Automatický start/stop systém ušetří dva litry benzinu ve městě

Je to novinka, která se dere rychle do aut. Automatický start/stop systém dělá to, co činí jen nejskalnější příznivci ekonomické jízdy. Vypíná motor skoro při každém zastavení na semaforech nebo v zácpách.
Automatika u takto vybavených vozů motor nevypne v případech, kdy to není žádoucí. Tedy pokud není zahřátý, ani když akumulátor dosluhuje, ani tehdy, když je zrovna zapotřebí razantně vytápět nebo chladit interiér auta.
Redaktoři magazínu Auto touring vyslali do městského provozu dvě identická auta – Mazdy 3. U jedné aktivovali systém start/stop, u druhé jej nechali vypnutý. Obě auta kroužila společně jeden den v městském provozu.
Auta jezdila za sebou a v pravidelných intervalech se střídali řidiči za jejich volanty. To aby se vyloučil vliv šoférů na spotřebu paliva.
Mazda úsporný systém označuje jako i-stop a dává jej zatím jen ke dvoulitrovému benzinovému motoru.
Za 6 hodin a 20 minut urazila dvojice japonských vozů 128 kilometrů průměrnou rychlostí 21 km/h.
Pokaždé, když se motor Mazdy 3 s automatickým systémem na křižovatkách a v zácpách vypnul, spustila posádka stopky. A přišlo velké překvapení: přesně dvě hodiny a dvě minuty motor neběžel. Druhý zkoušený vůz měl motor celou dobu v provozu.
Třetina času s vypnutým motorem se projevila na spotřebě benzinu. Údaj z palubního počítače potvrdilo také kontrolní tankování u čerpadla. Zatímco Mazda 3 se zapnutým start/stop systémem spotřebovala průměrně 9,7 litru na 100 km, druhá mazda spolykala v průměru 11,6 litru paliva.
Auto touring konstatuje, že přínos nového systému je tak velký, že se vyplatí. Ale hlavně těm, kteří jezdí především po městě s hustým provozem. Test se konal ve Vídni.
Start/stop systém může být za pár let stejnou samozřejmostí, jakou se stalo u nových aut ABS. Automatické vypínání motoru má snížit spotřebu paliva, a tlačit tak dolů emise.
V současnosti nabízejí start/stop systém do některých svých modelů necelé dvě desítky výrobců. Škodovka mezi nimi zatím chybí. Jelikož však začal novinku používat Volkswagen, brzy se objeví také u vozů z Mladé Boleslavi.
(buč)
Čtěte také:
Hybridnímu volkswagenu stačí 2,44 litru nafty na sto kilometrů
Rozvoj elektromobilů urychluje nadšení, ale brzdí selský rozum
Stoprocentně elektrický Citroën C-Zero se bude prodávat i v Česku