testu zaměřil na praktické zacházení s nabíječkou CTEK MXS 5.0. Její technické přednosti prověřila ve svých testech organizace GTÜ.
Test tuto nabíječku chválí za kvalitu samotného nabíjecího procesu i za schopnost udržovat baterku dlouhodobě v kondici. To se hodí například majitelům kabrioletů odstavených po celou zimu nebo motorkářům, v létě zase udrží v perfektním stavu baterii sněžného skútru.
CTEK mezi srovnávanými výrobky nabíjel akumulátor nejrychleji a zaručuje „inteligentní nabíjení“. To znamená, že nabíjecí cyklus v podání výrobku CTEK má svou hlavní fázi, absorpční nabíjení a udržovací nabíjení.
Také s úplně vybitou baterií, jejíž napětí dosahovalo jen tří voltů, si v testu nejlépe poradil švédský CTEK.
A koneckonců uspěl i ve srovnání robustnosti zpracování jednotlivých nabíječek. Z promrzlých prstů může přístroj vyklouznout a spadnout na zem.
Součástí balení je také tento pytlík, do kterého lze nabíječku uschovat
Chytré propojení, jednoduché ovládání
Zkoušenou nabíječku CTEK MXS 5.0 lze v tuzemských internetových obchodech pořídit za částku okolo 1650 korun. Umí nabíjet všechny běžně používané typy akumulátorů – s tekutým elektrolytem i baterie AGM či EFB pro vozy se start/stop systémem.
K propojení se použijí přibalené svorky. Červená zamíří na kladný pól, černá na šasi vozu. Když řidič poplete barvy, nic se neděje. Ochrana proti přepólování rozsvítí kontrolku na nabíječce a nedojde k poškození baterie ani přístroje.
Ke spojení baterie s nabíječkou je možné použít i druhý přibalený kabel, označený jako komfortní. Ten se napevno spojí se šrouby na svorkách akumulátoru a s nabíječkou se propojí vždy večer rychlosvorkou.
To se hodí například v zimě na horách, kdy jsou teploty v noci dlouhodobě pod nulou a baterie se připojuje k nabíječce každý den.
Ke slovu přijde i v autech, jejichž akumulátor je hůře přístupný a běžné svorky k němu nedosáhnou.
Anebo se nabízí připlatit si 300 korun a koupit kabel, kterým se nabíječka s baterií propojí přes 12voltovou zásuvku přímo v autě.
Další ovládání švédského výrobku je jednoduché. Tlačítko „Mode“ slouží k výběru baterie a typu nabíjení. Motorkáři zvolí symbol motocyklu, majitelé aut přepnou na režim nabíjení auta.
Další dva programy slouží k nabíjení v mrazech a ke znovuoživení vybitého akumulátoru. Výrobce uvádí, že nabíječka funguje i při minus 20 stupních Celsia.
Švédský výrobek má osm nabíjecích kroků
Jak probíhá „inteligentní“ nabíjení
Po výběru programu následuje nabíjení. Který z celkem osmi kroků nabíjení právě probíhá, lze sledovat přímo na přístroji.
V prvním kroku nabíječka odstraní sulfáty z olověných desek baterie.
Poté zjistí, jestli je baterie schopná nabíjení a pokud ano, vyšle do akumulátoru maximální proud. Po nabití na 80 procent se proud sníží a dobije baterii na 100 procent.
Jakmile je akumulátor nabitý na 80 procent, je už ho možné použít a startovat. Na 80 procent se nabije zhruba za 12 hodin.
Pátým krokem v nabíjení je analýza stavu baterie. Nabíječka CTEK MXS 5.0 zjišťuje, jestli se akumulátor udrží v nabitém stavu. Pokud ne, nezbývá než ho vyměnit za nový.
Kontrolka u šestého nabíjecího stupně se rozsvítí jen při „rekondičním“ procesu zcela vybité baterie.
V dalších nabíjecích krocích už se jen baterie udržuje v nabitém stavu, aby ji bylo možné kdykoliv použít.
Petr Buček
reklama
Porovnat ceny >>
Čtěte také:
Test nabíječek autobaterií: první mrazy prověří stav akumulátoru