Domů > Testy > Další testy

Srovnávací test inteligentních světel: nejlepší je golf, nejhorší focus


velikost textu:
     
2.ledna 2013 00:01
 

Moderní xenonové světlomety s přídavnými funkcemi nejsou jen módním výstřelkem. O poznání lépe nasvítí vozovku, a zvyšují tím bezpečnost. 


ADAC
Test porovnal světla osmi aut nižší střední třídy 

Autokluby z Rakouska a Německa se zaměřily na to, jak moderní xenonová světla obstojí v různých situacích - v městském provozu, na silnici plné zatáček a na dálnici.

Test ukázal, že se příplatek za xenony řidičům vyplatí. Výborně osvítí vozovku a navíc mají řadu nových funkcí, které dále zlepšují cestování za tmy. 

Moderní světla jsou k mání už také pro auta nižší střední třídy. Přirážka za xenony se většinou pohybuje okolo 25 tisíc korun.

Autokluby porovnaly světla osmi vozů. Nejlepší svícení převedl nový Volkswagen Golf, druhá příčka patří BMW řady 1.

Sedm z osmi srovnávaných aut dostalo známku "dobrá". Jen Ford Focus za ostatními zaostal, skončil poslední se známkou "uspokojivá".

Moderní světla s xenonovými výbojkami jsou označovány za "inteligentní". Posvítí do zatáčky, rozšíří svůj záběr při odbočování, automaticky se přepnou z dálkových na tlumené, když se v protisměru objeví jiné vozidlo.

Nejlepší světlomety ve srovnávacím testu představil Volkswagen Golf s celkovou známkou 1,8. 

Jeho adaptivní xenony s dynamickou regulací dálkových světel v ničem konkurenci nepřevýšili, ale na druhou stranu neukázaly ani žádné slabiny.

Druhé BMW řady 1 získalo v celkovém hodnocení známku 1,9. Výborně svítí do zatáček, ale jeho automatická dálková světla nereagují vždy přesně na aktuální situaci.

S odstupem a výslednou známkou 2,2 následují Audi A3 a Mercedes třídy A. 

Automatická dálková světla Audi A3 výborně reagovala na vozidla v protisměru. Naopak s rozeznáním vozů jedoucích ve stejnému pruhu vpředu, měla problémy.

O něco málo zpět s výslednou známkou 2,3 skončila ve srovnávacím testu dvojice Opel Astra a Renault Mégane. Následuje Volvo V40, které obdrželo známku 2,4.

Poslední Ford Focus se musel spokojit se známkou 3,1. Při dálniční části testu reagovaly jeho světla vícekrát špatně. Ovládání světel označily autokluby za nepraktické a nelogické. Kritiku si vysloužily také drátky vyhřívání předního skla, které některým řidičům mohou vadit.

(buč)


Co všechno umí moderní světla


Asistent dálkových světel

Jednoduché verze těchto asistentů umí jen automaticky přepínat mezi tlumenými a dálkovými světly. Pokročilejší systémy přizpůsobí utlumení světel aktuální situaci.

Dosah tlumených světel se například podle údajů Mercedesu u jeho vozů pohybuje od 65 do 300 metrů - podle toho, jak je protijedoucí auto daleko.

Adaptivní svícení do zatáčky

Při jízdě zatáčkou vyhodnotí řídící jednotka polohu volantu nebo rychlost auta a podle toho usměrní světelné paprsky tak, aby řidiči co nejlépe nasvítily klikatící se silnici.

Adaptivní světla

Světla "pracují" s celou řadou parametrů - sledují počasí i to, jestli auto jede městskou rychlostí, po okreskách nebo uhání po dálnici. Každý ze světlometů má za úkol optimálně nasvítit vozovku. Na dálnici svítí více do dálky, na okreskách se světelné paprsky rozšíří.

Odbočovací světla

Tato světla se rozsvítí, když auto v pomalé rychlosti začne odbočovat. Silnice vedle auta je díky tomu lépe nasvícená.



Čtěte také:

Xenonové světlomety svítí mnohem lépe než halogeny, potvrdil test


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

31.5.2023 18:06:53
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku