Domů > Zprávy
Stoprocentně elektrický Citroën C-Zero se bude prodávat i v Česku
14.ledna 2010 00:01
K chladničce, domácímu kinu, vysavači či kuchyňskému robotu si české domácnosti budou moci pořídit i další spotřebič – elektrické auto. Citroën C-Zero je poháněný pouze elektřinou, energii mu dodávají baterie. Kdo má garáž, může vedle sekačky na trávu už letos parkovat toto elektrické vozidlo. Stačí ho večer připojit k zásuvce, aby ráno mohlo téměř zadarmo čistým vzduchem a s čistým svědomím odvézt děti do školky či vyrazit za nákupy.

Podoba Citroënu C-Zero s Mitsubishi i-MiEV není náhodná. Automobilky vyvíjely elektromobil spolu.
Do městského provozu se malý citroën bude hodit asi nejvíc. Cesta s potomky za povinnou docházkou, na sportoviště, do přilehlého lesoparku a odpolední svoz domů budou asi nejčastějšími štrekami elektrického přibližovadla.
Délka necelých tři a půl metru a poloměr otáčení 9 metrů Citroën C-Zero pro provoz ve městě přímo předurčují. Když je to potřeba, vůz zvládne i povolený dálniční limit, dojezd s plnou baterií je kolem 130 km. Při troše plánování tudíž s autem nebude možné zůstat na suchu „bez šťávy“.
Zcela elektrický vůz pohání synchronní motor s výkonem 47 kW (64 koní) při 3000 – 6000 otáček za minutu. Maximální točivý moment je úctyhodný, dosahuje 180 Nm prakticky od nuly až do 2000 otáček za minutu.
Vůz se nabíjí prostým připojením napájecím kabelem k zásuvce 220 V. Baterii je také možné nabít za půl hodiny na 80 % kapacity, pokud se připojí k vnější svorce s jednofázovým proudem 125 A / 400 V.
Českou vládu ekologický provoz na silnicích nezajímá
Kolik bude pořízení vozu stát korun, to se ještě neví. Jisté je, že koupit elektromobil půjde i u nás. „C-Zero se bude prodávat i na českém trhu, zatím je jeho uvedení naplánováno na konec letošního roku,“ prozradila Martina Bedrnová z českého zastoupení automobilky.Na českém trhu určitý zájem o ryze elektrická auta automobilka registruje, a to jak ze strany firem, tak individuálních zákazníků. Citroën věří, že se zájem bude zvyšovat v souladu s větší informovaností veřejnosti o těchto vozech s nulovými emisemi.
„Nicméně zůstávají některé bariéry pro plnohodnotné využití elektromobilů, například není zcela jasné, jak je bude možné dobíjet na cestách,“ dodává Martina Bedrnová. „Tuzemské čerpací stanice na to dnes zatím nejsou vůbec vybavené.“
Naproti tomu v Německu nebo Anglii už jsou k dispozici první dobíjecí místa pro elektromobily. Vlády Francie, Dánska či Německa na rozdíl od českých politiků mají koncepci, která podporuje nástup aut na elektřinu. Plánují příspěvky zájemcům o auta s novým pohonem až ve výši pěti tisíc eur.
Čtyři elektrické modely chce mít už napřesrok ve výrobě Renault, jeho český importér kvůli liknavosti zdejších politických představitelů však o prodeji elektromobilů v Česku neuvažuje.
„Chybí motivace státu pro zodpovědnější ekologické chování uživatelů vozů, stejný problém jsme již konstatovali při uvádění aut vozů s pohonem CNG na český trh,“ uzavírá Martina Bedrnová z Citroënu.
(rub)
Detroitský autosalon potvrzuje nástup elektrické éry
Nebezpečně tiché elektromobily musí nahlas vrčet - ale třeba taky bučet
Další cenový trhák Renaultu: auto větší než octavia a jen za 300 tisíc