Domů > Zprávy

Elektroauta evropské zákazníky nelákají ani přes štědrou podporu od státu


velikost textu:
     
29.září 2011 00:03
 

Finanční stimul od státu, který má zákazníka motivovat koupit vůz na baterky spíš než se spalovacím motorem, nehraje v rozhodování při pořizování auta roli. Studie firmy JATO Dynamics odhalila, že v zemích se štědrou podporou, přímou anebo nebo ve formě daňových úlev, se elektromobily nekupují o nic víc než tam, kde jsou pobídky nepatrné.


Ford, Citroën
Ford Focus Electric ujede na jedno nabití kolem 155 km, nabíjení trvá 3 až 4 hodiny a vůz uhání maximálkou 136 km/h. Je na výrobcích, aby přesvědčili zákazníky, že jim to stačí. 


Jasným důkazem je fakt, že v zemích, kde jsou finanční zvýhodnění státu nejvyšší, o elektromobily není nijak velký zájem. A naopak mnohde tam, kde jsou stimuly zanedbatelné, obchod s auty na elektriku „frčí“, nebo přinejmenším roste.

Jako nejmarkantnější příklad uvádí firma JATO Dynamics Německo a Dánsko. V Německu trh s elektromobily kvete navzdory skutečnosti, že podpora státu je nějakých 380 eur na automobil. V Dánsku je několikanásobně vyšší, může dosáhnout až 20588 eur na jeden vůz.

Ani dánská maximální podpora v přepočtu přes půl milinou korun nedokázala v prvním pololetí letošního roku přesvědčit víc než 283 zákazníků, aby si koupili auto do zásuvky.

Kdežto v Německu elektromobily našly od ledna do června 1020 majitelů. Podpora od státu v této zemi přitom nedosahuje podle JATO Dynamics na jedno auto výš než na 380 eur, tedy v přepočtu nějakých 9300 korun.

V případě elektromobilů, které jsou drahé, je taková podpora zanedbatelná. Například Citroën C-Zero přijde v Německu v přepočtu na nějakých 861 tisíc korun.


Na své omezené využití jsou elektromobily drahé. Například Citroën C-Zero stojí v České republice téměř 888 tisíc korun.


Druhým příkladem může být Británie a Španělsko, které mají téměř stejně vysokou maximální státní podporu kolem 6500 eur na elektromobil. Za první dva kvartály letošního roku se v ostrovní zemi prodalo na 599 elektroaut, kdežto ve Španělsku jen 122, tedy téměř pětkrát méně.

V České republice mohou čerpat slevu na silniční dani podnikatelé, pokud podnikají s autem na elektřinu. Sleva platí i pro auta s hybridním pohonem, jezdící na plyn i pro ta, která kromě benzinu spalují i etanol.

Gareth Hession z firmy JATO Dynamics pro média uvedl: „Rozdíly v prodejích poukazují na to, jak malý vliv má v Evropě výše dotace na vlastní nákup elektromobilu.“ Mnohem větší váhu má podle něj připravenost měst na provoz elektroaut, vyzrálost trhu a infrastruktura dobíjecích stanic.

Podle JATO Dynamics se v patnácti evropských zemích v první polovině letošního roku prodalo 5222 aut na elektrický proud. Oproti loňsku je to významný nárůst, v první polovině roku 2010 to bylo jen 507 elektroaut.

Jenže v porovnání s běžnými vozy to bylo jen marginálních 0,07 procenta trhu, a výrobci čekali nárůst prodeje aut na čistou energii dramaticky vyšší. Podle Garetha Hessiona se už výrobci nesmí spoléhat na to, že zákazníky přiláká štědrý příspěvek od státu.

Spíš musí u nabízených vozidel na elektřinu přesvědčit zákazníky o tom, že i tato auta umí být praktická. Že i elektromobily mohou být okamžitě po ruce bez dlouhého čekání, než se dobije baterie, a hlavně že jsou vhodné pro každodenní provoz.

 

 PRODEJ ELEKTROAUT V EVROPĚ V 1. POLOVINĚ 2011
 Pořadí a země
 Prodané vozy
Výše podpory v €
 1. Německo
 1020    380
 2. Francie
   953   5000
 3. Norsko
   85017 524
 4. Velká Británie
   599   6400
 5. Rakousko
   347   2571
 6. Dánsko
   28320 588
 7. Nizozemsko
   269   4936
 8. Španělsko
   122   6500
 9. Švédsko
   111    470
 10. Itálie
   103   1200
 11. Portugalsko
     93   9442
 12. Belgie
     8510 907
 13. Česká republika
     43     271
 14. Irsko
     36   5000
 15. Rumunsko
      2   3700

Poznámka: Výše podpory je maximální možná. Počet prodaných aut nezahrnuje firemní vozy.

Pramen: JATO Dynamics, Automotive News

(rub)


Čtěte také:

Které auto je „nejzelenější“? Vedou hybridy, neztrácejí ani diesely

Jako špatný sen: k vybitému elektroautu musí přijet náklaďák s naftou


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

4.10.2023 0:00:34
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku