Velký přehled kombíků: od nejmenších po největší, od levných po luxusní

V Česku zlidovělé označení kombi patrně pochází z němčiny, kde se také hodně používá. Kombi proto, že tato auta kombinují užitek osobního a malého nákladního auta.
Mezi 37 auty v přehledu AutemBezpečně.cz se nejčastěji objevují značky Škoda, Renault a Peugeot. Tito výrobci nabízejí kombíky ve třech velikostech.
Nechybí jim nejmenší kombíky odvozené z malých aut typu Škoda Fabia. Vyrábějí také rodinám většinou již plně dostačující kombíky střední velikosti, kde je typickým zástupcem domácí bestseller Octavia.
Praktickou karoserii dávají i svým velkým autům, mezi nimiž nejnověji míchá kartami Škoda Superb Combi.
Popularitu kombíků dokazují prodejní čísla škodovek. "U fabií činil v Česku podíl kombíků na prodejích v loňském roce 41 procent, u octavií 49 procent a u superbů 12 procent. Pro rok 2010 očekáváme podíl Škody Superb Combi na úrovni 60 procent," říká Vítězslav Pelc, mluvčí Škody Auto.
Kombíky a jejich konkurenti
V posledních letech jsou velkým konkurentem kombíků minivany neboli velkoprostorová auta. Mají vyšší karoserii a nebývají tak dlouhá jako kombíky. Posádka minivanů sedí většinou výše, z auta je lepší výhled. Auta s velkým prostorem v názvu dostávají také variabilnější interiéry se samostatnými sedadly ve druhé řadě a nezřídka i třetí řadu k sezení.
Další řadu konkurentů pro kombíky představují vozy SUV, které sice vozí podobu teréňáku, ale zároveň nabízejí praktické karoserie podobné minivanům či kombíkům.
Kombík stále platí za klasiku. Nejlevnějším a přitom zároveň jedním z největších po stránce objemu kufru je Dacia Logan MCV. Po rumunsko-francouzském výrobku za dvě stě tisíc korun sahají nejen rodiny, ale často také řemeslníci.
Typickým rysem loganu je jednoduchost, nenáročnost. Ostatní kombíky nabízejí víc pohodlí i pokročilejší techniku.
Úplně na opačném konci cenového spektra jsou Audi, BMW a Mercedes. Ani zákazníci těchto luxusních značek se nechtějí zříct praktického auta, a proto i uznávané německé značky vystavují ve svých showroomech alespoň dva kombíky.
Nejasné objemy zavazadlových prostorů
Stále více aut se střechou protaženou úplně dozadu se může pochlubit také pohonem všech kol. Čtyřkolku v této kategorii nabízejí nejen u Škody, ale tradičně také Subaru, německé luxusní trio a vedle něj i Volvo nebo Volkswagen.
U kombíků je velmi sledovaným údajem objem kufru. Jejich srovnání poněkud trpí tím, že automobilky používají pro výpočet jeho velikosti různou metodiku. Další zkreslení přináší skutečnost, že se v posledních měsících rozšiřuje nabídka aut bez rezervního kola, což papírové srovnání dále trochu komplikuje.
Zájemci, kteří budou kombíka kupovat letos, mohou očekávat kvůli stagnujícím prodejům nejrůznější slevy. Největších se dočkají, jak to už bývá, modely, které pomalu míří do důchodu a na jejichž místo se pomalu ale jistě dere nástupce nové generace. To je případ Volkswagenu Passat.
Petr Buček
CENY A OBJEMY zAVAZADLOVÝCH PROSTORŮ KOMBÍKŮ | |||
Vůz | Objem kufru (l) | Akční základní cena (kč) | Základní cena (Kč) |
Malé kombíky | |||
Škoda Fabia Combi | 505/1485 | 216 900 | 231 900 |
Peugeot 207 SW | 428/1433 | - | 289 900 |
Renault Clio Grandtour | 439/1277 | 234 900 | 249 900 |
Střední kombíky | |||
Škoda Octavia Combi Tour | 580/1545 | - | 291 900 |
Škoda Octavia Combi | 605/1665 | 352 900 | 392 900 |
Chevrolet Lacetti SW | 400/1410 | 318 900 | 348 900 |
Dacia Logan MCV | 700/2350 | - | 199 900 |
Ford Focus kombi | 482/1525 | 339 990 | 417 190 |
Hyundai i30cw | 415/1395 | 289 900 | 324 900 |
Kia cee´d SW | 534/1664 | 289 980 | 319 980 |
Opel Astra Caravan | 490/1590 | - | 314 900 |
Peugeot 308 SW | 573/1736 | - | 374 900 |
Renault Mégane Grandtour | 491/1567 | 309 900 | 334 900 |
Seat Exeo ST | 442/- | - | 550 900 |
Volkswagen Golf Variant | 505/1495 | 377 400 | 413 400 |
Volvo V50 | 417/1307 | - | 539 500 |
Audi A4 Avant | 490/1430 | - | 756 000 |
BMW řady 3 touring | 460/1385 | - | 757 714 |
Mercedes třídy C kombi | 485/1500 | - | 831 810 |
Velké kombíky | |||
Škoda Superb Combi | 633/1865 | - | 594 900 |
Citroën C5 Tourer | 505/1462 | 559 900 | 609 900 |
Fiat Croma | 500/1610 | - | 594 659 |
Ford Mondeo kombi | 554/1745 | - | 581 990 |
Honda Accord Tourer | 405/1250 | - | 679 000 |
Mazda 6 Wagon | 520/1750 | - | 619 900 |
Opel Insignia Sports Tourer | 540/1530 | 563 200 | 593 200 |
Peugeot 407 SW | 489/1654 | - | 647 100 |
Renault Laguna Grandtour | 508/1593 | 499 900 | 529 900 |
Subaru Legacy kombi | 526/1726 | - | 715 000 |
Toyota Avensis kombi | 543/1610 | - | 584 900 |
Volkswagen Passat Variant | 513/1641 | - | 622 200 |
Volvo V70 | 555/1580 | - | 867 300 |
Alfa Romeo 159 Sportwagon | 445/1235 | - | 647 000 |
Audi A6 Avant | 565/1660 | - | 968 700 |
BMW řady 5 touring | 500/1650 | - | 1 051 361 |
Mercedes třídy E kombi | 695/1950 | - | 1 069 810 |
Chrysler 300C Touring | 630/1600 | - | 1 137 150 |
Pramen: AutemBezpečně.cz, leden 2010
Poznámka: Údaj za lomítkem u objemu kufru odpovídá sklopeným zadním sedadlům a nákladu až po strop
Čtěte také:
Sedmimístné auto může stát čtvrt milionu i osmkrát tolik
Test Škody Superb Combi 1.4 TSI - ani základní motor nezklame
Test Citroënu C5 Tourer 2.0 HDI: elegán pro rodinu i business