Vyplatí se dražší pohon všech kol? Jen v prudkém kopci, ukázal test
Rakouský magazín Auto touring porovnal jízdní vlastnosti aut s pohonem všech kol a bez něj.

Kde hledat největší přínos pohonu všech kol ve srovnání s jednou poháněnou nápravou? A vyplatí se vysoká investice do čtyřkolky?
Magazín Auto touring postavil na start testu tři dvojice aut: dva Fiaty Panda, duo Audi Q3 a pár Mercedesů třídy C.
Jeden zástupce měl vždy poháněná všechna kola, druhý přední nebo zadní nápravu. Motory byly shodné.
Že se auto 4x4 lehce rozjezde na sněhu nebo ledu a vydrápe se do kluzkého kopce, je jasné. Co však umí dalšího?
Auto touring připravil tři úkoly. Nejdříve musela testovaná auta do kluzkého kopce. Poté jezdila dokola, aby se zjistilo chování v zatáčkách na sněhu či ledu. Třetí část testu se zaměřila na brzdnou dráhu na suchu.
Testy se uskutečnily na zkušebním polygonu, jehož povrch skrápěla voda. Podle magazínu takové podmínky odpovídají hladkému sněhovému povrchu.
Ve stoupání na sněhu čtyřkolka vítězí
Nejdříve se na start postavila dvojice mercedesů. Jeden z kombíků třídy C měl pohon všech kol, u druhého motor roztáčel pouze zadní kola.
Oba poháněl turbodiesel s výkonem 204 koní.
Zadní kola mercedesu se zadním pohonem se při cestě do kopce mohutně protáčela, do cíle se auto dostalo za 14 vteřin a při průjezdu cílovou páskou jelo rychlostí 49,9 km/h.
S pohonem všech kol šlo vše mnohem lépe. Na kopci je za 9,3 vteřiny a rychlost činí 66,6 km/h.
Následuje zkouška dvou Audi Q3. I u tohoto SUV mají zákazníci na výběr mezi verzí quattro a pohonem tentokrát předních kol.
ESP spojené s protiprokluzem poháněných kol zasahuje u Audi Q3 méně než u mercedesů. Audi s pohonem předních kol těží z většího zatížení motorem roztáčených kol, a proto si na sněhu vede lépe.
I když mají obě audi nižší výkon (140 koní) než testované Mercedesy třídy C, na kopci jsou vždy o vteřinu rychleji než mercedesy. Rychlost v cíli je u obou značek srovnatelná.
Třetí pár aut tvoří Fiaty Panda s malými naftovými motory 1,3 s výkonem 75 koní.
Nejdříve se na start staví panda s pohonem předních kol a všechny překvapuje. 150metrové stoupání zvládá za necelých 12 vteřin a cílovou pásku protíná v rychlosti 52,6 km/h. Je rychlejší než audi s mercedesem.
A ještě lépe si vede Panda 4x4. V cílové rychlosti sice zaostává, ale čas má nejlepší: 8,2 vteřiny. Důvodem je nízká hmotnost, díky níž odstartovala nejrychleji.
Ostatní testy nedokázaly přínos pohonu všech kol
Následují zkoušky na malém okruhu, kdy auta mají za úkol projet co nejlépe zatáčkou.
Brzy se ukazuje, že ani pohon všech kol nemůže zvítězit nad fyzikálními zákony. Odstředivá síla je pro všechny vozy stejná, ať už mají poháněná dvě, nebo všechna čtyři kola.
U obou mercedesů zasahuje velmi brzy ESP. Nenechá je rozjet do vyšší rychlosti, bezpečnost je na prvním místě.
Rychleji jezdí po okruhu obě Audi Q3. Verze Quattro je jen o fous rychlejší.
Fiat Panda dává redaktorům rakouského magazínu zabrat nejvíce. Čtyřkolka vybočuje ze své stopy dokonce ještě dříve než panda s pohonem jedné nápravy.
Poslední díl testu přinesl nejmenší rozdíly mezi testovanou šesticí. Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h byla u všech dvojic srovnatelná.
Petr Buček
Čtěte také:
Kdo opravdu využije pohon 4x4? Rady z alpského Švýcarska