Nejspolehlivějším vozem roku 2008 je Audi A6, řekla DEKRA

DEKRA udělila tomuto vozu titul „mistr všech tříd“ za to, že dosáhl nejlepších výsledků v součtu karosářských kategorií i všech skupin podle ujetých kilometrů.
MISTR VŠECH TŘÍD PODLE SPOLEČNOSTI DEKRA | ||
Pořadí | Hodnocený vůz | Bez závad (%) |
1. | AUDI A6 | 87,5 |
2. | BMW řady 7 | 86,5 |
3. | BMW řady 5 | 85,6 |
4. | Škoda Octavia | 85,1 |
5. | Ford Focus | 85 |
6. | VW Golf | 85 |
7. | Audi A4 | 83,4 |
8. | Toyota Avensis | 83 |
9. | Audi A3 | 82,8 |
10. | Mercedes třídy E | 82,2 |
Pramen: DEKRA
S druhým místem se muselo spokojit luxusní BMW řady 7, se třetím o chloupek menší řada 5. Bramborovou medaili, ale o to chutnější ve srovnání s luxusní konkurencí před sebou, v celkovém hodnocení vybojovala česká octavia.
Když se na škodovky nižší střední třídy podíváme zblízka, zjistíme, že čím jsou starší, tím jsou spolehlivější. To samozřejmě neplatí pro jedno auto nebo jeden model, pouze ve srovnání s konkurencí. Octavie s méně než 50 tisíci najetými kilometry skončily na pátém místě.
Její starší sestry s 50 až 100 tisíci natočenými kilometry si nízkým počtem závad vylepšily skóre a jistily třetí pozici. Nejvysloužilejší octavie se 100 až 150 tisíci kilometrů dokonce statistikám kralují.
Ani ostatní škodovky si nevedly špatně. Fabia si prokazování kvalit schovává na později, její páté místo v kategorii vozů s více než 100 tisíci kilometry je velmi pěkné. Škoda Superb opanovala prostředek žebříčku, ale vzhledem k tomu, že byla srovnávána s prestižními „bavoráky“ a mercedesy, to lze také považovat za úspěch.
Větší a méně jetá auta mají méně závad
V pomyslné dlouhatánské řadě patnácti milionů zkontrolovaných aut jsou zahrnuty jen ty modelové řady, jichž k technické kontrole přijelo alespoň tisíc. DEKRA ve svých statistikách netřídí auta podle stáří jako ostatní firmy, které se srovnáváním aut zabývají, ale dělí je do sedmi kategorií podle velikosti karoserie a najetých kilometrů.
Zatím poslední série zkoušek prokázala, že s největším počtem závad přijíždí ke kontrolám malá auta. Velká auta mívají závad naopak nejméně. A čím více kilometrů má dané auto „odkrouceno“, počet závad se pochopitelně zvyšuje. Například malá auta, kterým počítadlo kilometrů ukazuje 100 až 150 tisíc, mají podle statistik čtyřnásobek závad oproti vozům, které nenajely ani 50 tisíc kilometrů.
Martin Urban