Test Škody Superb Combi 1.4 TSI - ani základní motor nezklame
Ne že by superb s benzinovou čtrnáctistovkou zůstával schovaný za náklaďáky. Rychle jet dokáže, je třeba podřadit i o dva rychlostní stupně a dupnout na plyn. Naturel takto koncipovaného auta odpovídá jeho motoru.
Při rozumném manévrování s autem nedokáže malá čtrnáctistovka posílená turbem rozhodit podvozek. Na semaforech s ním nebudete první. Zato uvnitř vozu ani nevíte, že nějaký motor máte, jak je tichý.
Podvozek působí komfortněji než u tvrdšího sedanu. Německý Auto motor und Sport o něm napsal: „Škoda Superb Combi dostala nové odladění, které je více zaměřeno na komfort, ale přesto zaručuje na svou třídu vysokou jízdní dynamiku.“
Pokud byste chtěli vůz potrápit, nechá si to chvíli líbit. Jízdu plavmo mezi dálničními pruhy ale trháním volantu nenarušíte, při prudších manévrech se auto nenakloní. Raději toho sami necháte, protože velká, mírná zvířata se prostě dráždit nemají.
Ke klidné jízdě superb kombi s malým turbobenzinem přímo vybízí. Řazení je hladké a přesné, ukazatel palubního počítače radí, jakou rychlost máte zvolit, a to se nestačíte divit. Někdo nedokáže jet se zařazenou čtyřkou rychlostí padesát kilometrů v hodině, ale superb vás vybídne k zařazení pětky.
Pak točí nějakých patnáct set a musíte se dobře zaposlouchat, abyste vámi sedlané zvíře zaslechli. Není to mručení, spíš předení, co z dálky slyšíte. Pak na vás blikne šipka a číslice šest, a když ji zařadíte, už si zvuk motoru jen představujete.
Auto za vámi si netroufne vás problikat, přece jen málokdo je větší, a tak s nelibostí řadíte níž, abyste vůz rozvážně pohnuli kupředu. Proč nemůžou všichni jezdit stejným tempem? Vždyť plavba konstantní rychlostí na šestku, ať je to šedesátkou nebo stotřicítkou, je tak pohodová.
reklama

V klidu do sedmi a půl litru
A celkem úsporná. Průměrná spotřeba se ustálila pod sedmi a půl litry benzinu s oktanovým číslem 95. Ze začátku si auto vždy řeklo o podstatně víc, vyjíždělo se za tuhého mrazu. Ve městě jezdil zhruba za deset litrů, na dálnici pod plynem, kdy se motor zahříval, ukazoval počítač kolem devíti litrů, ale za půl hodiny začala spotřeba příjemně klesat.
Velké, jeden a půltunové auto je stavěné na silnější motor než čtrnáctistovku se 125 koni. Verze 1.8 TSI či libovolná ze dvou výkonových variant turbodieselového dvoulitru mu budou sedět líp, ať už jako dvoukolka, nebo s pohonem všech kol. Šestiválcová verze 4x4 s 260 koni už je trochu extrémní, ale právě svou vyhraněností obhajuje extrém v podobě 1.4 TSI na opačném konci motorového spektra.
Základní benzinová verze je vstupní branou do superb světa. Necelých 600 tisíc, byť za tak velké auto, by se mohlo zdát moc. Dlužno dodat, že startuje na verzi Comfort, na některých doplňcích tedy zájemce ušetří. Pokud se nenechá zlákat ještě větším pohodlím dalších dvou stupňů výbavy - Ambition a Elegance. Nejvyšší Exclusive se s tímto motorem nenabízí.
Místa je v té nejluxusnější i nejskromnější variantě naštěstí stejně. A je ho hodně. Pověstný prostor pro nohy cestujících vzadu je nekonečný. Blahý pamětník by snad mohl říct, že je škoda ho nevyužít a že by se za opěradla předních sedaček ještě dvě skládací židličky vešly, podobně jako tomu bývalo v ruských čajkách.
ŠKODA SUPERB COMBI 1.4 TSI (92 kW/125 k) - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy Euro NCAP | 5 hvězdiček z pěti možných. Crash test |
Airbagy | 7 v základní výbavě, další dva (zadní boční) za příplatek |
ESP | V základní výbavě |
Isofix | Dva úchyty na krajních zadních sedadlech, úchyt pro sedadlo spolujezdce |
Cena | 1.4 TSI (92 kW) od 594 900 Kč |
Komfortu habaděj pro celou rodinu
I když se auto netváří apriori jako člen rodiny, čtyřčlenná si v něm užije pohodlné cestování. Manipulace s autosedačkami na zadních místech je radost. Přední sedadla není potřeba posouvat, aby bylo místo pro připnutí autosedačky do ok Isofix nebo k bezpečnostnímu pásu. A další výhoda: děti nohama nesnadno dosáhnou na přední opěradlo, s tímto vozem odpadá jeho věčné čištění od bot.
