Nedokonalé baterie brzdí rychlejší nástup elektromobilů. Budou však obchodovat se svou energií

„Auto se stane díky bateriím, které plní roli zásobníků energie, součástí energetického systému. Když například přijedou zaměstnanci do práce, připojí auto na parkoviště do nabíječek a firmě pomohou se startem továrních strojů,“ uvedl na mnichovském kongresu eCarTec Karl Josef Kuhn ze společnosti Siemens.
Přes nabíječku továrna odčerpá energii z baterií v době energetické špičky. Během dne zájem o elektřinu klesá, nabídka elektráren je levnější a v tu chvíli se začnou dobíjet auta na parkovišti. Podle zástupce Siemensu na tom vydělá továrna i její zaměstnanci.
Akumulátory jsou slabým článkem elektromobilu kvůli malému jízdnímu dosahu, který autu zaručují. Běžná osobní auta neumožní podle expertů ještě minimálně 10 let dojezd delší než 150 až 200 kilometrů na plně nabité baterie.
Ve srovnání s benzinovými a naftovými motory je to hodně málo. Dnes majitel auta ví, že i po rozsvícení kontrolky upozorňující na klesající množství paliva v nádrži ujede ještě okolo stovky kilometrů.
Ale například průzkumy z Německa ukazují, že jen devět procent řidičů ujede každý den přes 100 kilometrů. Většině by tak elektrický pohon stačil.
Výměna baterek
Druhou možností, jak získávat novou energii do elektromobilů, je výměna baterií. Ty je sice možné dobíjet, ale také vyměňovat ve speciálních stanicích připomínajících myčku aut.
Na tento systém chce vsadit firma Better Place, která pomáhá zavádět auta na elektřinu v řadě zemí. Pro Dánsko a Izrael objednala 100 tisíc elektrických renaultů.
Jelikož jsou baterie zatím drahé, nabídne zájemcům o auto na elektřinu jejich pronájem.
Zákazník si tak koupí auto bez baterií. Ty mu Better Place bude pronajímat po čtyři roky za pevnou cenu domluvenou při nákupu auta. „To je přece férovější než u dnešních aut, kdy netušíte, kolik budete za benzin do svého auto platit za pár let,“ upozorňuje Rolf Schumann ze společnosti Better Place.
Elektromobily do města
Zatímco Renault chce do tří let prodávat nejméně tři různé modely na elektřinu, jiné automobilky sázejí zatím na hybridní pohony. „Když rodina používá dvě auta, může dnes o bateriovém autě přemýšlet,“ říká Jörg Wind z automobilky Daimler, která zastřešuje značky Mercedes nebo Smart.
„Také naším cíle je elektroauto, ale bude to trvat, než se plně prosadí. Do té doby chceme dále vyvíjet pohony na benzin a naftu. Tyto motory pomalu hybridizujeme,“ popisuje Jörg Wind. Znamená to, že pod jejich kapotu pronikají doplňkové elektromotory snižující spotřebu paliva.
Kromě hybridních pohonů připravuje Mercedes do sériové výroby osobní auto s palivovými články tankující vodík. Na natankování čtyř kilogramů vodíku urazí 400 kilometrů. „V roce 2015 spustíme produkci Mercedesu třídy B s palivovými články. Půjde o výrobu nejméně 100 tisíc vozů ročně,“ tvrdí Jörg Wind.
Elektromotor vodíkového Mercedes B má maximální výkon 100 kilowattů a točivý moment neboli zátah motoru srovnatelný s dnešními dieselovými motory.
Petr Buček, Mnichov