Automatická klimatizace je úspornější než manuální
Autoklub
ADAC porovnal, jak zvýší spotřebu paliva různé typy klimatizací – manuální,
poloautomatická a automatická. K testu použil Škodu Octavia.

Všechny druhy klimatizací zvyšují spotřebu benzinu nebo nafty.
Především moderní plně automatické systémy jsou úspornější, než bylo dříve zvykem, konstatuje německý autoklub.
Tato nejdražší varianta chlazení interiérů aut zvýší spotřebu paliva o 0,25 až 0,3 litru paliva.
ADAC měřil nárůst spotřeby se zapnutou klimatizací v autě stojícím v koloně, ale také při městské rychlosti 50 km/h a při jízdě „stovkou“.
Nejlevnější a nejjednodušší manuální klimatizace, která se zapíná tlačítkem A/C a jejíž ostatní ovládání se řídí běžnou ventilací auta, zvýšila spotřebu o 0,35 litru paliva na 100 kilometrů – při stání v zácpě a při městské rychlosti.
Když ADAC měřil spotřebu při rychlosti 100 km/h, zjistil nárůst spotřeby jen o 0,2 litru na 100 km.
Třetí varianta dnes používaných chladicích systémů - poloautomatická klimatizace – zvyšovala apetyt auta až o 0,4 litru ve městě, o 0,3 litru při stokilometrové rychlosti a o zhruba 0,33 litru při stání s běžícím motorem.
ADAC proto radí, aby majitelé vozů s automatickou klimatizací používali pouze její plnou automatiku. Tento režim lze totiž vypnout.
Pak mohou počítat s nárůstem spotřeby pouze o pět až šest procent.
Nejlepší je podle autoklubu volit teplotu mezi 21 a 23 stupni Celsia.
Poloautomatcká klimatizace, u níž řidič volí rychlost ventilátoru, spotřebuje více paliva než automatická. Na druhou stranu bývá mnohem levnější.
Jednoduchá manuální klimatizace zvyšuje spotřebu paliva nejvíce. Jak test ukázal, hlavně při nižších rychlostech nebo u stojícího auta.
Když auto jede rychleji, chová se manuální klimatizace nejšetrněji.
Její ovládání však nebývá jednoduché. Řidič musí často ladit správnou míru chlazení.
ADAC radí namířit studený vzduch k horním partiím těla a nohy nechat v teple.
(buč)
Čtěte také:
Klimatizace zlepšuje řidičovy reakce. Jak ji správně používat?