Už tak grandiózní kufr 633 litrů lze sklopením zadních sedadel zvětšit na 1865 litrů. Je ale poněkud úzký a velmi hluboký. Kočárek typu „golfky“ pro dvojčata se na šířku vešel jen tak tak, malé předměty se dokážou zakutálet daleko z dosahu člověka stojícího za autem. Předsudky je nutno odhodit stranou, do kufru se musí nakleknout a pěkně se při šátrání po věcech protáhnout.
Od určitě verze může být kufr vybaven systémem upínání předmětů pomocí sloupků spojených s pásem, které se podélně posouvají po efektních hliníkových lištách. Když jsou ale posunuté hodně do interiéru vozu, síla natažených prstů na manipulaci s nimi nestačí a pak opět nezbývá než si do kufru aspoň jedním kolenem kleknout, získat oporu a se sloupky se poprat.
Víko zavazadlového prostoru lze u luxusněji vybavených verzí otvírat z interiéru auta tlačítkem na středové konzoli, venku pak knoflíkem na klíčku od zapalování nebo stisknutím tlačítka vnějšího madla. O samočinné zavření se postará knoflík na vnitřním okraji víka.
Zavírání kufru má ochranu proti přiskřípnutí, raději jsme to při testu ale nezkoušeli. Stejně tak jsme radši kufr „elektricky“ neotvírali v nízké garáži, aby se třeba víko nechtělo přetlačovat se stropem. Manuální otvírání, kdy ruka víko před nárazem do nízké překážky zbrzdí (pokud hlava nezapomene), je v takových případech výhodou.
ŠKODA SUPERB COMBI 1.4 TSI (92 kW/125 k) - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Skvělé zpracování, místo před zadními sedačkami, pocit výjimečnosti |
Slabiny | Řadicí páka by mohla být víc vpředu, motor vyžaduje klidnou povahu |
Kombi jako výraz životního stylu
Superb nepatří mezi kombíky, se kterými se stěhuje nábytek, velký plochý kufr je tu spíš pro jistotu, co kdyby… Zadní okno se svažuje pozvolna, a není tedy možné v tomto voze naložit zavazadla až po střechu. Superb Combi je ale zářným příkladem zvyšujícího se hladu po autech s extra porcí kufru, který začíná ve střední třídě v mnoha zemích převažovat nad zájmem o sedany.
Velkým pomocníkem zejména pro ty, co si nejsou jistí při parkování, je poloautomatický parkovací asistent. Nabízí ho i volkswageny a jeho princip spočívá v tom, že při pomalé jízdě kolem volného místa mezi auty stisknete knoflík a vůz volný prostor zaměří. Pak zastavíte, stisknete druhý knoflík a volant už točí sám, vy ovládáte pouze pedály a řadicí páku.
Při testu fungovalo toto parkování jen občas. Někdy se mu volný prostor mezi auty možná zdál moc malý, anebo usoudilo, že místa je naopak pro tak důmyslné zařízení příliš a postavilo si hlavu. Zacouvat a zaparkovat s autem dlouhým bez 16 centimetrů pět metrů chce trochu trpělivosti (hlavně řidičů za vámi), ale dá se nacvičit.
Sečteno a podtrženo: Škodu Superb kombi 1.4 TSI si užijí nesoutěživé povahy, pro které je přednější poklidná jízda v komfortním, velkém a bezpečném autě, jenž se rozměry a volitelnou výbavou může postavit na začátek řady luxusních limuzín.
ŠKODA SUPERB COMBI 1.4 TSI (92 kW/125 k) - TECHNICKY | |
Motor | Zážehový čtyřválec s turbodmychadlem |
Výkon (kW/koní) | 92/125 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 200/1500 - 4000 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 199 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,6 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9 město/5,6 mimo město/6,9 kombinace |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4838/1817/1510 |
Základní hmotnost (kg) | 1504 |
Objem kufru | 633 litrů, 1865 litrů při složené druhé řadě |
Pramen: Škoda Auto
Čtěte také:
Zahraniční média chválí Superb Combi. Auto pro tucet Švejků, píší v Rakousku
Test Citroënu C5 Tourer 2.0 HDI: elegán pro rodinu i business