Zpomalovacím prahům v Británii zvoní hrana – ničí auta

Časem se ukazuje, že zpomalovací prahy jsou sice účinným řešením ochrany chodců, ale zároveň i nešťastným. Poničené tlumiče a pneumatiky by mohly vyprávět. Nevýhodou vynuceného zpomalení provozu je také vyšší spotřeba paliva a hluk, který ruší obyvatele přilehlých domů.
Jako dvousečná zbraň zpomalují prahy i sanitky, hasiče či policisty v akci. Stěžují si na ně dopravci zboží, například potravin, kterým natřásání při přejíždění hrbolů škodí.
Jenže právě zpomalovací prahy se staly nástrojem britských radnic, jak přinutit řidiče jezdit pomaleji. Zóny s maximální třicítkou ve městech umělé překážky jasně vyznačují, zpomalit před nimi musí i ten nejagresivnější řidič.
Statistiky jasně vypovídají o tom, že opatření je velmi účinné. Od doby, kdy se v Británii začaly zavádět zóny s maximální třicítkou, počet mrtvých a vážně zraněných na silnicích ve městech dramaticky poklesl.
Úředníci magistrátů jsou pomalými zónami nadšení, zavádějí je, kde se dá, a britské silnice se stávají nejbezpečnějšími v Evropě. Chceme bezpečné silnice za každou cenu, říkají, jenže v cifrách se tato cena možná jeví vysoká až moc.
Zvýšené úseky vozovky, na kterých jsou přechody pro chodce, nejsou tak hlučné jako gumové krátké prahy. Podle Wikipedie je město Chatham v americkém státě New Jersey zavedlo už v roce 1906.
Britské silnice brázdí víc než 28 milionů aut, zóny s maximální třicítkou jsou na každém rohu. A tak nepřekvapí, že vedle jasně doloženého přínosu se objevuje i negativní údaj - vyčíslení škod způsobených zpomalovacími prahy jde do stovek milionů liber ročně.
Pojišťovací firma Warranty Direct spočítala, že při průměrné ceně 240 liber za výměnu poničených tlumičů se celková částka u všech opravovaných aut ročně vyšplhá přes 400 milionů liber. Úřady se musí začít zabývat otázkou, jak takovýmto výdajům předcházet, ale zachovat účinnost pomalých zón.
Jak toho docílit, je na každém magistrátu. Například ve městě Portsmouth na jihovýchodě Anglie jsou chodci a cyklisté v bezpečí i bez zpomalovacích prahů. Maximální třicetikilometrovou rychlost zde zavedli plošně. Opatření se nemusí líbit každému, ale funguje a tlumiče neničí.
(rub)
Čtěte také:
Na českých silnicích se bojím dennodenně, přiznává Jiří Patera, provozovatel školy bezpečné jízdy
Nové Volvo S60 se v malých rychlostech vyhne chodcům