Domů > Zprávy

V některém promrzlém autě je teplo za pár minut, jinému to trvá půl hodiny


velikost textu:
     
12.února 2010 00:01
 
Jak dlouho trvá vytopit auto z minus 10 stupňů na plus dvaadvacet? Některým autům stačí pár minut a v jejich interiéru se rozhostí příjemné teploučko. Jiným to trvá nepříjemně dlouho.Test autoklubu ADAC nejhoršímu z porovnávaných vozů, Fordu Galaxy, naměřil 34 minut, než se posádka dočká příjemného ohřátí. V takovém autě nezbývá než zůstat notnou chvíli v bundě, v rukavicích a s čepicí.

Petr Buček
Letošní zima auta a jejich vytápění pořádně prověří 

 

Od roku 2007 německý autoklub ADAC testovaná auta nechává ve speciální místnosti vymrznout na minus deset stupňů Celsia.

Následně zjišťuje, jak dlouho trvá, než se interiér po nastartování zahřeje na 22 stupňů nad nulou. Tedy na teplotu příjemnou pro jízdu autem.

Autoklub takto proměřil na 500 automobilů různých značek a velikostí. Ukázalo se, že na jedničku si v disciplíně „rychlé vytápění prostoru pro cestující“ vedou mercedesy.

Vůbec nejrychleji si zatím vedl Mercedes SL 350. Sportovní roadster s plechovou skládací střechou nemá velkou kabinu, je míněn hlavně pro dva cestující na předních sedadlech. Není proto divu, že se řidič se spolujezdcem rychle ohřejí.

Ale také mezi vozy s plnohodnotnými zadními sedadly si vedl nejlépe zástupce značky Mercedes. Model CLS 63 AMG ohřál v testu přední půlku kabiny za osm minut, na zadních sedadlech se teploměr vyšplhal z minus deseti na plus 22 za devět minut.

Mezi nejmenšími miniauty rychle topí Fiat Panda. Žebříčku vládne model s motorem 1,2 poháněným zemním plynem nebo benzinem.

Naopak dlouho zůstává zima ve srovnatelně „velkém“ Opelu Agila 1,3 CDTI.

Malým vozům vládne v rychlosti topení Dacia Sandero 1,6, v nižší střední třídě se rychle ohřeje posádka BMW 120i, ve střední kategorii vede Kia Magentis 2,0.

Hůře dopadají v porovnání rychlosti vytápění interiéru vozy s dieselovými motory. Vytvářejí méně zbytkového tepla než motory na benzin, a jejich topení proto bývá méně výkonné.

Vedle Opelu Agila se pomalu zahřívají také další vozy tankující naftu – Alfa Romeo MiTo a Lancia Delta s motory 1,6 JTD, Subaru Legacy kombi 2,0D a Honda Accord Tourer 2,2 i-DTEC.

Vlažným tempem topící kombíky od značek Subaru a Honda navíc hřeší na velikost vyhřívaného prostoru. Větší auta to mají v tomto srovnání těžší.

Důkazem je velkoprostorový Ford Galaxy s dieselovým motorem, jemuž technici ADAC naměřili nejpomalejší vytápění mezi pěti stovkami aut – na přední sedadlech si jeho posádka musí počkat 23 minut a na zadních dokonce 34 minut, než topení z minus deseti stupňů udělá plus dvaadvacet.

Při krátkých cestách a teplotách hluboko pod nulou nezbývá než zůstat v takovém autě dobře oblečen.

Anebo si je možné připlatit za přídavné topení. Mezi testovanými auty měl tento doplněk vůz BMW X6 35d a ve své třídě v rychlosti vytápění prostoru pro cestující vede. Pohled do ceníku prozradí, že přídavné topení pro BMW X6 přijde na 39 tisíc korun.

Levněji je možné pořídit nezávislé topení od specializovaných firem, které tento doplněk montují do aut nejrůznějších značek i velikostí.

(buč) 

 KTERÉ AUTO TOPÍ RYCHLE, A KTERÉ NAOPAK VYHŘÍVÁ KABINU POMALU? VÍTĚZOVÉ A PORAŽENÍ PODLE ADAC

Doba nutná pro zahřátí z -10 na +22 stupňů Celsia (minut)

 Známka ADAC

 

 Vpředu

 Vzadu

 
Minivozy
Fiat Panda 1.2 8V Natural Power

 9

 14

 1,8

Opel Agila 1.3 CDTI

 20

 26

 4,8

Malá auta
Dacia Sandero 1.6

 10

 12

 1,7

Alfa Romeo MiTo 1.6 JTD Multijet 16V

 22

 24

 5,0

Nižší střední třída
BMW 120i

 7

 11

 1,2

Lancia Delta 1.6 JTD Multijet 16V

 26

 27

 5,5

Střední třída
Kia Magentis 2.0

 9

 12

 1,6

Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC

 25

 24

 5,4

Vyšší střední třída
Mercedes CLS 63 AMG

 8

 9

 1,0

Subaru Legacy Kombi 2.0D

 20

 22

 4,4

Luxusní třída
Mercedes S400 Hybrid

 11

 11

 1,7

Lexus LS 460

 12

 17

 2,7

Třída SUV
BMW X6 xDrive 35d

 8

 10

 1,2

Renault Koleos 2.0 dCi FAP

 18

 21

 4,0

Velkoprostorová auta
Volkswagen Touran EcoFuel

 12

 12

 2,0

Ford Galaxy 2.2 TDCi DPF

 23

 34

 5,3

Sportovní vozy
Jaguar XKR Coupé

 9

 

 1,1

Audi A5 3.0 TDI

 15

 18

 3,2

Kabriolety
Mercedes SL 350

 7

 

 0,6

Chrysler Sebring Cabr. 2.0 CRD Hard-Top

 20

 23

 4,6

 

Čtěte také:

Topení v autě pomůže v zimě klimatizace, ruční brzda nezamrzne

Test odhalil zimní pneumatiky, které nejsou vhodné na sníh



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

10.6.2023 22:28:28
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku