Kontrola tlaku v pneumatikách je už povinnou výbavou. Jak tyto systémy dopadly v testu?
Správně nahuštěná kola zlepšují bezpečnost, snižují spotřebu paliva i emise. Proto nová auta dostávají automatické systémy, které správný tlak hlídají.
Od letošního roku musí mít všechna nová auta ve výbavě kontrolu tlaku v pneumatikách. Výrobcům to nařídila Evropská unie.
Když poklesne tlak vzduchu v kolech auta o 0,5 baru, zvýší se spotřeba o 0,3 litru paliva na sto kilometrů.
Podhuštěná kola nebo náhlý defekt znamenají nebezpečí.
Švýcarský autoklub TCS otestoval, jak dobře nové povinné systémy měří tlak v pneumatikách.
Automobilky podle testu montují do svých vozů dva systémy: v prvním případě využívají senzor uvnitř pneumatiky upevněný na disku. Měří tlak a hodnoty odesílá k řidiči, který jej může kdykoliv zkontrolovat.
Když náhle tlak v kolech poklesne, vyšle systém rychlé varování. Na přístrojové desce se rozsvítí kontrolka s pneumatikou.
Druhou možností je systém, který je součástí ESP a ABS. Měří otáčky kol. Když jedno z nich náhle změní své chování, na vině je právě úbytek tlaku v pneumatice.
První systém, kdy je čidlo přímo v pneumatice, bývá označován jako přímý, druhý, který je součástí elektronických systémů, je nepřímý.
Podle TCS je lepší volbou systém přímého měření v pneumatice. Na úbytek tlaku vzduchu totiž reaguje rychleji a řidič dostává dříve varování.
Přesto jsou podle autoklubu oba dva systémy dodávané přímo automobilkami přínosné. Zvyšují bezpečnost.
Další část testu se zaměřila na kontrolní systémy, kterými lze vybavit starší vozy. V obchodech s autodoplňky je lze pořídit za dva tisíce korun i za trojnásobek.
Většinou fungují tak, že se jedna část zařízení připevní na ventilky. Naměřené údaje vidí řidič před sebou na malém displeji. Anebo na svém mobilním telefonu.
Oba testované výrobky značek TireMoni a ATBS fungovaly v testu velmi dobře. Druhý jmenovaný však vyžaduje spojení pouze s telefonem značky Apple.
Autoklub TCS se zaměřil i na klasické měřící přístroje, které řidiči používají ke zjišťování tlaku vzduchu v pneumatikách.
Přesněji měřily digitální měřáky, analogové za nimi zaostaly.
(red)
Takový systém kontroly tlaku lze instalovat i ve dříve vyrobených vozech
Čtěte také:
TESTY DOPLŇKŮ NA AutemBezpečně.cz