Malé auto namísto limuzíny: zákazníci autopůjčoven šetří

Europcar se ve svém rozsáhlém šetření zaměřil na auta, které si zákazníci půjčují na služební cesty.
Ve 13 z 18 sledovaných zemí hraje v době finanční krize nejdůležitější roli při výběru auta cena pronájmu. Luxus, vzhled a skutečnost, jak auto reprezentuje, odsouvají firmy ve špatných ekonomických časech na vedlejší kolej.
Nejžádanější třídou aut v půjčovnách Europcar jsou tak zvané kompakty – vozy velikosti Volkswagenu Golf.
Ale třeba v Portugalsku a ve Francii jsou ještě populárnější menší vozy typu Škody Fabia nebo Volkswagen Polo.
Zástupci Europcaru to vysvětlují tím, že v obou uvedených státech neplatí auto za symbol statusu, ale více za předmět spotřeby.
Francouzští a portugalští obchodníci tak neváhají usedat do malých aut, čímž se od zbytku Evropy odlišují.
Podle jiného průzkumu mezi německými firmami omezují společnosti své služební cesty v době krize o 30 procent.
Cena válcuje ekologii a bezpečnost
Europcar zjistil, že převážná část zákazníků objednává auto přes internet. Zcela jinak se však chovají zákazníci v Česku.
Podle studie si 82 procent zákazníků Europcaru auto objednává přímo v místě české pobočky. Nutno dodat, že většinu zákazníků tuzemského Europcaru tvoří zahraniční obchodníci a pobočky má půjčovna například na letištích.
Nejdůležitějším kritériem skoro ve všech zemích, ve kterých se průzkum uskutečnil, je cena za pronájem auta. Následují komfort a bezpečí.
Mnohem menší důležitost má ekologická stránka auta a jeho prestiž. Jedině ve Švédsku se zákazníci autopůjčoven ohlížejí i na to, jak je auto šetrné k životnímu prostředí. Druhým vážným kritériem při výběru auta je v této severské zemi jeho bezpečnost.
Odlišně se zájemci o auto z půjčovny staví k navigačním systémům v nabízených autech. Zatímco ve Švédsku, Dánsku, Portugalsku, Rakousku nebo Indii činí podíl pronajatých aut s navigací zanedbatelnou část, v Japonsku mají GPS všechna auta. Česko, Bulharsko nebo Německo je v tomto ohledu přesně v půlce – každé druhé auto z půjčovny navigaci má.
Interní statistika půjčovny Europcar odhaluje, že auta vybavená navigací mají o deset procent nižší nehodovost než vozy bez této výbavy. Vysvětluje to tím, že řidiči v autě bez navigačních pokynů často ztrácejí koncentraci nad řízením, když se v neznámém prostředí snaží za volantem správně zorientovat.
Nizozemský výzkumný institut TNO dodává, že auto s navigací může snížit počet najetých kilometrů až o 16 procent. Při cestách do neznámého cíle dokonce až o osmnáct procent.
Zákazníci z Filipín v průzkumu uvedli, že je pro ně důležitá cena pronájmu vozu, ale zároveň také jeho reprezentativnost. Na první pohled dva neslučitelné požadavky ozřejmí zvyky z Filipín – i malé auto se v tamních půjčovnách najímá s šoférem.
(buč)