Důvěra ve značku Toyota klesá, ve spolehlivosti stále drží horní příčky

Vadný plynový pedál, kvůli kterému bylo svoláno po celém světě do servisů na osm a půl milionu vozů, stál Toyotu víc než náklady na opravu. Přišla o auru nejspolehlivější značky aut na světě.
Poradenská firma Automotive Lease Guide provádí každý půlrok studii, jak vnímá veřejnost tu kterou značku aut. Značky dělí podle třídy, jestli jsou běžné, luxusní apod. Na podzim 2009 byla Toyota mezi běžnými, tedy neexluzivními značkami ještě první.
Vyjádřeno čísly, ještě před půlrokem měla Toyota 84 bodů ze škály 1 až 100. Ovšem nyní získala jen 69,6 bodu, což stačí jen na šestou pozici.
V nejnovějším průzkumu Automotive Lease Guide si skvěle vedly japonské značky. Hondu na prvním místě stíhá Nissan, následují pick-upy od Fordu, čtvrtá je značka Subaru a pátý Volkswagen.
Lexus, luxusní divize Toyoty, se v prémiové třídě také musel vzdát královské koruny. Z prvního místa klesl na třetí, oproti loňským 87 bodům ze sta nyní dostal jen 81,5 bodu. Předběhly ho značky Mercedes-Benz a BMW.
Matt Traylen, hlavní ekonom firmy Automotive Lease Guide, pro server Automotive News objasnil princip průzkumu. Je v něm zohledněna skutečná kvalita vozu, marketing značky, cenová strategie včetně různých pobídek k nákupu a skladových zásob.
Ale odrážejí se v něm také názory přátel a rodinných příslušníků oslovených respondentů. A také to, jestli na značku neuvrhla špatné světlo nějaké negativní událost, kterou náležitě proprala média.
Matt Traylen dodal, že to, jak kvalitu značky auta vnímá veřejnost, je důležitější než její kvalita skutečná. Vypovídá to o chuti zákazníků investovat buď do nového, nebo jetého auta.
Pokles vnímané kvality Toyoty se ihned odrazil ve dvouprocentní ztrátě zůstatkové hodnoty vozů značky Toyota.
J. D. Power to vidí jinak
Konzultantská firma J. D. Power je známá svými průzkumy spolehlivosti značek aut. V jejím nejnovějším přehledu spolehlivosti aut na americkém trhu se Toyota i po incidentu s plynovým pedálem stále drží v první desítce a nechává za sebou třeba Mercedes-Benz.
Ale také značky, které v ohledu vnímané kvality Toyotu předběhly, jmenovitě Hondu a Nissan. Toyota zahambila i další japonské etalony spolehlivosti, Subaru a Mazdu. Překvailo nedobré umístění značek MINI, Volkswagen a Suzuki.
Průzkum zjišťoval, kolik závad měla auta dané značky během tří let provozu. Sledovaná vozidla tedy sjela z výrobních pásů v roce 2007.
Celková spolehlivost značky se odvozuje od počtu závad u sta kusů daného vozidla. Čím nižší číslo, tím lépe. Až na sedm značek měly všechny méně než 200 záporných bodů, což znamená necelé dvě závady na jeden vůz.
ZNAČKA | POČET ZÁVAD U STA VOZŮ DANÉ ZNAČKY |
Porsche | 110 |
Lincoln | 114 |
Buick / Lexus | 115 |
Mercury | 121 |
Toyota | 128 |
Honda | 132 |
Ford | 141 |
Mercedes-Benz | 142 |
Acura | 143 |
Hyundai | 148 |
Cadillac / Infiniti | 150 |
Subaru | 155 |
Saab | 158 |
Saturn | 164 |
BMW / GMC | 165 |
Chrysler | 166 |
Kia / Volvo | 167 |
Hummer | 169 |
Jaguar | 175 |
Chevrolet | 176 |
Nissan | 180 |
Audi | 182 |
Dodge | 190 |
Pontiac | 192 |
Mazda | 195 |
Scion | 201 |
Mitsubishi | 202 |
MINI | 203 |
Jeep | 222 |
Volkswagen | 225 |
Suzuki | 253 |
Land Rover | 255 |
Pramen: J. D. Power
Martin Urban
Čtěte také:
Díky vadnému plynovému pedálu Toyoty budou auta bezpečnější
U britské STK propadaly nejčastěji renaulty