Benzin zdražuje, auta zlevňují. Začíná rok akčních cen?

Vedle zvýšené sazby spotřební daně na palivo posunuli zákonodárci také DPH na dvacet procent. Toho využily některé automobilky, například Seat nebo Opel, a ihned vyrukovali s prohlášením, že o jedno procento zvýšená daň jejich auta nezdraží. Naopak představili novou sérii akčních cen.
Opel zlevnil od prvního ledna nového roku například Astru Classic o 24 procent a její základní cena je nyní 275 tisíc korun. Rodinný minivan Opel Zafira s úsporným turbodieselovým motorem stojí nyní 449 tisíc, o desítky tisíc poklesla cena modelu Insignia.
S novým akčním ceníkem vyrukoval po silvestru také Seat. Rodinně zaměřená Altea stojí na začátku ledna od 340 tisíc, velká sedmimístná Alhambra s oblíbeným turbodieselovým motorem přijde nyní na 600 tisíc korun.
Podle předpovědí analytiků a šéfů automobilek přitom evropský automobilový trh neočekává rok, který by jim zrovna zvednul náladu.
Portál Automotive News se dokonce ve svém titulku ptá, jestli není za dveřmi přímo rok hororový. Vychází z toho, že rok 2009 byl špatný, ale v řadě zemí se auta prodávala docela dobře díky šrotovnému. To však mezitím skončilo. Velký pokles by mohl zažít především německý trh, kde se státní podpora na nákup nového auta stala hitem roku 2009.
Šéf Fiatu Sergio Marchionne pro Automotive News odhadnul letošní pokles prodejů v Evropě o více než milion aut, větší či menší propad prodejů očekávají analytici z ratingových agentur a univerzit.
A šéf automobilky Lamborghini Stephan Winkelmann připomíná, že předpovědi nebývají přesné, protože realita bývá ještě horší.
Vydělat by na klesajícím počtu zákazníků v showroomech mohli ti, kteří si koupi nového auta na letošek naplánovali. Malý zájem o nákup aut s sebou nese větší a větší slevy. „Automobilky budou vždy reagovat na růst či pokles poptávky svou cenovou politikou, více nám ukáže vývoj v prvním pololetí 2010,“ říká Martina Bedrnová, mluvčí tuzemského zastoupení Citroënu.
(buč)
Čtěte také:
Rodiny, které budou v roce 2010 kupovat nové auto, mají z čeho vybírat
Co čeká a nemine české motoristy v roce 2010