Nizozemsko chce vybírat silniční daň za každý ujetý kilometr

Zatímco v Česku platí silniční daň jen podnikatelé, v Nizozemsku, Německu a řadě dalších zemí musí do státní kasy přispívat všichni majitelé aut.
A jestliže česká legislativa stanovuje za hlavní kritérium při výpočtu daně objem motoru a stáří auta, v Německu hraje důležitou roli množství vypouštěného CO2.
Nizozemská vláda si však myslí, že je nespravedlivé, když stejnou měrou platí do státní kasy řidiči, kteří ročně ujedou pět tisíc kilometrů, i ti, jejichž auta urazí za tutéž dobu desetinásobek. Auto, které je na cestách více, intenzivněji zatěžuje vozovky i životní prostředí.
Vláda připravila novelu, která má zmenšit dopravní zácpy typické pro nizozemské silnice. Vedle velikosti auta, typu motoru a jeho škodlivin se totiž do sazby daně zahrne také časový faktor. Méně budou platit ti, kteří vyjedou mimo dopravní špičku. A výslednou daň stanoví úřady podle přesného množství najetých kilometrů.
„Každé auto bude vybaveno jednotkou GPS, která zaznamená, kolik kilometrů, kde a v kolik hodin auto urazí. Tyto údaje se odešlou do sběrného úřadu, který rozešle řidičům účty,“ uvedlo nizozemské ministerstvo dopravy.
Průměrný poplatek bude v roce 2012, kdy má nový sazebník začít platit, dosahovat tří eurocentů za ujetý kilometr. V roce 2018 už dosáhne téměř sedmi centů.
Nově daně mají ulevit individuální dopravě a donutit Nizozemce ve větší míře používat hromadnou dopravu.
Ministerstvo dopravy očekává, že dopravní zácpy se zmenší o polovinu, poklesne počet nehod. Pro auta ze zahraničí připraví jinou formu výběru poplatků.
Podle průzkumu nizozemského deníku Telegraaf mezi 40 tisíci respondenty 62 procent řidičů daň z každého kilometrů odmítá. Nevěří tvrzení vlády, že větší půlka majitelů aut nezaplatí za silniční daň více než nyní.
Další kritiku vzbuzuje satelitní sledování všech aut. Jeho odpůrci tvrdí, že jde o zásah do soukromí. Vláda to odmítá. Tvrdí, že systém bude přechovávat jen údaje o najetých kilometrech, a ne o trasách a době cest.
(buč)