Domů > Testy > Testy doplňků

Test nabíječky CTEK MXS 5.0: malý, ale účinný zachránce autobaterie


velikost textu:
     
8.prosince 2012 00:00
 

Švédský výrobce nabíječek akumulátorů ovládnul v posledních dvou letech srovnávací testy, které uskutečnila německá síť zkušeben technických kontrol GTÜ. Jaký je loňský šampión CTEK MXS 5.0?


Petr Buček
Testovaná nabíječka CTEK MXS 5.0 a její kabely 

Překvapivě malý. Kdo si pamatuje rozměrné nabíječky baterií, které se používaly dříve, toho velikost testované nabíječky zaskočí.

Se svými necelými 17 centimetry na délku připomíná dvě podélně spojené krabičky cigaret.

Nabíječka CTEK nezapře svůj původ. Vyrábí ji švédská firma, která má ve své domovské zemi s tuhými zimami velké zkušenosti.

Na severu Evropy je za mrazivých dní běžné, že řidiči akumulátory svých aut připojují k nabíječkám každou noc. 

K tomu se hodí přístroj s malými rozměry, který lze jednoduše na noc ukrýt pod kapotou motoru.

Podívejte se na video k nabíječce CTEK MXS 5.0


Švédská nabíječka vítězí v testech

Server AutemBezpečně.cz se v testu zaměřil na praktické zacházení s nabíječkou CTEK MXS 5.0. Její technické přednosti prověřila ve svých testech organizace GTÜ.

Test tuto nabíječku chválí za kvalitu samotného nabíjecího procesu i za schopnost udržovat baterku dlouhodobě v kondici. To se hodí například majitelům kabrioletů odstavených po celou zimu nebo motorkářům, v létě zase udrží v perfektním stavu baterii sněžného skútru.

CTEK mezi srovnávanými výrobky nabíjel akumulátor nejrychleji a zaručuje „inteligentní nabíjení“. To znamená, že nabíjecí cyklus v podání výrobku CTEK má svou hlavní fázi, absorpční nabíjení a udržovací nabíjení.

Také s úplně vybitou baterií, jejíž napětí dosahovalo jen tří voltů, si v testu nejlépe poradil švédský CTEK.

A koneckonců uspěl i ve srovnání robustnosti zpracování jednotlivých nabíječek. Z promrzlých prstů může přístroj vyklouznout a spadnout na zem.

Součástí balení je také tento pytlík, do kterého lze nabíječku uschovat


Chytré propojení, jednoduché ovládání

Zkoušenou nabíječku CTEK MXS 5.0 lze v tuzemských internetových obchodech pořídit za částku okolo 1650 korun. Umí nabíjet všechny běžně používané typy akumulátorů – s tekutým elektrolytem i baterie AGM či EFB pro vozy se start/stop systémem.

K propojení se použijí přibalené svorky. Červená zamíří na kladný pól, černá na šasi vozu. Když řidič poplete barvy, nic se neděje. Ochrana proti přepólování rozsvítí kontrolku na nabíječce a nedojde k poškození baterie ani přístroje. 

Ke spojení baterie s nabíječkou je možné použít i druhý přibalený kabel, označený jako komfortní. Ten se napevno spojí se šrouby na svorkách akumulátoru a s nabíječkou se propojí vždy večer rychlosvorkou.

To se hodí například v zimě na horách, kdy jsou teploty v noci dlouhodobě pod nulou a baterie se  připojuje k nabíječce každý den.

Ke slovu přijde i v autech, jejichž akumulátor je hůře přístupný a běžné svorky k němu nedosáhnou.

Anebo se nabízí připlatit si 300 korun a koupit kabel, kterým se nabíječka s baterií propojí přes 12voltovou zásuvku přímo v autě.

Další ovládání švédského výrobku je jednoduché. Tlačítko „Mode“ slouží k výběru baterie a typu nabíjení. Motorkáři zvolí symbol motocyklu, majitelé aut přepnou na režim nabíjení auta.

Další dva programy slouží k nabíjení v mrazech a ke znovuoživení vybitého akumulátoru. Výrobce uvádí, že nabíječka funguje i při minus 20 stupních Celsia.

Švédský výrobek má osm nabíjecích kroků


Jak probíhá „inteligentní“ nabíjení

Po výběru programu následuje nabíjení. Který z celkem osmi kroků nabíjení právě probíhá, lze sledovat přímo na přístroji.

V prvním kroku nabíječka odstraní sulfáty z olověných desek baterie.

Poté zjistí, jestli je baterie schopná nabíjení a pokud ano, vyšle do akumulátoru maximální proud. Po nabití na 80 procent se proud sníží a dobije baterii na 100 procent.

Jakmile je akumulátor nabitý na 80 procent, je už ho možné použít a startovat. Na 80 procent se nabije zhruba za 12 hodin.

Pátým krokem v nabíjení je analýza stavu baterie. Nabíječka CTEK MXS 5.0 zjišťuje, jestli se akumulátor udrží v nabitém stavu. Pokud ne, nezbývá než ho vyměnit za nový.

Kontrolka u šestého nabíjecího stupně se rozsvítí jen při „rekondičním“ procesu zcela vybité baterie.

V dalších nabíjecích krocích už se jen baterie udržuje v nabitém stavu, aby ji bylo možné kdykoliv použít.

Petr Buček

reklama



CTEK, MULTI XS 5.0, 12V, 0.8/5A
CTEK, MULTI XS 5.0, 12V, 0.8/5A lze pořídit v 27 e-shopech za cenu od 1 542 Kč do 5 299 Kč (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>




Čtěte také:

Test nabíječek autobaterií: první mrazy prověří stav akumulátoru


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 
 
jozef - ctek
my máme v servise ctek mxt 14 na 24 voltové batérie nabíjačku ctek....
 
MOJE JMÉNO - Nabíječka z LIDLu
Odešla po 2,5 roce. Vyměněna v záruce a po 6 měsících opět nefunguje.
 
Rudla - Re: nabijacka z lidlu
tuto nabíječku mám druhý rok a zatím spokojenost.Nikde v návodu ...
 
jozef - nabijacka z lidlu
nabijacka z lidlu stoji za ho...o.v mrazoch prestava fungovat ...

Celkem 11 příspěvků, poslední 9.1.2015 10:40:05.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

29.5.2023 11:27:58
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku