V některém promrzlém autě je teplo za pár minut, jinému to trvá půl hodiny
Od roku 2007 německý autoklub ADAC testovaná auta nechává ve speciální místnosti vymrznout na minus deset stupňů Celsia.
Následně zjišťuje, jak dlouho trvá, než se interiér po nastartování zahřeje na 22 stupňů nad nulou. Tedy na teplotu příjemnou pro jízdu autem.
Autoklub takto proměřil na 500 automobilů různých značek a velikostí. Ukázalo se, že na jedničku si v disciplíně „rychlé vytápění prostoru pro cestující“ vedou mercedesy.
Vůbec nejrychleji si zatím vedl Mercedes SL 350. Sportovní roadster s plechovou skládací střechou nemá velkou kabinu, je míněn hlavně pro dva cestující na předních sedadlech. Není proto divu, že se řidič se spolujezdcem rychle ohřejí.
Ale také mezi vozy s plnohodnotnými zadními sedadly si vedl nejlépe zástupce značky Mercedes. Model CLS 63 AMG ohřál v testu přední půlku kabiny za osm minut, na zadních sedadlech se teploměr vyšplhal z minus deseti na plus 22 za devět minut.
Mezi nejmenšími miniauty rychle topí Fiat Panda. Žebříčku vládne model s motorem 1,2 poháněným zemním plynem nebo benzinem.
Naopak dlouho zůstává zima ve srovnatelně „velkém“ Opelu Agila 1,3 CDTI.
Malým vozům vládne v rychlosti topení Dacia Sandero 1,6, v nižší střední třídě se rychle ohřeje posádka BMW 120i, ve střední kategorii vede Kia Magentis 2,0.
Hůře dopadají v porovnání rychlosti vytápění interiéru vozy s dieselovými motory. Vytvářejí méně zbytkového tepla než motory na benzin, a jejich topení proto bývá méně výkonné.
Vedle Opelu Agila se pomalu zahřívají také další vozy tankující naftu – Alfa Romeo MiTo a Lancia Delta s motory 1,6 JTD, Subaru Legacy kombi 2,0D a Honda Accord Tourer 2,2 i-DTEC.
Vlažným tempem topící kombíky od značek Subaru a Honda navíc hřeší na velikost vyhřívaného prostoru. Větší auta to mají v tomto srovnání těžší.
Důkazem je velkoprostorový Ford Galaxy s dieselovým motorem, jemuž technici ADAC naměřili nejpomalejší vytápění mezi pěti stovkami aut – na přední sedadlech si jeho posádka musí počkat 23 minut a na zadních dokonce 34 minut, než topení z minus deseti stupňů udělá plus dvaadvacet.
Při krátkých cestách a teplotách hluboko pod nulou nezbývá než zůstat v takovém autě dobře oblečen.
Anebo si je možné připlatit za přídavné topení. Mezi testovanými auty měl tento doplněk vůz BMW X6 35d a ve své třídě v rychlosti vytápění prostoru pro cestující vede. Pohled do ceníku prozradí, že přídavné topení pro BMW X6 přijde na 39 tisíc korun.
Levněji je možné pořídit nezávislé topení od specializovaných firem, které tento doplněk montují do aut nejrůznějších značek i velikostí.
(buč)
KTERÉ AUTO TOPÍ RYCHLE, A KTERÉ NAOPAK VYHŘÍVÁ KABINU POMALU? VÍTĚZOVÉ A PORAŽENÍ PODLE ADAC | |||
Doba nutná pro zahřátí z -10 na +22 stupňů Celsia (minut) | Známka ADAC | ||
Vpředu | Vzadu | ||
Minivozy | |||
Fiat Panda 1.2 8V Natural Power | 9 | 14 | 1,8 |
Opel Agila 1.3 CDTI | 20 | 26 | 4,8 |
Malá auta | |||
Dacia Sandero 1.6 | 10 | 12 | 1,7 |
Alfa Romeo MiTo 1.6 JTD Multijet 16V | 22 | 24 | 5,0 |
Nižší střední třída | |||
BMW 120i | 7 | 11 | 1,2 |
Lancia Delta 1.6 JTD Multijet 16V | 26 | 27 | 5,5 |
Střední třída | |||
Kia Magentis 2.0 | 9 | 12 | 1,6 |
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC | 25 | 24 | 5,4 |
Vyšší střední třída | |||
Mercedes CLS 63 AMG | 8 | 9 | 1,0 |
Subaru Legacy Kombi 2.0D | 20 | 22 | 4,4 |
Luxusní třída | |||
Mercedes S400 Hybrid | 11 | 11 | 1,7 |
Lexus LS 460 | 12 | 17 | 2,7 |
Třída SUV | |||
BMW X6 xDrive 35d | 8 | 10 | 1,2 |
Renault Koleos 2.0 dCi FAP | 18 | 21 | 4,0 |
Velkoprostorová auta | |||
Volkswagen Touran EcoFuel | 12 | 12 | 2,0 |
Ford Galaxy 2.2 TDCi DPF | 23 | 34 | 5,3 |
Sportovní vozy | |||
Jaguar XKR Coupé | 9 |
| 1,1 |
Audi A5 3.0 TDI | 15 | 18 | 3,2 |
Kabriolety | |||
Mercedes SL 350 | 7 |
| 0,6 |
Chrysler Sebring Cabr. 2.0 CRD Hard-Top | 20 | 23 | 4,6 |
Čtěte také:
Topení v autě pomůže v zimě klimatizace, ruční brzda nezamrzne
Test odhalil zimní pneumatiky, které nejsou vhodné na sníh