Domů > Zprávy

Řidiči zapomínají, že motorový olej vyžaduje pravidelnou kontrolu


velikost textu:
     
27.září 2011 00:01
 

Většina řidičů hladinu motorového oleje nekontroluje buď vůbec, nebo jen zřídkakdy. A to nestačí, tvrdí studie společnosti Castrol, která provedla rozsáhlý průzkum. Podle ní má čtvrtina aut v motoru oleje pod míru nebo naopak příliš mnoho.


Aral
Motorový olej si zaslouží kontrolu alespoň jednou za měsíc. Pokud je ho v motoru málo, nezbývá než jej doplnit. 

Castrol prověřil spolu se sítí německých technických kontrol GTÜ 700 vozidel. Téměř 22 procent aut mělo oleje málo a čtyři procenta zase více, než je zapotřebí.

Průzkum také ukázal, že většina motoristů celý rok neotevře kapotu motoru a nehlídá množství oleje v motoru. Především majitelé starších aut na technický stav svého vozu příliš nedbají.

Řidiči se podle tvůrců průzkumu nesprávně spoléhají, že olej servis vymění a mají klid do další návštěvy opravny.

Kontrola olejově měrky však patří k nemnoha činnostem, které si musí řidič obstarat sám a nemůže čekat až na pravidelný roční servis nebo na prohlídku s ještě delším intervalem.

Odborníci totiž doporučují provádět kontrolu měrky oleje každý měsíc, nejdéle jednou za čtvrt roku.

V průměru motory spotřebují litr oleje na 10 tisíc kilometrů. Řada motorů vyžaduje častější dolévání maziva, jiné naopak vydrží bez doplnění i 30 tisíc kilometrů.

Kontrolu hladiny oleje má řidič provést na rovné ploše a s vypnutým motorem.

Poté je zapotřebí počkat alespoň pět minut. Následná kontrola začíná vyjmutím měrky, jejím otřením do sucha a zasunutím zpět.

Po opětovném vysunutí lze na měrce odečíst hladinu oleje. Pokud je oleje v motoru málo a nedosahuje ani k rysce vyznačující miminum, musí řidič doplnit tekutinu v souladu s návodem k autu.

Oleje nesmí být v motoru ani málo, ani moc, samozřejmostí je jeho volba podle doporučení výrobce auta.

Rozdíl mezi minimem a maximem na měrce oleje činí zhruba jeden litr – existují však výjimky.

Když má motor oleje pod předepsanou míru, hrozí jeho poškození. Vystaveny nebezpečí jsou například vačkové hřídele.

Také přemíra oleje v motoru může vést ke škodám. V ohrožení je v takovém případě u moderního naftového motoru mimo jiné filtr pevných částic.

Pokud se rozsvítí kontrolka tlaku oleje, musí řidič ihned auto zastavit. Nízký tlak pochází od nedostatku oleje, olejové čerpadlo v tomto okamžiku nasává vzduch.

Mazání motoru nefunguje jak má, bez doplnění oleje není možné v jízdě pokračovat.

(buč)


Čtěte také:

Mobil ohlídá auto a provede technickou kontrolu. Nesmí ale odvádět od řízení

50 výmluv z STK: „To auto používá jen manželka k vození dětí do školy“ a další

Expert na palivo Vladimír Třebický: Jak nenatankovat pančovaný benzin nebo naftu


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

30.9.2023 7:54:43
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku