Řidiči zapomínají, že motorový olej vyžaduje pravidelnou kontrolu
Většina řidičů hladinu
motorového oleje nekontroluje buď vůbec, nebo jen zřídkakdy. A to nestačí,
tvrdí studie společnosti Castrol, která provedla rozsáhlý průzkum. Podle ní má
čtvrtina aut v motoru oleje pod míru nebo naopak příliš mnoho.

Castrol prověřil spolu se sítí německých technických kontrol GTÜ 700 vozidel. Téměř 22 procent aut mělo oleje málo a čtyři procenta zase více, než je zapotřebí.
Průzkum také ukázal, že většina motoristů celý rok neotevře kapotu motoru a nehlídá množství oleje v motoru. Především majitelé starších aut na technický stav svého vozu příliš nedbají.
Řidiči se podle tvůrců průzkumu nesprávně spoléhají, že olej servis vymění a mají klid do další návštěvy opravny.
Kontrola olejově měrky však patří k nemnoha činnostem, které si musí řidič obstarat sám a nemůže čekat až na pravidelný roční servis nebo na prohlídku s ještě delším intervalem.
Odborníci totiž doporučují provádět kontrolu měrky oleje každý měsíc, nejdéle jednou za čtvrt roku.
V průměru motory spotřebují litr oleje na 10 tisíc kilometrů. Řada motorů vyžaduje častější dolévání maziva, jiné naopak vydrží bez doplnění i 30 tisíc kilometrů.
Kontrolu hladiny oleje má řidič provést na rovné ploše a s vypnutým motorem.
Poté je zapotřebí počkat alespoň pět minut. Následná kontrola začíná vyjmutím měrky, jejím otřením do sucha a zasunutím zpět.
Po opětovném vysunutí lze na měrce odečíst hladinu oleje. Pokud je oleje v motoru málo a nedosahuje ani k rysce vyznačující miminum, musí řidič doplnit tekutinu v souladu s návodem k autu.
Oleje nesmí být v motoru ani málo, ani moc, samozřejmostí je jeho volba podle doporučení výrobce auta.
Rozdíl mezi minimem a maximem na měrce oleje činí zhruba jeden litr – existují však výjimky.
Když má motor oleje pod předepsanou míru, hrozí jeho poškození. Vystaveny nebezpečí jsou například vačkové hřídele.
Také přemíra oleje v motoru může vést ke škodám. V ohrožení je v takovém případě u moderního naftového motoru mimo jiné filtr pevných částic.
Pokud se rozsvítí kontrolka tlaku oleje, musí řidič ihned auto zastavit. Nízký tlak pochází od nedostatku oleje, olejové čerpadlo v tomto okamžiku nasává vzduch.
Mazání motoru nefunguje jak má, bez doplnění oleje není možné v jízdě pokračovat.
(buč)
Čtěte také:
Mobil ohlídá auto a provede technickou kontrolu. Nesmí ale odvádět od řízení
50 výmluv z STK: „To auto používá jen manželka k vození dětí do školy“ a další
Expert na palivo Vladimír Třebický: Jak nenatankovat pančovaný benzin nebo naftu