reklama  
   
Domů > Zprávy

Evropa zestárne a přibude letitých řidičů. Jak se jim přizpůsobí automobil?


velikost textu:
     
18.listopadu 2009 00:06
 
Evropská populace stárne a přibývá řidičů ve věku přes 60 let, kteří každým dnem usedají za volant. Nechtějí přijít o svou mobilitu a výrobci tomu začínají přizpůsobovat také automobily. Už dnes se v Japonsku prodávají auta s otočnými sedadly, které zaručují pohodlnější nastupování. Automobilky však budou muset jít ještě dále.

Ford
Technici Fordu zkoušejí vozidla ve speciálním obleku a s doplňky typu hůře průhledných brýlí. Zjišťují, jak se auto asi ovládá řidičům vyššího věku. 

 

Podle odhadů přibude v Evropě do roku 2050 okolo 50 milionů lidí starších 65 let. Přes svůj věk se nebudou chtít zříct svobody spojené s řízením auta.

Aby lépe poznala přání a potřeby starších řidičů, pracuje technická univerzita v německém Braunschweigu na rozsáhlém projektu.

Zaměřuje se na majitele řidičských průkazů ve věku od 70 do 90 let.

Badatelé se snaží zjistit, co v autě starší lidé potřebují. Zkoumají, v čem jim musí vyjít vstříc automobilky, ale také čerpací stanice, servisy a jak se starší zákaznické skupině bude muset přizpůsobit prodej vozů nebo reklama propagující osobní auta.

„Předběžné výsledky ukazují, že starší lidé mají pocit, jako by se na jejich potřeby a nároky spojené s automobilem nepamatovalo.

Chtějí zůstat díky svému autu mobilní, a účastnit se tak veřejného života,“ říká Katja Duntschová, psycholožka z univerzity v Braunschweigu, která se podílí na vedení studie.

Jiná sedadla i ruční brzda

Výzkum má být hotov příští rok a shrne postřehy získané od dvou tisíc řidičů. Předběžné výsledky přinášejí požadavky šedesáti z nich.

Všichni se projeli testovacími auty, které měly ve výbavě nejmodernější asistenční systémy. Řidiči v důchodovém věku obzvláště uvítali navigace a pomůcky usnadňující nastupování za volant. Líbily se také infračervené kamery usnadňující noční jízdu a systémy pro jednodušší zařazení do dálničního pruhu.

„Asistenční systémy a ovládací prvky, které sklízejí kladný ohlas u starších řidičů, vítají také mladší skupiny šoférů,“ uvádí Jürgen Howe, profesor technické univerzity z Braunschweigu.

V zavádění automobilových novinek pro řidiče ve vysokém věku může být příkladem pro Evropu Japonsko. Automobilky tam běžně nabízejí například otočná sedadla, která usnadňují nastupování za volant.

Vývojáři Fordu zase používají pro vývoj nových modelů speciální oblek, který techniky udělá na čas staršími. Speciální brýle znesnadní vidění, kombinéza z tuhých materiálů zkomplikuje pohyblivost stejně jako hůře ohebné rukavice. Takto odění technici pak zjišťují, jak se asi auto ovládá starším řidičům.

Výsledkem takových testů je pak například nahrazení pro někoho těžko ovladatelné páky parkovací brzdy elektrickým tlačítkem.

(buč)



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

4.6.2020 21:53:06
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku