Detroitský autosalon potvrzuje nástup elektrické éry

Zatímco autosalony v posledních letech dávaly největší šanci na prosazení vodíkovým pohonům, dnes jsou auta s touto technologií v pozadí. Mezi novými pohony mají neblíže do masové výrobu v současnosti elektromobily.
Potvrzení tomuto trendu vystavuje lednový autosalon v Detroitu, který se koná v jedné z kolébek automobilismu.
Prakticky každá premiéra nového modelu na autosalonu se nevyhne otázce, kdy se představovaná novinka dočká své elektrické verze.
V Detroitu se například představuje nový Ford Focus. Do prodeje se dostane v roce 2010, v Evropě až se začátkem dalšího roku. Ford připojil informaci, že v roce 2011 má následovat také focus na elektřinu.
Volkswagen přivezl na severoamerickou výstavu aut kupé odvozené od modelu Golf. Německá automobilka uvažuje o doplnění mezery mezi ryze sportovním vozem Scirocco a kupé na bází passatu.
Studie s pracovním názvem NCC (New Compact Coupe) představuje zamýšlený hybridní pohon pro volkswageny. Vedle motoru 1.4 TSI, který se objevuje třeba pod kapotou Škody Superb, pracuje elektromotor s výkonem 20 kW. Ten přidává svou sílu při zrychlování a předjíždění, ale může také chvilkově převzít celý pohon auta.
Výsledkem je podle německé automobilky průměrná spotřeba tohoto celkem sportovně založeného vozu pouhých 4,2 litru na 100 km. Z 0 na 100 kilometrů přitom zrychlí za 8,6 vteřiny.
Golf kupé je zatím jen studií, o sériové výrobě automobilka nic neprozradila
Čistě elektrické auto představuje v Detroitu Audi. Do Ameriky přivezla německá automobilka ukázat další vývoj sportovního elektromobilu e-tron, který se poprvé představil na podzim loňského roku na přehlídce ve Frankfurtu. Svými kompaktními rozměry připomíná sériový model TT.
E-tron má tentokrát dva elektromotory s celkovým výkonem 204 koní. Váží 1350 kilogramů a z toho připadá na těžké baterie celých 399 kg.
Sportovní audi s nimi dojede až 250 kilometrů daleko, dobíjení trvá 11 hodin. Když je k dispozici silnoproud 400 voltů, zkrátí se naplňování akumulátorů na dvě hodiny.
Jako u většiny studií elektroaut nechtějí představitelé Audi datum zahájení sériové výroby oznámit. Na podzim ve Frankfurtu však padl termín pro elektrické sportovní kupé, má jím být rok 2012.
Značka GMC představila v Detroitu auto pro mladé Američany, kteří už nestojí o žíznivá a obří SUV. Studie Granite je dlouhá čtyři metry.
Jasnou jedničkou na poli již vyráběných hybridních aut je v USA, Japonsku i Evropě Toyota se svým priusem. V Detroitu představuje studii o půl metru kratšího hybridního auta určeného především pro městský provoz.
Svou hybridní technologii postupně Toyota rozšiřuje do více a více modelů své značky.
Detroitský autosalon potrvá do 24 ledna.
Petr Buček
Čtěte také:
Nebezpečně tiché elektromobily musí nahlas vrčet - ale třeba taky bučet
Nedokonalé baterie brzdí rychlejší nástup elektromobilů. Budou však obchodovat se svou energií
Vybité akumulátory z elektromobilu zmizí v podzemní výměnné stanici